صدقه؛ راهی برای در امان ماندن از بلایای طبیعی
کد خبر: 3799770
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۵:۳۱

صدقه؛ راهی برای در امان ماندن از بلایای طبیعی

گروه اجتماعی ــ یک کارشناس مذهبی از چهارمحال و بختیاری گفت: بهتر است با نیت سلامتی امام زمان(عج) و خانواده خود برای دفع خطرات احتمالی بلایای طبیعی به سیل‌زدگان کمک کنید که این عمل با توجه به شرایط کنونی بهترین صدقه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی هاشمی، کارشناس مذهبی، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، با اشاره به آیه ۹۶ سوره مبارکه اعراف که می‌فرماید: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُری‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما كانُوا یَكْسِبُونَ»، (اگر اهل شهرها و آبادی‌ها، ايمان می‌‏آوردند و تقوا پيشه می‏‌كردند، بركات آسمان و زمين را بر آن‌ها می‌‏گشوديم ولی آن‌ها حق را تكذيب كردند ما هم آنان را به كيفر اعمالشان مجازات كرديم.) گفت: در قرآن کریم اشاره شده که برکت الهی از زمین و آسمان نازل می‌شود لذا این بارش‌ها برکات الهی هستند نه عذاب، البته گاهی به علت نوع رفتار مردم مانند قوم نوح این برکات و نعمات الهی تبدیل به عذاب الهی می‌شود.
وی ادامه داد: خود کتاب قرآن نیز همین شرایط را دارد و این کتاب برای اهل ایمان کتاب راهنما و هدایت است و برای قوم کافر کتاب خسران است پس ایراد از کتاب قرآن نیست بلکه ایراد از بندگی ما بندگان است. بارش باران نیز همین حکم را دارد و برای اهل ایمان مایه برکت و شادی و برای تکذیب‌کنندگان سبب عذاب می‌شود.
این کارشناس مذهبی با اشاره به ثابت بودن میزان بارش در سال‌های مختلف تصریح کرد: در کتب امالی شیخ صدوق روایتی وجود دارد که می‌فرماید باران هیچ سالی کمتر از سال گذشته نیست پس تعبیر خشک‌سالی تعبیر غلط رایجی است زیرا که بارش‌ها هرساله به میزان نیاز مردم است.
وی با بیان دعای شماره سه از صحیفه سجادیه افزود: امام سجاد(ع) در این دعا می‌فرماید هر قطره باران را ملکی مشایعت می‌کند و این ملک مأمور تحویل قطره باران است که اگر قوم آن منطقه اهل طاعت و بندگی باشند این رحمت الهی به آنان می‌رسد و اما اگر از تکذیب‌کنندگان باشند آن ملک مأمور می‌شود تا قطره باران را به بیابان‌ها و سنگلاخ‌ها ببرد تا از دسترس مردم دور باشد و آن قوم از برکت الهی بهره‌مند نشوند.
امام جماعت مسجد جامع شهرکرد به گناهانی که مانع دریافت برکات الهی می‌شوند اشاره کرد و افزود: عدم پرداخت زکات الهی و قضاوت ناحق از جمله گناهانی است که برکت الهی را از سرزمینی دور می‌کند. یک قضاوت ناصحیح قاضی شهر تا ۴۰ سال مانع از بارش رحمت الهی می‌شود. البته این روایت بیانگر این امر نیست که رحمت الهی مشروط است و اگر بندگان کار نیک کنند حتماً شامل دریافت برکت الهی خواهند شد بلکه خداوند رحمتش را به بندگان خاص و عام می‌بخشد.
هاشمی با بیان اینکه نمی‌توان از باران اعجاز سر دربیاوریم و بگوییم چون سال قبل بارش‌ها کم بوده و امسال افزایش یافته پس حتماً انسان‌ها بندگان صالحی شده‌اند، اظهار کرد: جانورانی که در اعماق زمین و یا در اوج آسمان زندگی می‌کنند همه از رحمت و نعمات الهی بهره‌مند می‌شوند و خداوند به هرکه بخواهد نعمت می‌بخشد که البته عبادت و بندگی انسان‌ها در مقدار این نعمات دخیل است.
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه برای همه مراحل زندگی در اسلام راه چاره‌ای بیان شده، گفت: اگر با کمبود باران مواجه باشیم در روایات نماز استغاثه با آداب خاص آن پیشنهاد شده است یعنی قدرت نماز آنقدر زیاد است که باران را از آسمان به زمین فرود می‌آورد. برای دفع بلا نیز پرداخت صدقه توصیه شده است لذا بهتر است با نیت سلامتی امام زمان(عج) و خانواده خود برای دفع خطرات احتمالی بلاهای طبیعی به سیل‌زدگان کمک کنید که در این شرایط این عمل بهترین صدقه است.
وی در پایان بیان کرد: مرکز نیکوکاری مسجد جامع شهرکرد یکی از مراکزی است که کمک‌های مردمی را برای کمک به سیل‌زدگان جمع‌آوری می‌کند و با کمک نیروهای سپاه پاسداران به آسیب‌دیدگان می‌رساند.
انتهای پیام

captcha