امامزاده محمد‌بن اصغر(ع) بشرويه؛ نگینی در دامنه تپه‌های الله‌اکبر
کد خبر: 3799549
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹

امامزاده محمد‌بن اصغر(ع) بشرويه؛ نگینی در دامنه تپه‌های الله‌اکبر

گروه معارف_ بقعه متبركه امامزاده محمد‌بن اصغر(ع) در 12 كيلومتری غرب بشرويه خراسان‌جنوبی و در دامنه تپه‏ های الله اكبر در غرب روستای هوگند، واقع شده و مكانی زيبا، ديدنی و زيارتی و آرامش‌بخش برای گردشگران است.

امامزاده محمد‌بن اصغر(ع) بشرويه؛ مأمن عاشقان در دامنه تپه‌های الله‌اکبربه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، تغذیه معنوی شیعیان در زمان غیبت امام عصر(عج) از طریق بقاع و حرم‌های متبرکه امامان و فرزندان و نوادگان ائمه معصومین(ع) امری لازم است، لذا امامزاده‌ها از مهمترین پناهگاه‌های دینی و عقیدتی شیعیان به شمار می‌آیند.

در دین اسلام زیارت قبور و توسل نمودن و شفاعت خواستن از اهم امور دینی تلقی می‌گردد، یکی از اماکن کسب فیض و نزول رحمت الهی جوار قبور امامزادگان است که بزرگان دین و علمای اسلام به مستحب بودن زیارت آن نظر داده اند و در اکثر مناطق ایران قبور امامزادگان مانند ستارگان درخشان شناخته شده و مورد احترام همگان می‌باشد.

ایرانیان به امامزادگان اعتقاد بسیار بالایی دارند و همین سبب می‌شود که افراد متمکن و خیراندیش، بخشی از اموالشان را جهت کمک به زائران و مسافران و تدارک وسایل سفر آن‌ها و تهیه مقدمات پذیرایی و اقامت آنها اختصاص بدهند و حتی موقوفاتی را برای بقاع متبرکه در نظر می گیرند که باعث ماندگاری اماکن مذهبی می‌شود.

انجام نذر و قسم بسیار کارساز است و ساخت و ساز بناهای مذهبی و هزینه کردن بر اساس نذر و قسمی که انجام می‌گیرد از جمله کارهای مورد نظر شیعیان می باشد، در تمدن ایرانیان بقاع متبرکه هم نقش ویژه‌ای داشته است و وقتی به وضعیت معماری بقاع متبرکه نگاه کلی می اندازیم به راحتی می‌توانیم به تمدن دیرینه ایرانیان و اهتمام آن‌ها به معماری سنتی و خلق آثار بدیع و نو پی ببریم.

بقعه متبركه امامزاده محمد‌بن اصغر(ع) در 12 كيلومتری غرب بشرويه خراسان جنوبی و در دامنه تپه‏ های الله اكبر در غرب روستای هوگند واقع شده و از آنجا دشت وسيع و زيبايی كه در دوردست آن نيز شهر بشرويه ديده می‏ شود.

سمت چپ امامزاده نيز در فاصله نه چندان دور قلعه دختر مربوط به قرون گذشته بر بالای كوهی بلند مشاهده می‌شود كه همراه با منطقه باستانی آن چشم‌انداز بسيار زيبايی را از طبيعت، خلق و از تلفيق دو بعد زيارتی و تفريحی اين مكان مقدس، محيطی دلنشين را برای زائران فراهم آورده و از خود روستای هوگند كه در سمت شرق آن می‏ باشد كمتر از يك كيلومتر فاصله دارد.

امامزاده محمد‌بن اصغر(ع) بشرويه؛ مأمن عاشقان در دامنه تپه‌های الله‌اکبر

مقبولیت امامزاده در نزد مردم

اين مكان مقدس در نزد مردم شريف شهرستان بشرويه و خارج از شهرستان دارای مقبوليت زيادی بوده و مردم در تمام ايام سال به‌ويژه در بهار و تابستان و همچنين شب‏ های آن به جوار امامزاده مشرف و ضمن زيارت و نماز جماعت و قرائت ادعيه روح خود را تلطيف و از فضای تفريحی سالم آن نيز در جمع‏ های خانوادگی كمال استفاده را می‌برند‌.

در اواسط سال 1390 با تلاش‏‌های انجام شده از طرف اداره اوقاف و امور خيريه شهرستان بشرويه و هيئت امنا، شجره‌نامه امامزاده محمدبن اصغر(ع) از مركز دايرة‏المعارف بقاع متبركه استخراج و تحويل داده شد و طی مراسم باشكوهی در محل بقعه و با حضور انبوه مردم شهرستان و مدير‌كل اوقاف و امور خيريه خراسان جنوبی از آن پرده‏ برداری و مشخص شد كه اين بزرگوار با ده واسطه به امام حسن مجتبی(ع) منسوب بوده و معلوم شد كه يكی از گوهرهای گرانبهای خاندان عصمت و طهارت(ع) كه قرن‏‌های متمادی مردم اين ديار پروانه شمع وجودش بوده‏ اند از فرزندان دومين امام شيعيان حضرت امام حسن مجتبی(ع) می‏‌باشند.

امامزاده محمد‌بن اصغر(ع)؛ نگينی نورانی در دل کویر


دل مشتاقان بقيع از همجواری و خدمتگذاری فرزند آن امام مظلوم و مدفون در بقيع سرشار از عشق و شادمانی شده و اينک ضريح مطلای اين بزرگوار همچون نگينی نورانی در حلقه حضور مردم و طواف زوار دلسوخته‌اش می‏‌درخشد‌.

در شهريورماه هر ساله قافله چند هزار نفری از مردم بشرويه و بخش‌ها و روستاهای اطراف در جوار امامزاده و با نصب چادر اتراق كرده و با برگزاری مراسم‌های تعزيه‌خوانی و ادعيه و زيارات، شور و حال ديگری را پديد می‌آورند.

امکانات

از امكانات اين امامزاده می‌توان به بخش فعال فرهنگی ـ قرآنی بقعه كه دارای امكاناتی نظير رايانه و چاپگر و كتابخانه و همچنين انبار بقعه كه دارای احتياجات مسافران اعم از فرش، ظروف و چراغ و ساير وسايل مورد نياز زائران و مسافران است، اشاره كرد.

اين امامزاده از لحاظ تأسيسات و امكانات دارای هشت اطاق زائرسرا همراه با آشپزخانه و سرويس بهداشتی بوده و نيز سه محل پاركينگ برای خودروها و قسمت بازی كودكان نيز از ديگر امكانات موجود است، در سه طرف امامزاده سكوهای سيمانی همراه با سيستم نورپردازی مناسب و فضای سبز و مناسب تعبيه شده است‌.

چشمه و قنات آب كه به وسيله كانالی پوشيده شده از شمال بقعه به‌سمت پائين سرازير و توسط جوی آب به داخل استخر سرازير می‌شود كه يک سهم از 12 سهم شبانه ‌روز آن مربوط به امامزاده بوده كه با آن درخت‌ها آبياری و بقيه سهم اهالی روستا است و ضمناً آب شرب امامزاده توسط شبكه لوله‌كشی تأمين می‌شود.

از لحاظ اقليمی مانند مناطق كويری دارای زمستان سرد و تابستان گرم می‌باشد وليكن شب‌های بهار و تابستان، دارای هوای دلنوازی است، تعداد حدود 70 خادم افتخاری و يک نفر خادم ثابت و پنج نفر خادم فصلی در همه مراسم‌‌ها به زائران اين امامزاده خدمت می‌كنند.

امامزاده محمد‌بن اصغر(ع) بشرويه؛ مأمن عاشقان در دامنه تپه‌های الله‌اکبر

میزبانی از زائران نوروزی در 5 بقعه

محمود قیصری، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بشرویه با بیان اینکه طرح نوروزی آرامش بهاری در پنج امامزاده و بقعه متبرکه شهرستان بشرویه در حال اجرا است، گفت: این طرح در آستان مقدس امامزاده محمد بن اصغر روستای هوگند، مزار امامزاده بی بی نجمه خاتون روستای مجد، امامزاده سید عبدالکریم روستای ده کرم، امامزاده محمد بن اسحاق روستای کرند و امامزاده سید محمد ساغند در حال برگزاری است.

وی اسکان موقت زائران، برگزاری نمایشگاه فرهنگی، توزیع بسته‌های فرهنگی، نصب پوستر نمایشگاهی، ارائه مشاوره‌های قرآنی، خانوادگی و وقف، جشن میلاد حضرت علی(ع)، جشن بزرگ عید مبعث را از دیگر برنامه‌های اوقاف در قالب طرح آرامش بهاری در ایام نوروز ذکر کرد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بشرویه با اعلام اینکه با گذشت چهار روز از اجرای این طرح بیش از 1000 زائر و گردشگر از اماکن متبرکه این شهرستان بازدید کردند، تصریح کرد: همچنین جهت رفاه حال مسافران سوئیت‌هایی در جوار بقاع متبرکه در نظر گرفته شده که به زائران ازائه خدمت می‌دهند.

قیصری با اشاه به برپایی خیمه‌های معرفت در جوار امامزادگان، خاطرنشان کرد: آشنایی عموم مردم به ویژه کودکان و نوجوانان با مسائل مختلف اعتقادی، مذهبی، دینی و تقویت باورهای اسلامی از جمله اهداف برپایی خیمه‌های معرفت است.

گزارش از منصور کلاته نایبی، خبرنگار ایکنای خراسان‌جنوبی


انتهای پیام

 

captcha