نامگذاری‌های سالانه نقشه راه کشور است/ حادثه نیوزیلند، حاصل سالیان طولانی اسلام‌هراسی در غرب
کد خبر: 3799381
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۵
خطیب جمعه تهران:

نامگذاری‌های سالانه نقشه راه کشور است/ حادثه نیوزیلند، حاصل سالیان طولانی اسلام‌هراسی در غرب

گروه سیاسی ــ حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی در خطبه دوم اولین نماز جمعه سال 98 تهران تصریح کرد: مقام معظم رهبری از سال 73 تا کنون نامگذاری‌های سال را شروع کرده‌اند که تدبیر بسیار حکیمانه‌ای بوده و در حقیقت نقشه راه کشور است.

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی؛ عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، امروز 2 فروردین ماه، در خطبه نخست نماز عبادی ـ سیاسی جمعه این هفته تهران که در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، ضمن توصیه مردم و خود به تقوا، گفت: سال نو از راه رسید، همانطور که سال گذشته به سرعت سپری شد، این سال نیز به سرعت خواهد گذشت و خوشا به حال افرادی که توشه بایسته را از این سال‌ها بگیرند. در خطبه 188 نهج البلاغه، مولای متقایان حضرت علی(ع) فرمودند «ما أسرَعَ السّاعاتِ فِي اليَومِ ، و أسرَعَ الأيّامَ فِي الشَّهرِ، و أسرَعَ الشُّهورَ فِي السَّنَةِ، و أسرَعَ السّنينَ (السَّنَةَ) فِي العُمرِ»، روزهای یک ماه به سرعت می‌گذرد، ماه‌های یک سال به سرعت می‌گذرد و سال‌های عمر نیز به سرعت پایان می‌پذیرد و نگاه می‌کنید باید خودمان را برای مرگ آماده کنیم، میهمانی که ناخوانده نیست چرا که از روز اول خلقت با ماهمراه بود لذا باید از این فرصت‌ها برای توشه ابدی بهره بگیریم.
وی ادامه داد: بحمد لله فضای کشور، فضای شادی است و امیدواریم همیشه این شادی را شاهد باشیم. در ابتدای سال نو، شاهد میلاد حضرت علی(ع) که محبوب خدا و پیامبر(ص) و جهان انسانیت است، بودیم و با افتخار سرمان را بالا می‌گیریم و می‌گوییم مولای ما، علی(ع) استف چرا که محبتش، فرامذهبی و فرااسلامی است، شیعه و سنی و سایر ادیان نیز ایشان را دوست دارند. سال نو نیز با ولادت حضرت علی(ع) همراه شد.
خاتمی با اشاره به اینکه سال نو با نام خدا شروع شد؛ «یا مقلب القلوب و الابصار، یا مدبر اللیل و النهار، یا محول الحول و الاحوال، حول حالنا الی احسن الحال»، اظهار کرد: عده‎ای نیز توفیق اعتکاف پیدا کرده و سه روز میهمان ویژه خداوند در خانه خدا بودند. این مناسبت‌ها را تبریک می‌گویم. همچنین در حال حاضر مرحله ثبت نام و پذیرش جوانان علاقه‌مند به کسب علوم دینی در حوزه علمیه به عنوان سخنگوی دین و مذهب فراهم است و این زمان تا 22 فروردین ماه ادامه داد؛ این راه، راه مقدسی است.
وی در بخش دیگر از سخنانش ضمن قدردانی از زحمات افرادی که در بخش‌های مختلف کشور چون اورژانس، بیمارستان‌ها، پلیس و ایجاد امنیت و صدا و سیما طی این ایام مشغول به کار هستند، به حادثه سیل در شمال کشور نیز اشاره کرد و گفت: مسئول مشغول خدمت و رفع مشکل مناطق سیل زده هستند و امیدواریم دست به دست هم این مشکلات رفع شود.
خطیب جمعه تهران با اشاره به بیان چهار سرفصل در این خطبه، اظهار کرد: یکی نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری است؛ مقام معظم رهبری از سال 73 تا کنون این نامگذاری‌ها را شروع کرده‌اند که تدبیر بسیار حکیمانه‌ای است و تشریفاتی نیست. این نامگذاری‌ها، شعار هم نیست بلکه کار کارشناسی شده و نیاز کشور در نظر گرفته شده و راه حلی برای رفع نیاز کشور و به منظور پر کردن خلأ موجود بیان می‌شود.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: نامگذاری سال‌ها، در حقیقت نقشه راه است. در این نامگذاری‌ها چندین سال است که مقام معظم رهبری به درستی تشخیص داده‌اند، مشکل اول کشور مشکل اقتصادی است که بر این اساس شعار اقتصاد مقاومتی مطرح شد و امسال نیز مسئله رونق تولید مطرح شد که از ارکان اصلی اقتصاد مقاومتی است. وضعیت اقتصادی کشور واضح است اما پنج نکته در عرصه رونق تولید مهم است که باید رسانه‌های شنیداری، دیداری، مکتوب و فضای مجازی و صدا سیما درباره آن فرهنگ‌سازی کنند به ویژ سیما که نقش کلیدی در این عرصه دارد.
امام جمعه موقت تهران اضافه کرد: مسئله دوم تولید مرغوب است؛ اگر تولید مرغوب باشد نیاز به تبلیغ ندارد و خود مرغوبیت تبلیغ آن است. مسئله سوم امنیت اقتصادیست که در رونق اقتصادی نقش کلیدی دارد. مبارزره با فساد و قاچاق بخشی از این امنیت اقتصادی است که اگر بخواهیم تولید رونق پیدا کند باید این امنیت شکل برطرف شود.
وی ادامه داد: مسئله چهارم آسان کردن کارهاستغ اگر تولیدکنند ببیند در عرصه تولید با بروکراسی و کاغذبازی اداری روبه رو است آن را رها می‎کند. این کاغذبازی‌ها اداری کنار گذاشته شود و آن هنگام است که می‌توان انتظار داشت به رونق اقتصادی برسیم. همچنین مسئولان و مدیران در عرصه اجرا سعی کنند که مسائل سد راه رونق برداشته شود. مسئله پنجم اینست که شرط رونق اقتصادی جلوگیری از واردارات غیر ضروری است، چرا که فرمایش رهبری در ابتدای سال، سند بالادستی است که باید مسئولان رونق افتصادی را هدف خود قرار دهند و تنها در قالب شعار باقی نماند.
خاتمی با اشار به دو سفر مهمی که در پایان سال یکی از سوی رئیس جمهور به عراق و دیگری سفر به سوریه از سوی سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح انجام شد، گفت: این دو سفر، معنای زیادی داشت، یکی اینکه آمریکایی‌ها از چند سال گذشته گفته‌اند در غرب آسیا باید خاورمیانه جدید شکل دهیم، مقصود از این خاورمیانه جدید، در سلطه گرفتن عراق، سوریه و لبنان است اما به فضل خدا نه تنها خاورمیانه جدید آن‌ها شکل نگرفته بلکه مقاومت ضد آن‌ها تشکیل شده است. این سفرها این مفاومت را تکمیل کرد؛ مقاومتی که خار چشم استکبار و استخوان در گلوی استکبار است. این استقامت طومار زندگی استکبار را درهم می درد.
وی با اشاره به حادثه تروریستی علیه نماگزاران جمعه در نیوزلند، اظهار کرد: نکته اول اینست که عامل جنایت با صراحت خود را نژادپرست و همفکر ترامپ نامید. در هر جنایتی مباشری هست و سببی؛ سبب این جنایت، سالیان طولانی اسلام‌هراسی غرب است و اگر مسببان این جنایت، جنایتشان بیشتر از مباشر نباشد، کمتر نیست. همفکر‌های این تروریست حاضر نشدند بگویند عملیات تروریستی بلکه گفتند «حمله مسلحانه»؛ یعنی این نامردان اگر مسلمان کشته شوند، ترور به حساب نمی‌آورند، اما اگر یک گربه و سگ این‌ها آسیب ببیند، می‌شود ترور! از نگاه آن‌ها، تروریست خوب و بد دارد. این نشان می‌دهد آن‌ها همفکر با این جنایتکاران هستند. باید گفت آن‌ها با اسلام مشکل دارند؛ « وَلَا يَزَالُونَ يُقَاتِلُونَكُمْ حَتَّى يَرُدُّوكُمْ عَنْ دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطَاعُوا وَمَنْ يَرْتَدِدْ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ» که باید محکم، فعال، شجاعانه و مبتکرانه مقابل آنها ایستاد.
خاتمی در بخش دیگر از این خطبه با اشاره به قصه لیبرال دموکراسی غرب بیان کرد: مقام معظم رهبری روز گذشته، قصه لیبرال دموکراسی غرب و چهره منافقانه اروپا را برای مردم تشریح کردند. با پیروزی انقلاب اسلامی، سوسیال دموکراسی شرق فروپاشید، چیزی که چند سال قبل از آن امام خمینی(ره) آن را پیشگویی کردند؛ «صدای شكسته شدن استخوان‌های ماركسیسم به گوش می‌رسد» و لیبرال غرب فکر کرد که یکه‌تاز میدان است، اما این‌ها نشان دادند همانطور که سوسیال دموکراسی شرق سقوط کرد، این لیبرال‌ها نیز در سراشیبی سقوط هستند، چنانکه در حال حاضر پلیس سفیدپوست، سیاه‌پوست را می‌کشد، در فرانسه اینگونه به معترضان به نظام سرمایه‌داری حمله می کند و در برابر نسل‌کشی در یمن چه خفقان مرگباری گرفته‌اند و در برابر جنایات حکام بحرین نفس نمی‌کشند.
وی ادامه داد: آمریکا با اوج عهدشکنی زیر برجام زد و اروپا نیز با آمریکا همراهی کرد. آن هنگام وزیر خارجه فرانسه به دروغ می‌گوید، برای حفظ توافق هسته‌ای تلاش داشته است. شما همراه این‌ها بوده‌اید و این کانال مالی نیز کاملاً فریب بود و به تعبیر مقام معظم رهبری به شوخی تلخ شبیه است و بعد گفته شده تلاش‌های ما برای حفظ این توافق به مانند جک سفید امضاست. شما مردم را می‌زنید و می‌کشید، باز دم از حقوق بشر می‌زنید! مرگتان باد! شما حقوق بشر می‌فهمید؟ بلکه شما در خط مقدم ناقضین حقوق بشر هستید ما به فضل خدا می‌ایستیم و مقاومت می‌کنیم و از منافع خود حمایت می‌کنیم.

بنابراین گزارش، حجت‌الاسلام خاتمی در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران، ضمن حمد و ثنای الهی و توصیه خود و همگان به تقوای الهی گفت: سال‌های عمر، فرصت‌های مغتنم الهی است. سال که نو می‌شود معنایش اینست که باز خداوند به ما فرصت داده تا از این مدت عمر توشه برای ابدیتمان برگیریم. حضرت علی(ع) فرموده‌اند: «فرصت‌ها می‌گذرند همانند ابرها، فرصت‌های خیر را غنیمت بدانید» لذا سال جدید را سال توشه برگیری برای قیامت ابدی خوند قرار دهید.
وی با اشاره به بخشی از آیه «إِذا دَعاكُم لِما يُحييكُم» ادامه داد: فصل بهار، فصل زنده شدن طبیعت مرده است؛ طبیعتی که آرام است و جوش و خروشی ندارد. هنگامی به درختان می‌نگرید، برگ سبزی در آن‌ها نیست اما با آمدن بهار این درختان سبز می‌شوند.
خاتمی با اشاره به سوره مبارکه حج، آیه 5 ، اظهار کرد: در زمستان هنگامی که به زمین نگاه می‌کنید آرام است اما هنگامی که باران آمد و فصل بهار نزدیک شد، جوش و خروشی به خود می‌گیرد و از همین زمین مرده گیاهان زیبا بر می‌خیزد. قرآن کریم می‌گوید، نگاهتان به بهار نگاه هدفمند باشد و آن را آیت توحید ببینید. «ذَلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ»، چشم اگر خدابین باشد، آن‌هگام مصداق این شعر است « برگ درختان سبز در نظر هوشیار هر ورقش دفتریست معرفت کردگار».
خطیب جمعه تهران بیان کرد: همچنین قرآن بهار را آیتی از معاد می‌داند؛ « وَ أَنَّهُ يُحْيِ الْمَوْتي وَ أَنَّهُ عَلي کُلِّ شَيْ ءٍ قَدير»، « أَنَّ السَّاعَةَ آتِيَةٌ لَا رَيْبَ فِيهَا » لذا تردید نکنید چگونه طبیعت مرده زنده می شود، لذا خدای بهار خدای شما هستید می‌تواند شما را دوباره زنده کند و زنده شوید و هیچ تردیدی در آن نیست. نکته قابل توجه اینست که قرآن علاوه بر بهار که هست و تذکر می‌دهد واین سلیقه خوب فارسی زبانان است که بهار را آغاز سال نو خود قرار داده‌اند، اما بهار دیگری را قرآن متذکر می‌شود که آن بهار جان شما است که نباید از آن غاقل شویم جان گاهی مرده است، جنانکه در انعام آیه 122؛ «وَجَعَلْنَا لَهُ نُورًا يَمْشِي بِهِ فِي النَّاسِ كَمَنْ مَثَلُهُ فِي الظُّلُمَاتِ» جان مرده، جانیست که با خدا قهر است و این جان مرده است، « يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا استَجيبوا لِلَّهِ وَلِلرَّسولِ إِذا دَعاكُم لِما يُحييكُم» مؤمنین به خداوند لبیک بگویید و به پیامبر(ص) لبیک بگویید که زنده می‌شوید. همان اندازه که به فکر زنده شدن طبیعت و بهار هستید و به استقبال بهار می روید، به استقبال بهار جان بروید.
وی افزود: استقبال این بهار با ماه رجب است. چه نوروز خوبی است که بهار طبیعت با بهار انس با خدا همراه شده است. همانطور که در روایتی در بحارالانوار آمده است « در ماه رجب، شبانه در خانه خدا را بزن که می‌بخشد، فردی که در ماه رجب دعا کند، جوابش را می‌دهم. ماه رجب، ریسمان و حلقه وصلیست بین من و بندگان» خوشا به حال افراد که از سحرهای ماه رجب استفاده می‌کنند و در انتظار ماه شعبان هستند.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به فرازهای شگفت انگیز مناجات شعبانیه و ملازمت تمامی ائمه(ع) با این مناجات، اظهار کرد: بعد از آن، ماه رمضان است که عید اکبر است. خوشا به حال افرادی که عید نوروز را مقدمه عید الله اکبر قرار می دهند. « عید اولیاء الله اولین روز ماه خدا است». قدر این دو بهار طبیعت و جان را بدانیم چنانکه در قرآن می‌خوانیم « يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا استَجيبوا لِلَّهِ وَلِلرَّسولِ إِذا دَعاكُم لِما يُحييكُم».
خاتمی با اشاره به وفات حضرت زینب(س)، اضافه کرد: ایشان همراه و همپای برادرش حسین(ع) بود. آن مصائبی که بر سر حضرت زینب(س) آمده است تا قیامت بر سر هیچ کس نخواهد آمد؛ اولین مجلس عزاداری برادرش را به جا آورد و عجب مجلسی که روضه خوانش زینب(س) باشد.

این گزارش درحال تکمیل است.

captcha