دهم فروردین؛ سند افتخار یزدی‌ها در مبارزه با طاغوت
کد خبر: 3800267
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۸

دهم فروردین؛ سند افتخار یزدی‌ها در مبارزه با طاغوت

گروه سیاست و اقتصاد ــ دهم فروردین تجلی حرکت مردمی برای سرنگونی حکومت طاغوت بود که با همدلی و وحدت مردم برای مبارزه رقم خورد و این روز سند افتخار یزدی‌ها در مبارزه با طاغوت و مسیر پیروزی انقلاب اسلامی است.

به گزارش ایکنا از یزد، دهم فروردین سال 1357 یادآور قیام خونین مردم یزد علیه رژیم پهلوی در صبح دم پیروزی انقلاب اسلامی است که در اربعین شهیدان گلگون‌کفن تبریز رخ داد و می‌توان از آن به عنوان نقطه عطفی در تاریخ مبارزات علیه طاغوت یاد کرد.
در این روز مردم یزد به مناسبت چهلم شهدای قیام مردم تبریز در ادامه حرکت انقلابی خود در مسجد روضه محمدیه با جلوداری علما و شخص آیت‌الله شهید صدوقی(ره) دست به قیام زدند که در جریان این قیام 4 تن از جوانان متدین انقلابی دارالعباده به شهادت رسیده و عده دیگری زخمی شدند.
دهم فروردین که تجلی حرکت مردمی برای سرنگونی حکومت طاغوت بود با همدلی و وحدت مردم برای مبارزه رقم خورد و این روز سند افتخار یزدی‌ها در مبارزه با طاغوت و مسیر پیروزی انقلاب اسلامی و روز شهادت رضا نامدار، اصغر(شهریار) مرادی، محمدحسین پارسائیان و محمد مهدی قدک فروشان است.
در ادامه این گزارش به معرفی این شهدا می‌پردازیم.

اولین دانش‌آموز شهید انقلاب یزد
محمدمهدی قدک‌فروشان هشتم مهرماه 1340 در شهرستان یزد به دنیا آمد. پدرش میرزاعلی، سراج بود و مادرش بی بی ربابه نام داشت. تحصیلات خود را در مدرسه هدایت یِزد آغاز کرد. هنوز نوجوان بود که در ضمن درس خواندن به پدر در مغازه کمک می‌کرد.
این شهید دوران راهنمایی را در مدرسه علامه اقبال سپری و در همین زمان به آموختن قرآن و نهج البلاغه مشغول شد. دوران دبیرستان وی در دبیرستان ایرانشهر یزد سپری شد.
وی که دانش‌آموز اول متوسطه بود، در دهم فروردین سال 1357 هنگام تظاهرات علیه رژیم شاهنشاهی بر اثر اصابت ضربات باتوم به شهادت رسید.
مزار این شهید که اولین شهید دانش‌آموز انقلاب یزد است، در گلزار شهدای خلدبرین زادگاهش واقع است.

فرازهایی از وصیت‌نامه شهید:
«در درس خواندن خود تلاش کنید و آینده اسلام و ایران را روشن نمایید. به نماز جماعت از روی بی‌اعتنایی نگاه نکنید و حتما شرکت کنید. به دعاها مخصوصا کمیل و ندبه اهمیت دهید.»

اولین شهید انقلاب یزد
رضا نامدار هنزائی هشتم فروردین سال 1324 در روستای هنزا از توابع شهرستان مهریز به دنیا آمد. پدرش حسین، کشاورز بود و مادرش خدیجه نام داشت.
شهید نامداری به این دلیل که روستای هنزا فاقد مدرسه بوده بیشتر از پنج کلاس درس نخواند اما حضور او در نشست‌های قرآنی و جلسات دینی چشمگیر بود و در این جلسات با هزینه خود و خرید لوازم التحریر به نوجوانان هدیه می‌داد.
بنا و معمار بود و سال 1349 ازدواج کرد و صاحب یک پسر و دو دختر شد. دهم فروردین 1357 در یزد هنگام شرکت در تظاهرات علیه رژیم شاهنشاهی بر اثر اصابت گلوله به سر و قلب شهید شد و اولین شهید انقلاب یزد لقب گرفت. مزار او در گلزار شهدای خلدبرین همان شهرستان قرار دارد.
شهید نامداری در هنزا محل زادگاه خود در زمینی که وقف بود و در گرمای تابستان و با زبان روزه و خستگی زیاد مسجدی را ساخته و از خود به یادگار گذاشته است.

شهید لب تشنه یزد
محمدحسین پارساییان متولد دهم آبان 1333 در روستای عیش آباد از توابع شهرستان یزد و شهید لب تشنه یزد که دوران کودکی خود را در روستای مذهبی خیرآباد و دبستان تعلیمات اسلامی خیرآباد سپری کرد، وی دوران متوسطه را در دبیرستان پهلوی سابق گذراند و از سال پنجم دبیرستان همزمان با تحصیل به خانواده در امرار معاش کمک می‌کرد.
وی که در تظاهرات روز دهم فروردین و در میدان شهدا از پشت سر تیر خورد به دلیل بنیه جسمی خود را به میدان خان می‌رساند و از آن جا توسط دوستانش به بیمارستان فرخی منتقل می‌شود. وی دوازده روز در بیمارستان فرخی بستری بود و پس از سه عمل جراحی کذائی همچون امام خمینی(ره) با لب تشنه در تخت بیمارستان شهید می‌شود.
به دلیل حسن خلق شهید در هنگام بستری بودن در بیمارستان بسیاری از دوستانش در اطراف بیمارستان تجمع وآمادگی خود را برای اهدای خودن به وی ابراز می‌دارند.

فرازهایی از وصیت‌نامه شهید:
«خواهرم حجاب را حفظ کن و همان گونه که زینب در مقابل این همه سختی‌ها صبور و مقاوم بود شما نیز صبور باشید. فرزندان خود را به خوبی تربیت کنید. برادرم راه من را ادامه بده و هیچ گاه خداوند را در کارهایت فراموش نکن.»

اولین شهید انقلاب اردبیل و حرّ یزد
اصغر مرادی(شهریار) یکی از شهیدان قیام مردم یزد در دهم فرودین است. وی که نخستین شهید انقلاب استان اردبیل لقب گرفته در ‎20 تیرماه سال 1335 و در شب تاسوعای حسینی در محله خیرآباد اردبیل و درخانواده‌ای مذهبی دیده بر جهان گشود و به همین علت نام اصغر را برای وی انتخاب کردند.
از کودکی آموختن قرآن را شروع کرد از هفت سالگی به مدرسه رفت و دوران دبیرستان را که مصادف بود با تشکیل حزب رستاخیز بود، در دبیرستان جهان علوم اردبیل طی کرد. وی پس از طی دوران ابتدایی و دبیرستان در سال 1353 در رشته اقتصاد وارد مدرسه عالی علوم اجتماعی و اقتصادی قزوین، دانشگاه امام خمینی (ره) فعلی شد.
مرادی نسبت به جامعه و مردم احساس مسئولیت می‌کرد و دارای روحیه مبارزاتی بود. اولین دستگیری وی به دلیل اعترافات دانشجویان در دانشگاه روی داد و از این مقطع او به صورت فعال فعالیت‌های مبارزاتی علیه رژیم شاه را آغاز کرد. فعالیت‌های او منحصر به دانشگاه قزوین نمی‌شد بلکه در برخی از دانشگاه‌های شهرهای اطراف قزوین نیز فعالیت مبارزاتی داشت و این فعالیت‌ها را با شگرد و مهارت خاصی انجام می‌داد.
مبارزات انقلابی مرادی علیه رژیم شاه بسیار حرفه‌ای بود و او بسیاری از ماموریت‌های خارج از شهر خود را در قالب سفرهای سیاحتی انجام می‌داد. این شهید راه انقلاب پس از قیام مردم قم و تبریز در سال 56 افکار مبارزاتی خود را علنی‌تر کرد، وی که به خوبی فلسفه‌ برگزاری چهلم شهدا را درک کرده بود برای برگزاری آیین‌های بزرگداشت چهلم شهدای ‎تبریز به همراه دوستان خود و برای سازماندهی مبارزات جوانان و دانشجویان به شهر یزد سفر کرد و در جریان راهپیمایی روز دهم فروردین ماه سال 57 مردم یزد با شناسایی عوامل ساواک به شهادت رسید.
پیکر شهید مرادی را علی‌رغم پیگیری‌های خانواده تحویل نمی‌دهند و مخفیانه در خلدبرین یزد به خاک می‌سپارند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مادر و پدر شهید به یزد رفته و از آیت الله صدوقی درخواست می‌کنند که پیکر اصغر به اردبیل منتقل شود؛ اما ایشان در جواب می‌گویند: شهید اصغر مرادی میهمان و حرّ یزد است و اجازه می‌خواهند که پیکرش در یزد بماند.

منابع:
خبرگزاری دفاع مقدس
اپلیکیشن شهدای یزد
گردآوری: اعظم‌السادات میرجلیلی

انتهای پیام

captcha