صلح افغانستان باید به نفع آمریکا باشد
کد خبر: 3800289
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶
زلمی خلیل زاد:

صلح افغانستان باید به نفع آمریکا باشد

گروه بین‌الملل ــ نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان با اشاره به اینکه مسئولیت دارد که به نمایندگی از آمریکا، صلح در افغانستان را اجرایی کند،‌ تأکید کرد: این صلح باید به نفع آمریکا صورت گیرد.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری «آریانانیوز» افغانستان؛ زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان، در واکنش به انتقادهای حمدالله محب (مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور افغانستان) گفت که در گفت‌وگوهای صلح با طالبان هیچ هدف شخصی ندارد و مسئولیت وی فقط نمایند‌گی از حکومت آمریکا و کمک به تأمین صلح در افغانستان است.

گفتنی است،‌ مشاور امنیت ملی افغانستان اخیراً در جریان سفر به واشنگتن (پایتخت افغانستان) گفته بود که خلیل‌زاد در پی ‌ایجاد حکومت موقت است که خود در رأس آن قرار بگیرد و روند صلح میان آمریکا و طالبان را غیرشفاف مطرح کرده بود.

دیوید هیل، معاون سیاسی وزارت امور خارجه آمریکا این اظهارات را غیرقابل قبول خواند و گفت: حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان از حالا به بعد در آمریکا پذیرفته نخواهد شد و هیچ کارمند نظامی، غیرنظامی، سیاسی و ... آمریکایی در افغانستان و یا آمریکا، با محب همکاری نخواهد کرد.

در همین راستا خلیل‌زاد برای نخستین بار نسبت به این اظهارات واکنش نشان داد و گفت که می‌خواهم به مردم افغانستان اطمینان بدهم که تنها هدف من به نمایندگی از سوی دولت آمریکا، کمک به آوردن صلح در افغانستان است؛ صلحی که به نفع آمریکا باشد؛ با این نگاه که خطری در آینده از این منطقه،‌ آمریکا را تهدید نکند.

مذاکرات صلح پشت درهای بسته از سوی خلیل‌زاد با نمایندگان طالبان در قطر، نگرانی‌ها و تردیدهایی را در میان برخی احزاب سیاسی کابل درباره این گفت‌وگوها به وجود آورده است.

سفیر آمریکا به تازگی گفته است که آمریکا به دنبال جایگزینی حکومت افغانستان نیست و تأکید کرده است که تا زمانی که مذاکرات بین‌الافغانی و نیز آتش‌بس سراسری در افغانستان تأمین نشود، هیچ توافقی با طالبان نهایی نخواهد شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha