صرف مال در غیر حق، مایه خسران است
کد خبر: 3800088
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷

صرف مال در غیر حق، مایه خسران است

گروه فعالیت‌‌های قرآنی ــ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تاکید بر اهمیت مصرف مال انسان در دنیا، گفت: صرف مال در غیر حق مایه خسران و از مصادیق اسراف است.

صرف مال در غیر حق، مایه خسران استمهرداد ویسکرمی، عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان و مفسر قرآن‌کریم در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، در تفسیر خطبه ۱۲۴ نهج‌البلاغه طبق شرح ابن‌هیثم با مضمون «اَتَأْمُرُونّى اَنْ اَطْلُبَ النَّصْرَ بِالْجَوْرِ فیمَنْ وُلِّیتُ عَلَیهِ؟! وَاللّهِ لا اَطُورُ بِه ما سَمَرَ سَمیرٌ، وَ... وَ لَمْ یضَعِ امْرُؤٌ مالَهُ فى غَیرِحَقِّهِ وَ لا عِنْدَ غَیرِاَهْلِهِ اِلاّ حَرَمَهُ اللّهُ شُکرَهُمْ، وَ کانَ لِغَیرِهِ وُدُّهُمْ، فَاِنْ زَلَّتْ بِهِ النَّعْلُ یوْماً فَاحْتاجَ اِلى مَعُونَتِهِمْ فَشَرُّ خَدین وَ اَلاَْمُ خَلیل» اظهار کرد: نباید حاکمی به هر قیمتی حکومت خود را نگه دارد.

وی با ذکر این مطلب که بیت‌المال، مال خداست و با اشاره به این‌که هر آن چیزی که از عطایای الهی و همگانی است مصداق بیت‌المال است، گفت: تقسیم نامساوی بیت‌المال قبل از پیامبر اکرم(ص) وجود داشت و هیچ دلیلی وجود ندارد که برخی از افراد بهره بیشتری از بیت‌المال داشته باشند.

ویسکرمی با اشاره به این‌که مالک اصلی اموال انسان خداست، مالکیت حقیقی عالم مربوط به خداست کمااینکه مالکیت اعتباری نوع دیگری از مالکیت  است.

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تاکید بر این‌که بخشش مال در غیر حق آن مایه پشیمانی و اسراف است، اضافه کرد: اگر کسی مالی را در غیرحق مصرف کند، اسراف کرده است.

این مفسر قرآن‌کریم با تاکید بر این‌که کسی مال خود را در غیر حق آن مصرف کند مصداق تبذیر است و باعث کم شدن مقامات اخروی انسان می‌شود.

وی با اشاره به این‌که گاهی یکی‌از مصادیق عدالت این است که امتیازات اجتماعی و بیت‌المال باید به مساوات تقسیم شود، تصریح کرد: گاهی از بیت‌المال به برخی افراد امتیازات خاصی داده می‌شود که مغایر با عدالت است.

مسرفان برادران شیطانند 

ویسکرمی با اشاره به این‌که اسراف‌کنندگان برادران شیطان هستند و خدا مسرفین را دوست ندارد، خاطرنشان کرد: گاهی در برخی ادارات بودجه مملکت را حیف و میل می‌کنند در حالی‌که در مصرف کردن بیت‌المال، ولخرج باشیم.

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تاکید بر جلوگیری از اسراف در مراسمات عروسی و عزاداری‌ها، اضافه کرد: متاسفانه در پاره‌ای از مواقع برخی افراد به اشتباه، اسراف را نشانه باکلاس بودن می‌دانند.

این مفسر قرآن‌کریم اشاره‌ای به رعایت حق مال کرد و گفت: حق مال این است که خمس و زکات مال و وجوهات شرعی آن پرداخت شود.

وی با ذکر این مطلب که گاهی کارهایی در جامعه انجام می‌شود که نیاز حقیقی جامعه نیست، تصریح کرد: برای مصرف کردن بیت‌المال باید اولویت‌ها را شناسایی کرد و بیت‌المال باید در اولویت‌ها صرف شود.

ویسکرمی با اشاره به این‌که  مصرف مال در غیر حق آن این است که مال بیشتر از حد نیاز مصرف شود، افزود: مصداق دیگر مصرف مال در غیر حق این است که به جای افطار دادن به محرومان، تمام افطاری را فقط به سرمایه‌داران و مسئولان بدهیم.

انتهای پیام

captcha