بزرگترین معضل اقتصاد عدم وجود برنامه، شاخص‌ها و استراتژی است
کد خبر: 3799575
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۱
یک کارشناس مسائل اقتصادی:

بزرگترین معضل اقتصاد عدم وجود برنامه، شاخص‌ها و استراتژی است

گروه سیاست و اقتصاد - یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: بزرگ‌ترین معضلی که اقتصاد ما از آن رنج می‌برد، عدم وجود برنامه، شاخص‌ها و استراتژی کوتاه‌مدت و میان‌مدت است.

بزرگترین معضل اقتصاد ما عدم وجود برنامه، شاخص‌ها و استراتژی کوتاه‌مدت و میان‌مدت استمحسن خندان‌دل در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص ارزیابی خود از آنچه بر اقتصاد ایران تاکنون گذشته، اظهار کرد: هنوز اقتصاد در کشور ما نتوانسته مفاهیم علنی خود را بیان کند؛ یعنی ما نمی‌دانیم که در حال حاضر دارای اقتصاد دولتی و یا آزاد هستیم؛ به همین دلیل ارزیابی هر کدام از آن‌ها باید با مفهوم خود صورت بگیرد.

وی افزود: ما به این دلیل که نمی‌دانیم دارای چه نوع اقتصادی در کشور هستیم، نمی‌توانیم ارزیابی قاطعی برای اقتصاد کشور مطرح کنیم اما به طور کامل ما اقتصادی داریم که مبتنی بر تزلزل در ارزش پول ملی، افزایش نرخ تورم و به تبع آن اتفاقات سیاسی است که در این حوزه‌ها رخ می‌دهد.

خندان‌دل با بیان اینکه ما هیچ اثر قابل اعتمادی در حوزه اقتصاد نه برای مجریان و نه برای بهره‌‎برداران نداریم و مردم و متولیان اقتصادی ما راضی نیستند، عنوان کرد: این مسیر ادامه پیدا خواهد کرد مگر اینکه ما یک استراتژی قابل اجرا مطرح کنیم و به آن پایبند بمانیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: این استراتژی باید دارای اهداف کوتاه‌مدت و میان‌مدت باشد که به مرور به اهداف بلندمدت دست پیدا کنیم؛ آن زمان می‌توانیم ارزیابی اقتصادی انجام دهیم؛ در غیر این صورت باید تنها در شرایط عادی اثرات، ثمرات و نشانه‌های آن را نگاه کنیم که نشانه‌های خوبی نیست و در آینده نیز بدتر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اولویت‌ها در استراتژی تعریف می‌شود و زمانی که استراتژی تعریف شود، مصادیق خود را نشان می‌دهد، تصریح کرد: ما استراتژی اقتصادی نداریم. به یکباره تصمیم می‌گیریم که چون گوشت گران شده، به مردم یارانه دهیم و یا به این دلیل که گوجه گران است، بسته حمایتی به مردم بدهیم. این موارد تصمیمات اقتصادی نیست بلکه تصمیمات سیاسی و حکومتی هستند و تنها برای اینکه ما را راضی نگه دارند، اتخاذ می‌شود.

خندان‌دل گفت: استراتژی اقتصادی یعنی از یک نقطه شروع کنیم و در یک بازه زمانی به یک نقطه برسیم، موانع آن را بررسی کرده، شاخص‌ها را مشخص و ابزارهای در اختیار خود را شناسایی کنیم و در نهایت بیان نماییم که در چه زمانی به این هدف دست پیدا خواهیم کرد، چه اهدافی را برای خود متصور هستیم و به کدام بخش دسترسی پیدا می‌کنیم، آن زمان می‌توان ارزیابی اقتصادی انجام داد. در حال حاضر نمی‌توان ارزیابی کرد و تنها باید به مصادیق پرداخت. بزرگ‌ترین معضلی که اقتصاد ما از آن رنج می‌برد، عدم وجود برنامه، شاخص‌ها و استراتژی کوتاه‌مدت و میان‌مدت است.

انتهای پیام

captcha