تابستان داغ اجتماعی ۹۷ و نقش پررنگ حج
کد خبر: 3799466
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴

تابستان داغ اجتماعی ۹۷ و نقش پررنگ حج

گروه جامعه ــ تابستان ۹۷ در حالی گذشت که اخبار حج و حواشی آن حجم بیشتری از اخبار مهم اجتماعی را به خود اختصاص داد.

نوروزی اخبار فصلی///تابستان داغ اجتماعی 97، نقش پررنگ حجبه گزارش ایکنا، تابستان ۹۷، با حج تمتع آغاز شد و در این راستا بخش بزرگی از اخبار تیرماه نیز در رابطه با حج تمتع بود، تأکید بر برگزاری حجی با شکوه از سوی حجت‌الاسلام قاضی عسگر، رئیس بعثه مقام معظم رهبری، در جمع زائران حج تمتع خراسان رضوی و اعلام پایبندی سعودی‌ها نسبت به تعهدات خود به زائران ایرانی مهمترین خبر اولین روز از تابستان سال ۹۷ بود.
 
قاضی عسکر در این همایش آموزشی اظهار کرد: سعودی‌ها سال پیش به تعهدشان مبنی بر حفظ عزت و کرامت زائران ایرانی پایبند بودند، هرچند رابطه سیاسی با عربستان نداریم، اما حج را از روابط سیاسی جدا کرده‌ایم و آن‌ها هم پذیرفته‌اند و امسال نیز ۸۵ هزار زائر به زیارت بیت‌الله الحرام و حرم شریف نبوی مشرف می‌شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با بیان هماهنگی‌های صورت گرفته برای به حداقل رساندن هزینه حج افزود: نرخ ارز حج امسال با نرخ ارز مبادله‌ای محاسبه شد؛ لذا جهش در قیمت نداریم و اختلاف قیمت با سال گذشته مربوط به نرخ ارز می‌شود و هزینه حج هم بر اساس قیمت تمام شده است.

وی ادامه داد: تفاوت در قیمت مسکن به دلیل تفاوت در کیفیت هتل‌ها است، اما ارائه خدمات به زائران در بخش‌های تغذیه، بهداشت، تدارکات و حمل و نقل فرقی ندارد.

نسخه‌نویسی الکترونیکی برای زوار بیت‌الله الحرام که در دوم تیرماه نیز خبر مهم دیگری در رابطه با حج بود که از سوی سیدعلی مرعشی، رئیس وقت مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در مراسم آغازین دوره بازآموزی اورژانس‌ها و بیمارستان‌های پزشکی در مشهد اعلام شد.

این طرح که برای نخستین بار برای زائران ایرانی حج تمتع اجرا شد و بر این اساس نسخه کاغذی از سوی پزشکان کاروان‌ها صادر نشد و نسخه زائران نیز در قالب پرونده پزشکی الکترونیک برای آنان صادر شد.

تولید نرم‌افزار‌های حج ویژه روحانیون و زائران خانه خدا، نیز از جمله خبر‌های مربوط به حج در حوزه فن‌آوری اطلاعات بود که در این نرم‌افزار‌ها متن کامل کتاب مناسک حج؛ مطابق فتاوای حضرت امام خمینی (ره) و مراجع معظم تقلید، به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین منصور مظاهری که به همت پژوهشکده حج و زیارت منتشر و طی یک جلد به ارائه احکام شرعی و آموزش مناسک مربوط به حج عمره و تمتع پرداخت.

آموزش فوریت‌های پزشکی به کارگزاران حج با هدف آشنایی و شناخت علائم بیماری‌های شایع و انجام اقدامات اولیه صحیح تا رسیدن نیرو‌های امدادی در مراسم حج نیز دیگر خبر مهم در رابطه با حج ۹۸ بود که در هفته اول تیرماه منتشر شد. بارگیری نخستین محموله دارویی حج و اعلام دارو‌های ممنوعه برای حجاج، پوشش بیمه‌ای ۴۵ روزه حجاج، پیش بینی هزینه‌های حج با دلار ۳ هزار و نهصدتومانی و عدم تأیید استطاعت زوار ایرانی برای حج به دلیل بیماری، عدم استفاده از دست‌بند‌های الکترونیکی برای حجاج، ارائه بسته‌های آموزشی الکترونیکی حج و پرداخت کردن الکترونیکی عوارض خروج حجاج، توافق اینترپل و سازمان حج و زیارت برای صیانت از زوار خانه خدا و آغاز اعزام زائران نیز از جمله خبر‌های مهم در رابطه با حج در تیرماه بود بود.

تیرماه چند خبر مهم در حوزه فناوری اطلاعات نیز در خود داشت که از جمله آن می‌توان به برگزاری نخستین نمایشگاه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال ایران در ارمنستان، تشکیل شورای هماهنگی با هدف ساماندهی بازی‌های رایانه‌ای کشور در پی تفاهم نامه آموزش و پرورش با بنیاد بازی‌های رایانه‌ای، نظر سنجی ایسپا در رابطه با حضور کاربران در پیام‌رسان‌های داخلی و ادامه استفاده از پیام‌رسان‌های فیلتر شده مانند تلگرام، الزامی شدن نشان رده بندی سنی برای بازی‌های رایانه‌ای، افزایش کاربران بازی‌های رایانه‌ای در ایران به ۲۸ میلیون نفر، برگزاری نشست‌های سواد رسانه‌ای برای خانواده‌ها و زنان، افزایش دوبرابری حج داده‌های ایرانی – اسلامی در فضای سایبر و ممنوعیت واردات ۱۹ قلم کالای فن‌آوری اطلاعات، راه‌اندزی سامانه خدمات ارزی محصولات فن‌آوری، ارتقای ۲۰ پله‌ای ایران در دولت الکترونیک اشاره کرد.

درخواست انتقال خون تهران برای حضور اهداکنندگان خون به ویژه گروه‌های خونی منفی، کنترل مشترک سازمان استاندارد و سازمان غذا دارو بر محصولات و فرآورده‌های گوشتی، برگزاری جلسه وحدت رویه دستگاه‌های امدادی و اورژانس برای اربعین ۹۷، تأکید سازمان غذا و دارو برای تأمین دارو‌های مورد نیاز مردم همزمان با آغاز تحریم‌ها علیه ایران، کنترل شده بودن افزایش قیمت دارو، آغاز تدوین واحد آشنایی معارف و ارزش‌های دفاع مقدس ویژه گروه‌های علوم پزشکی، آغاز مدرسه‌های تابستانی سلامت و دین، برگزاری اردوی جهادی گروه جراحان پلاستیک مرهم به بیرجند و انجام بیش از ۲۶ عمل و ویزیت رایگان، ره اندازی کمپین نذر آب از سوی هلال احمر برای سیستان و بلوچستان، احیای تالاب انزلی، آغاز به کار بنیاد طب ایرانی ابلاغ ۳۵ راهنمای بالینی و استحقاق سنجی بیمه‌شدگان، احتساب شهادت برای ۱۵۰ محیطبان و زلزله ۵.۷ در هرمزگان و ۵.۹ ریشتری در ثلاث باباجانی نیز از جمله خبر‌های مهم سلامت در تیرماه بود.

برگزاری اختتامیه جشنواره‌های خیرین مدرسه ساز تهران، ابراز نگرانی شهردار تهران نسبت به حجم گسترده مدارس فرسوده کشور، برگزاری طرح تابستانی نشاط معنوی در هزار و ۵۰۰ پایگاه تابستانی در اماکن متبرکه کشور، آغاز تدوین دانشنامه عتبات، آغاز بزرگ‌ترین طرح آماری اطلاعات موقوفات کشور نیز بخشی از اخبار مهم تیرماه بود.

توسعه هفته کرامت به سال کرامت برای جشنواره‌های بین‌المللی امام رضا (ع)، مشارکت ۳ میلیارد تومانی تهرانی‌ها در پرداخت فطریه و کفاره، وقف هزار سکه ارزشمند و تاریخی به موزه آستان قدس رضوی، افزایش ۱۴ درصدی مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، اجرای تقسیم کار سند ملی نشاط اجتماعی.

برگزاری مراسم بزرگداشت محمد امین قانعی راد، جامعه شناس ایرانی که در خردادماه فوت کرده بود، برگزاری مراسم‌های روز ملی اساتید دانشگاه از سوی سازمان بسیج استادید، اعلام شرایط شرکت کنندگان طرح دانشجو معلم قرآن دانشگاه‎های علوم پزشکی، ماجرای اهدای حق‌الزحمه ۷۰۰ میلیونی شیخ حسین انصاریان به سید‌الشهدا (ع)، برگزاری کارگاه آموزشی طرح امین با حضور مبلغین مدارس شهر تهران، رونمایی از بسته اجتماعی اقتصادی اساتید بسیجی از علیه تروریسم اقتصادی غرب دیگر اخبار مهمی اجتماعی کشور در تیرماه بود.

نخستین خبر مهم اجتماعی در مردادماه خبر گشایش دو صحن جدید در صحن امامین جوادین بود، همچنین همچون تیرماه عمده خبر‌های اجتماعی ایکنا به حج ۹۷ اختصاص که از جمله این اخبار می‌توان به عدم استقرار تیم پزشکی به در رمی جمرات به دلیل مقررات سعودی و در اختیار گذاشتن ارز همراه به مدیران کاروان‌ها و تولید نرم‌فزار ویژه حج، کاهش تعداد بیماران ایرانی در مکه اشاره کرد.

آمار نگران کننده کودک آزاری از زبان معاون رئیس جمهور، تصویب لایحه جامع حمایت از کودکان و نوجوانان در مجلس شورای اسلامی، توصیه‌های رهبری به خبرنگاران، وضعیت نامناسب روانی زلزله‌زدگان غرب کشور، برگزاری مراسم‌های هفته جهاد دانشگاهی و روز خبرنگار نیز از جمله اخبار مهمی بود که در مردادماه منتشر شد.

مردادماه امسال همزمان بود با آغاز دور جدید تحریم‌ها علیه ایران که این مسئله و به تبع افزایش قیمت ارز موجب نگرانی عمده بیماران و خانواده‌های آنان برای تأمین دارو‌های خود شد، در این راستا ارز دولتی به ۵ هزار قلم دارو اختصاص پیدا کرد و وزارت بهداشت از نظارت سختگیرانه بر دارو و تجهیزات پزشکی خبر داد. دستورالعمل وزارت بهداشت برای استفاده مجدد تجهیزات پزشکی اتاق عمل، شناسایی ۳۷ هزار بیمار مبتلا به ایدز، آغاز پویش اهدای عضو، تفاهم همکاری هلال احمر و انتقال خون، نبود اطلاعات دقیق از تعداد عمل‌های جراحی کشور و رونمایی از سامانه ۱۶۶۶، راه‌اندازی مرکز مدیریت بحران در جوار حرم حضرت امام خمینی (ره) و اعلام ضعف ۷۵ درصدی تهران در زمان بحران، احیای جایزه ابن سینا در اخلاق و علم، دستور توقیف سایت‌ها و شبکه‌های مجازی خرید و فروش اعضای بدن از جمله اخبار مهم سلامت در مردادماه بود.

انتشار پرسشنامه خوداظهاری رده‌بندی سنی بازی‌های موبایل ایرانی، رونمایی از لایحه «صیانت و حفاظت از داده‌های شخصی»، رونمایی از سیم‌کارت مختص کودک و نوجوان، افزایش دوبرابری بازی‌های رایانه‌ای در سبد خانوار‌های ایرانی، ابلاغ آیین‌نامه‌های رانت‌شکن در حوزه کسب‌وکار‌های دیجیتال نیز ازجمله خبر‌های مهم حوزه فن‌آوری اطلاعات در مردادماه بود.

خبر‌های اجتماعی آخرین ماه تابستان نیز هنوز حول حج می‌چرخید، اعلام فوت ۷ زائر ایرانی و کاهش فوت حجاج نسبت به سالیان گذشته، برپایی دعای عرفه و نکوداشت شهدای منا در مصلی تهران، تحویل پیش‌نویس از سرگیری اعزام حج عمره به عربستان سعودی از جمله خبر‌های مهم شهریورماه در رابطه با حج بود.

با پایان یافتن مراسم حج و فرارسیدن ماه محرم تمهیدات برای سفر به عتبات عالیات و مراسم‌های ویژه محرم و صفر آرام آرام افزایش پیدا کرد، بازدید سردار سلیمانی از طرح توسعه حرم حضرت علی (ع)، آغاز ثبت نام سفر‌های عتبات عالیات تاسوعا و عاشورا از شهریورماه، تصویب سند ارتقای برنامه‌های فرهنگی اربعین، اختصاص دلار ۷ هزار تومانی برای زوار اربعین، اعلام میزبانی ۳۵۶ آستان مقدس امام‌زادگان از مراسم شیرخوارگان حسینی، بازشدن مسیر‌های جدید تردد زوار عتبات، دعوت پلیس از عزاداران برای مقابله با جریان انحرافی قمه زنی، کمپین نذر سلامتی در محرم، مراجعه بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ شهروند تهرانی برای نذر اهدای خون از جمله خبر‌های مهم شهریورماه در رابطه با آغاز محرم و برنامه‌های ویژه آن بود.

افزایش بیماران بی بضاعت در پی افزایش قیمت ارز، برگزاری جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال سلامت، تأمین شیرخشک برای کودکان، برخورد قضایی با متخلفان در حوزه طب ایرانی، مصدومیت بیش از ۲۰۰ نفر در پی زمین‌لرزه ۵.۹ ریشتری ثلاث باباجانی و بستری شدن مجروحان حادثه تروریستی اهواز در ۸ بیماستان نیز جمله مهم‌ترین خبر‌های شهریوری سلامت بودند.

اعلام فراخوان آثار سومین جشنواره رسانه‌های دیجیتال علوی، احصای سایت‌های شرط بندی و تحویل به کمیته تعیین مصادیق فعالیت مجرمانه، تدوین دانشنامه فضائل اهل بیت در منابع اهل سنت، ابلاغ بخش‌نامه بیمه فعالان رسانه‌ای کشور نیز مهمترین خبر‌های شهریورماه در حوزه فناوری اطلاعات بودند.

انتهای پیام
captcha