بهار درس خداشناسی می‌دهد
کد خبر: 3799494
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹

بهار درس خداشناسی می‌دهد

گروه فرهنگی ــ یک کارشناس ارشد علوم قرآنی با بیان اینکه بهار به ما درس خداشناسی و معادشناسی می‌دهد؛ افزود: در آیه ۲۷ سوره مبارکه آل‌عمران که آمده است «تُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ؛ زنده را از مرده بیرون می‌آوری» مصداق آن همین بهار است که به‌چشم می‌توان دید.

زهرا محمدپور، کارشناس ارشد علوم قرآنی و تفسیر شهرستان زابل، در گفت‌وگو با ایکنا از سیستان‌ و بلوچستان، گفت: نوروز نمادی از آغاز آفرینش است، زیرا جشن رویش طبیعت و حیات دوباره بعد از یک دوره مرگ و خاموشی است.
کارشناس ارشد علوم قرآنی اظهار کرد: نوروز یک جشن فراملیتی است، بطوری که تعلق به یک فرهنگ و ملیت خاص ندارد؛ از آنجایی که مطابق با فطرت انسان بوده و با تولد طبیعت همراه است، در همه فرهنگ‌ها، گرامی داشته می‌شود.
وی افزود: در قرآن واژه‌ای تحت عنوان «ضحی» داریم که به‌معنای تابش فراگیر و عالمگیر خورشید در آغاز روزی خوش است؛ نوروز نیز شروع دوره جدیدی از زندگی را مژده می‌دهد.
محمدپور بیان کرد: انسان مؤمن و خداشناس می‌تواند از فرصت نوروز و تحولی که در طبیعت به‌وجود آمده است، در حالات و رفتارهای خود نیز تحول ایجاد کند، همان‌طور که در دعای تحویل سال از خدا می‌خواهیم این تحول را در ما ایجاد کرده و حال ما را به احسن الحال تغییر دهد.
وی بیان کرد: بهار به ما درس خداشناسی و معادشناسی می‌دهد؛ در آیه 27 سوره مبارکه آل عمران که آمده است «تُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ؛ زنده را از مرده بیرون می‌آوری» مصداق آن همین بهار است که به‌چشم می‌توان دید.
این کارشناس فرهنگی و قرآنی ادامه داد: همان‌طور که درختان و مراتع در فصل بهار به ادامه حیات می‌پردازند، انسان نیز در روز رستاخیز از حیات ابدی بهره‌مند بوده و نتایج اعمال خویش را در این روز می‌بیند.
وی با اشاره به فلسفه عدد هفت در سفره هفت‌سین، اظهار کرد: عدد هفت عددی مقدس نزد همه فرهنگ‌هاست و در نوروز معنایی دیگر هم دارد زیرا نماد آفرینش هفتگانه یعنی آسمان، آب، زمین، گیاه، چارپا، انسان و آتش، در فرهنگ باستانی ایران است.
محمدپور عنوان کرد: برای نوروز در روایات اسلامی آدابی مشخص شده است؛ امام صادق(ع) می‌فرماید چون نوروز شود، غسل کن و پاکیزه‌‌ترین جامه‌های خود را بپوش و به بهترین بوهای خوش خود را معطر گردان؛ بنابراین همان‌طور که می‌بینیم، نوروز یک جشن جهانی است که در همه فرهنگ‌ها به آن توجه شده است.

انتهای پیام

captcha