نگاهی به کاخ قلعه دزک در چهارمحال و بختیاری
کد خبر: 3800385
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷

نگاهی به کاخ قلعه دزک در چهارمحال و بختیاری

گروه فرهنگی - قلعه دزک در روستای دزک شهرستان کیار چهارمحال و بختیاری خاستگاه برخی رویدادهای ملی و میزبان شخصیت‌های مختلف تاریخی و ادبی ایران و جهان بوده است.

به گزارش ایکنا از چهارمحال وبختیاری، کاخ قلعه دزک در سال 1325 هجری قمری به دستور لطفعلی خان امیرمفخم بختیاری پسر امامقلی خان حاجی ایلخانی با الهام از معماری و تزئینات بدنه قصرهای اروپایی قرن 17 و 18 میلادی و با ترکیبی از معماری و هنر ایرانی در روستای دزک بنا شد.
کاخ قلعه دزک که به دست هنرمندان ایرانی معماری و تزئین شده دارای اتاق هایی با درب هایی ارزشمند از چوب گردو بوده که در آن نقش و نگارهای زیبایی به کار برده شده است.
طبقه اول کاخ قلعه تاریخی دزک یک هشتی ورودی در میانه ساختمان داشته که از هر دو طرف به محوطه درون بنا متصل می‌شود و در طرفین این هشتی چهار ایوان قرار دارد.
اتاق‌های طبقه دوم کاخ قلعه دزک دو ایوان مجزا از هم در شمال و سه ایوان متصل به هم در جنوب دارد که دو اتاق سه دربی در ایوان‌های شمالی و دو اتاق سه دربی قرینه در ایوان جنوبی باز می‌شود.
در بین این اتاق‌ها سالن بزرگی به نام دیوانخانه یا سفره خانه وجود دارد که در مجاورت این سالن اتاق زیبایی به نام اتاق آئینه قرار گرفته که در طرفین آن‌ها دو اتاق کوچک به نام گوشواره ساخته شده است.
اتاق آئینه کاخ قلعه دزک معروف به آئینه خانه در مجاورت سالن بزرگ دیوانخانه قرار دارد، این اتاق بسیار زیبا که به سبک اروپایی تزئین شد.
اتاق آئینه با نمونه های متنوع هنر گره چینی و نقش بُری و شیشه نقاشی دارای دو پوسته عکس درهم بوده که نمای سه بعدی داشته و نمونه های آن کمیاب است.
در دوران مختلف تاریخ معاصر ایران شخصیت‌هایی مانند وحید دستگردی، علی اکبر دهخدا، فرخی یزدی، دکتر محمد مصدق، ملک الشعرای بهار، ابوالقاسم نجفی، راولینسن، ایزابل برد بیشاپ، هنری رنه دالمانی، شونمان و ویلسون در کاخ قلعه دزک حضور یافتند.
این کاخ قلعه تاریخی، مکانی مناسب و امن برای گردهمایی افراد مهم و صاحب نظر به منظور هم اندیشی در اجرای تصمیمات مهم و ملی بود.
کاخ قلعه دزک نه تنها میزبان شخصیت های ملی و افراد نامدار جهانی در سال های اخیر بلکه خاستگاه اصلی برخی افتخارات ملی در دوره انقلاب مشروطه بود.
در سال های اخیر به منظور استفاده مطلوب تر از فضای موجود در کاخ قلعه دزک موزه پوشاک و موزه سنگ چهارمحال و بختیاری در این مجموعه تاریخی فرهنگی راه اندازی شده است.
موزه پوشاک کاخ قلعه دزک در بهمن 1388 راه اندازی و در آن پوشاک شهرها، روستاها و مناطق شاخص و خاص چهارمحال و بختیاری معرفی و به معرض نمایش گذاشته شد.
در این موزه علاوه بر معرفی پوشاک، زیور آلات، صندوق، صندوقچه و وسایل مرتبط با پوشش اقوام و مجموعه ای از تصاویر قدیمی مربوط به نمونه پوشاک سنتی و محلی چهارمحال و بختیاری به نمایش درآمده است.
موزه سنگ کاخ قلعه تاریخی دزک نیز21 بهمن 1394 به عنوان دومین موزه سنگ چهارمحال و بختیاری پس از موزه سنگ قلعه تاریخی چالشتر گشایش یافت.
در این موزه 100 قطعه سنگ مربوط به دوره های صفویه، افشاریه، زندیه و قاجاریه شامل سنگ قبر، ستون، سرستون، سنگ آسیاب، سنگ آب، آردچی، سردرب، سنگ عصارخانه، سنگ روغن گیری و سنگ ازاره به نمایش درآمده است.
کاخ قلعه تاریخی دزک 16 تیر 1367 به شماره 1731 به عنوان اثر تاریخی درجه یک در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.
انتهای پیام

captcha