توجه به ظرفیت حوزه فرهنگ امکان تحقق «رونق تولید» را بالاتر و پایدارتر می‌کند
کد خبر: 3799942
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶
حجت‌الاسلام والمسلمین پژمان‌فر:

توجه به ظرفیت حوزه فرهنگ امکان تحقق «رونق تولید» را بالاتر و پایدارتر می‌کند

گروه سیاسی ــ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به آسیب‌های دست‌کم گرفتن حوزه فرهنگ در تحقق شعارهای سال گفت: قطعاً «رونق تولید» با توجه به ظرفیت‌های حوزه فرهنگ، امکان تحقق بیشتر و پایدارتری پیدا خواهد کرد و به کارگیری ظرفیت‌های فرهنگی نقش مهمی در برداشتن موانع موجود در مسیر تولید داخلی دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمان‌فر، عضو کمیسیون فرهنگی و رئیس فراکسیون قرآن مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره ابعاد فرهنگی تحقق شعار سال گفت: نکته مسلم و قطعی این است که تا فرهنگ یک مسئله‌ در جامعه شکل نگیرد، در این باره اقدامی نمی‌شود. گاهی ظرفیت حوزه فرهنگ دست‌کم گرفته می‌شود و به همین خاطر آسیب‌های فراوانی به سایر حوزه‌ها وارد می‌شود.

حوزه فرهنگ چگونه به تحقق شعار سال کمک می‌کند

وی افزود: در مسئله مصرف کالای ایرانی و رونق تولید داخلی بدون توجه به ظرفیت‌های حوزه فرهنگ اصلاً امکان تحقق این موضوع وجود ندارد. اگر در جامعه ما این ضرورت شکل گرفت که باید از ظرفیت داخلی بهره برد و مصرف کالای ایرانی بر کالاهای خارجی تقدم پیدا کند، به دلیل همان فضای فرهنگی موجود در جامعه بود که مردم احساس کردند خرید کالاهای ایرانی در حقیقت تأمین منافع خودشان و فرزندانشان را به دنبال دارد و به اشتغال جوانان ایرانی کمک می‌کند.

پژمان‌فر اظهار کرد: شعار امسال را هم که رهبر معظم انقلاب با عنوان «رونق تولید» مطرح کردند قطعاً با توجه به ظرفیت‌های حوزه فرهنگ امکان تحقق بیشتر و پایدارتری پیدا خواهد کرد.

نقش فرهنگ در رفع موانع تولید داخلی

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: کمیسیون فرهنگی هم سال گذشته طرحی را آماده کرده بود که معطوف به توجه به ظرفیت‌های فرهنگی در تحقق شعار سال 97 بود و اقدامات خوبی هم در این باره انجام گرفت. امسال هم در گفت‌وگوهایی که با دوستان و همکاران داشتیم پیشنهاداتی درباره مسئله رونق تولید ارائه شده که امیدواریم در همان روزهای ابتدای سال بتوانیم در جلسات کمیسیون آنها را مطرح کنیم.

رئیس فراکسیون قران، عترت و نماز مجلس ابراز کرد: در واقع توجه به حوزه فرهنگ در زمینه شعار سال نقش مهمی در رفع موانع موجود در مسیر تولید داخلی دارد. اگر امروز کالای ایرانی نمی‌تواند در مقابل کالای خارجی رقابت جدی کند، بیشتر به این برمی‌گردد که از تولیدات داخلی حمایت کاملی نشده و نتوانسته‌ایم هزینه‌‌های سربار تحمیل شده به تولیدکننده داخلی را کاهش دهیم. براساس برخی گزارش‌ها، گاهی حدود 35 درصد هزینه‌های سربار بر تولیدات داخلی وجود دارد و این هزینه‌های سربار امکان رقابت را از تولیدات داخلی می‌گیرد.

پژمان‌فر اظهار کرد: امیدواریم در تحقق این فرمایش رهبر معظم انقلاب از اتخاذ رویکرد شعاری پرهیز شود و یکسری اقدامات عملی جدی از سوی مجلس و دولت در دستور کار قرار گیرد. در این راستا لازم است بعد قانونی اقدامات فرهنگی که زمینه‌ساز تحقق شعار سال است از سوی مجلس اجرا شود و فضاسازی و گفتمان‌سازی رونق تولید نیز از طریق رسانه‌های عمومی مانند صداوسیما انجام شود.

انتهای پیام

captcha