طغیان «خرم‌رود»/ محور خرم‌‌آباد ـ پلدختر مسدود شد
کد خبر: 3799692
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰

طغیان «خرم‌رود»/ محور خرم‌‌آباد ـ پلدختر مسدود شد

گروه اجتماعی ــ بارش‌های سیل‌آسا طی دو روز گذشته سراسر شهرهای لرستان به‌ویژه مناطق جنوبی لرستان را در برگرفته است، به‌گونه‌ای که اغلب مناطق این استان دچار آب‌گرفتگی معابر شده و در برخی شهرها نیز رودخانه‌ها طغیان کرده‌اند. ‍ ‍

طغیان «خرم‌رود»/ محور خرم‌‌آباد ـ پلدختر مسدود شدبه گزارش ایکنا از لرستان، بارش‌های سیل‌آسا طی دو روز گذشته سراسر شهرهای لرستان به‌ویژه مناطق جنوبی لرستان را در برگرفته است، به‌گونه‌ای که اغلب مناطق این استان دچار آب‌گرفتگی معابر شده و در برخی شهرها نیز رودخانه‌ها طغیان کرده‌اند.
طی شبانه‌روز گذشته سیل خسارت بالایی به شهرهای جنوبی لرستان همچون پلدختر و همچنین روستاهای جنوبی واقع در شهرستان خرم‌آباد مانند «ناصروند»، «دارایی» و «دیناروند» زده است.

سیدموسی خادمی، استاندار لرستان امروز دوشنبه، پنجم فروردین در حاشیه بازدید از وضعیت سطح شهر خرم‌آباد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هم‌اکنون سطح آب رودخانه‌های «خرم‌رود» به‌دلیل بارش‌های شدید باران بالا آمده و همچنان خطر وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: همه دستگاه‌های امدادی و خدماتی استان حضور دارند و تلاش می‌کنند که آب از طریق شکست دیواره‌های رودخانه خرم‌آباد وارد منازل مسکونی نشود.
استاندار لرستان با اشاره به اطلاع‌رسانی مطلوب به مردم برای پیشگیری از حادثه بیان کرد: امیدواریم که مشکلی به وجود نیاید اما به هر حال باید نیروها در آماده‌باش کامل باشند.
خادمی تصریح کرد: بر اساس گزارش‌ها سامانه بارشی دیگری در استان طی کمتر از دو ساعت آینده فعال خواهد شد بنابراین تا عصر چهارشنبه باید نیروها آمادگی کامل را داشته باشند.

محور خرم‌‌آباد ـ پلدختر مسدود شد
عباس شرفی، مدیرکل راهداری لرستان نیز در جمع خبرنگاران گفت: در حال حاضر بارش در اکثر محورهای استان به‌صورت باران است و محور قدیم پل‌دختر ـ خرم‌آباد به‌علت بارش شدید و طغیان رودخانه کشکان تا اطلاع ثانوی مسدود بوده و تردد در آن امکان‌پذیر نیست.
وی افزود: هم‌اکنون در مناطق سردسیر نظیر محورهای ازنا ـ شازند، الیگودرز ـ چمن‌سلطان، الیگودرزـ شول‌آباد، الیگودرزـ خمین، بروجرد ـ اراک، خرم‌آباد ـ بیرانشهر، نورآباد ـ هرسین و نورآباد - نهاوند بارش برف را داریم.
مدیرکل راهداری لرستان از مردم خواست با پرهیز از سفرهای غیرضروری، قبل از سفر اطلاعات راه‌های استان را از سامانه ۱۴۱ مرکز مدیریت راه‌های استان دریافت و با رعایت سرعت مطمئنه و همراه داشتن تجهیزات ایمنی و زنجیر چرخ سفر کنند.
وی نسبت به توقف در حاشیه جاده‌ها، کنار رودخانه‌ها و ترانشه‌ها هشدار داد و گفت: همه اکیپ‌های راهداری لرستان در این ایام به‌صورت آماده‌باش در محورها حضور دارند تا مشکلی در محورهای استان به‌وجود نیاید.

لغو مرخصی تمام مدیران دستگاه‌های اجرایی وامدادی لرستان
احمد مرادپور، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان نیز گفت: مرخصی تمام مدیران دستگاه‌های اجرایی وامدادی استان لغو و چنان‌چه مدیری مرخص رفته باید برگردد و در لرستان حضورداشته باشد.

وی با بیان این‌که همه دستگاه‎های اجرای استان آماده‌باش هستند، عنوان کرد: در مدیریت بحران باید از توان مردم بیشتر استفاده و اطلاع‌رسانی درستی انجام شود چراکه بر اساس پیش‌بینی هواشناسی احتمال تکرار سیل گذشته در روزهای آینده وجود دارد.
مرادپور افزود: آن‌چه سبب نگرانی شده شهرستان الیگودرز است که طی روزهای گذشته بارش برف سنگین بوده و ذوب شدن برف‌ها سیل با دبی بالایی در شهرستان الیگودرز و سپیددشت به وجود خواهد آورد در همین راستا برای مقابله با خسارات جبران‌ناپذیر باید اطلاع‌رسانی وسیع انجام شود و همچنین در صورت نیاز جاده خرم‌آباد به پل‌دختر بسته شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان با اشاره به حضور گسترده مسافران نوروزی در استان عنوان کرد: بر اساس آمار حضور مسافران نوروزی در استان در مقایسه با سال گذشته تا امروز ده تا دوازده درصد افزایش داشته و همچنین با توجه به حجم بالای گردشگران به‌طرف آبشار بیشه، در گردنه ورودی بیشه احتمال رانش وجود دارد که راهداری باید مستقر شود و مسیر را ببندند، همچنین کلیه مسیرهای منتهی به آبشارها با اطلاع‌رسانی فرمانداری‌ها و دهیاری‌ها اعلام شود که تا پایان بارندگی مسیرها قابل‌استفاده نیست.
مرادپور تصریح کرد: از امروز مرخصی تمام مدیران دستگاه‌های اجرایی وامدادی لغو و چنانچه مدیری مرخص رفته باید برگردد و در استان ضورداشته باشد.

آمادگی سالن‌های ورزشی لرستان برای اسکان مسافران نوروزی
بنا بر این گزارش، پس از برگزاری جلسه ستاد مدیریت بحران و اعلام هشدار بارش شدید باران و احتمال وقوع سیلاب در لرستان، دستگاه‌های خدماتی به حالت آماده باش درآمدند. اداره‌کل ورزش و جوانان لرستان در اطلاعیه‌ای از تدارک سالن‌های ورزشی برای اسکان مسافران نوروزی خبر داده است.
در این اطلاعیه آمده است: «رؤسای محترم ادارات ورزش و جوانان شهرستان‌های استان با تبریک نوروز باستانی و بهار طبیعت و آرزوی آغاز سالی پُر خیر و برکت که به فرموده مقام معظم رهبری سال «رونق تولید» نیز نام گرفته است؛ با توجه به احتمال بارندگی و اعلام شرایط جوی ناپایدار در سطح استان طی روزهای آینده، شایسته است جهت رفاه حال مهمانان نوروزی تمامی اماکن ورزشی دارای شرایط استان در زمان نیاز در اختیار مسافران نوروزی قرار گیرد.
گفتنی است که از ساعت چهارده امروز دوشنبه، پنجم فروردین جلسه ستاد مدیریت بحران استان لرستان تشکیل شده است.

captcha