جمهوری اسلامی خواسته مردم بود
کد خبر: 3800339
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۶

جمهوری اسلامی خواسته مردم بود

گروه سیاست و اقتصاد - مدیر مسئول روزنامه شرق با بیان اینکه امام خمینی (ره) مردم را اصل دانسته و برای رای مردم اهمیت زیادی قائل بودند گفت: جمهوری اسلامی خواسته مردم عادی و رهبران انقلاب بود.

جمهوری اسلامی خواسته مردم بود

مهدی رحمانیان، مدیر مسئول روزنامه شرق، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، در رابطه با فلسفه جمهوری اسلامی اظهار کرد: ایران در زمان انقلاب اسلامی، سابقه‌ای 2500 ساله از حکومت شاهنشاهی داشت و حاکمان به صورت مورثی بر کشور حکومت می‌کردند، تا اینکه در دهه 40 و 50 فرهیختگان، مبارزان، مجاهدان و روحانیان وارد عرصه مبارزه با این استبداد چند هزار ساله شدند.
وی ادامه داد: در ابتدا این افراد به دنبال اصلاح حکومت بودند، اما زمانی که اصلاح را غیر ممکن دیدند به سمت انقلاب پیش رفتند که نهایتا در سال 57 انقلاب به رهبری امام خمینی (ره) پیروز شد و بنا بر صحبت‌های امام در دوره تبعید، به ویژه در پاریس، ایشان سیستم مدنظر خود و انقلابیون را با توجه به زمینه اسلامی کشور، جمهوری با پسوند اسلامی قرار دادند.
مدیر مسئول روزنامه شرق بیان کرد: در آن زمان امام این سیستم را به لحاظ مشی دموکراتیک خود و پیروانشان به رای مردم گذاشتند که نهایتا در تاریخ 12 فروردین 58، 98/2 درصد از مردم، به جمهوری اسلامی رای مثبت دادند. بنابراین جمهوری اسلامی هم خواسته مردم عادی بود و هم خواسته رهبران انقلاب.
رحمانیان افزود: البته ما تا کنون به صورت کامل به همه اهداف انقلاب دست نیافته‌ایم، اما در حال حرکت در این مسیر هستیم، در جاهایی پیشرفت‌های خوبی داشتیم و در جاهایی به دلایلی متفاوت، متوقف شدیم؛ مثلا ترورهایی که در دهه اول انقلاب صورت گرفت و جنگی که بلافاصله بر کشور تحمیل شد، پیشرفت ما را به تاخیر انداخت.
وی خاطرنشان کرد: بعدها نیز سلیقه‌ها تا حدودی باعث برداشت‌های متفاوتی شد و نگاه‌هایی که در ابتدا وجود داشت به صورت کامل تحقق پیدا نکرد. به هرحال معدل انقلاب و جمهوری اسلامی تا به حال مثبت بوده، ولی هنوز راهی بسیار طولانی در پیش داریم تا به آرمان‌های مدنظر مردم برسیم. در ضمن مسئولان باید خواسته‌ها و آرزوهای نسل جوان امروز را نیز در نظر داشته و با مشارکت مردم در جهتی حرکت کنند که رضایت عمومی را به همراه داشته باشد.
وی با اشاره به دیدگاه امام (ره) در خصوص انقلاب و پیوند آن با اسلامیت گفت: امام(ره) مردم را اصل دانسته و برای رای مردم اهمیت زیادی قائل بودند. ایشان حتی در صحبت از مجلس، آن را عصاره فضائل ملت می‌دانند. سیره امام در رابطه با جمهوریت، سیره قابل دفاعی است، چراکه رای مردم برای ایشان مهم‌ترین مسئله بود.
انتهای پیام

captcha