نگاهی بر آستان امامزاده شاهزاده عزیزالله در شهرکیان
کد خبر: 3800502
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۵

نگاهی بر آستان امامزاده شاهزاده عزیزالله در شهرکیان

گروه فرهنگی - امامزاده شاهزاده عزیزالله از فرزندان امام حسن مجتبی(ع) است که حرم مطهر ایشان در شمال شرقی شهر کیان در چهارمحال و بختیاری واقع است.

به گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری، امامزاده شاهزاده عزیزالله از فرزندان امام حسن مجتبی (ع) است که حرم مطهر ایشان در شمال شرقی شهر کیان در چهارمحال و بختیاری واقع است. مردم استان چهارمحال و بختیاری و استان‌های همجوار در تمام طول سال برای زیارت و ادای نذورات به این زیارتگاه می‌آیند.
این امامزاده دارای بقعه و ساختمانی است که در اطراف آن آیات قرآنی حک شده و نقاشی‌های مختلفی در آن به کار رفته است. نقل است در حدود ۱۵۰ سال پیش این سید بزرگوار در این شهر سکونت داشتند و به جهت پاکی باطن و خلوص نیت، مردم ارادت بسیار به ایشان داشتند و کرامات زیادی از ایشان نقل شده است.
ایشان به اطرافیان خود وصیت می‌کند پس از مرگم شتر سفید رنگی می‌آید جسدم را بر روی آن شتر بگذارید هر جایی که این شتر زانو زد مرا همان جا دفن کنید که پس از فوت ایشان همین اتفاق رخ می‌دهد و سپس جمعیت انبوهی جمع می‌شوند و در پی شتر روان می‌شوند تا در محل قبرستان قدیمی واقع در شمال شهر، ایشان را به خاک می‌سپارند و بر سر قبر ایشان زیارتگاهی بر پا می‌کنند.
مردم چهار محال و بختیاری ارادت بسیار به این سید بزرگوار دارند و از اقصی نقاط استان و کشور جهت زیارت و پخت نذری حاجت در کنار قبر ایشان حاضر می‌شوند.
آستان باشکوه امامزاده عزیزالله (ع) در انتهای پارک شهرکیان، مقابل آرامگاه شهدای گمنام این شهر واقع شده است که پس از عبور از سردر باشکوه به صحن بقعه و از آنجا به مدخل اصلی بقعه می‌رسیم که توسط شش پلکان به آن راه می‌یابد.
در پیشانی ایوان کتیبه‌ای در زمینه‌ کاشی سبز با خط خوش نستعلیق نوشته شده« یا شاهزاده عزیزالله فرزند امام حسن مجتبی (ع) بانی حاج حفیظ الله آزادی و حاجی گرجعلی مالکی» همچنین دور اتاق مرقد را یک شبستان بزرگ احاطه کرده است و در سمت غرب آن یک مسجد نسبتاً بزرگی الحاق شده است.
زیارتنامه
السَّلامُ عَلَیکَ اَیُّهَا السَّیِّدُ الزَّکِیُّ، اَلطّاهِرُ الوَلِیُّ، وَالدّاعِی الحَفِیُّ؛ اَشهَدُ اَنَّکَ قُلتَ حَقّاً، حَقّاً، وَنَطَقتَ حَقّاً وَصِدقاً، وَدَعوتَ اِلی مَولایَ وَمَولاکَ، عَلانِیَهً وَسِرًّا، فازَ مُتَّبِعُکَ، وَنَجا مُصَدِّقُکَ، وَخابَ وَخَسِرَ مُکَذِّبُکَ، وَالمُتَخَلِّفُ عَنکَ، اَشهَد لی بِهذهِ الشَّهادَهِ، لِاَکونَ مَنَ الفائِزینَ بِمَعرِفَتِکَ وَطاعَتِکَ، وَتَصدیقِکَ وَاتِّباعَکَ، وَالسَّلامُ عَلَیکَ یا سَیِّدی وَابنَ سَیِّدی. اَنتَ بابُ اللهِ المُؤتی مَنهُ، وَالمَأخوذُ عَنهُ، اَتَیتُکَ زائِراً، وَحاجاتی لَکَ مُستَودِعهً، وَها اَنَا ذا اَستَودِعُکَ دینی وَاَمانَتی، وَخَواتیمَ عَمَلی، وَجَوامِعَ اَمَلی اِلی مُنتَهی اَجَلی، وَالسَّلامُ عَلَیکَ وَ رَحمَهُ اللهِ وَبَرَکاتُه.
سلام بر تو ای آقای پاک و پاکیزه و سرور من و ای دعوت کننده به حق و به مهربانی، گواهی دهم که تو حق گفتی و به حق و راستی سخن کردی و (مردم را) آشکارا و نهان بسوی مولای من و مولای خودت دعوت فرمودی رستگار شد پیرو تو و نجات یافت تصدیق کننده‌ات و نومید و زیانکار شد تکذیب کننده‌ات و آنکس که با تو مخالفت کرد گواه باش برای من این گواهی را تا من بوسیله معرفت و اطاعت تو و تصدیق و پیروی کردنت از زمره رستگاران باشم و سلام بر تو ای آقای من و ای فرزند آقای من توئی درگاه خدا که از آن درآیند و (معالم دین را) از آن بگیرند آمده‌ام به درگاهت برای زیارت و حاجت‌های خود را به تو سپرده‌ام و من اکنون به تو می‌سپارم دینم و امانتم و سرانجام کارهایم و همه آرزوهایم را تا پایان عمرم و بر تو باد سلام و رحمت خدا و برکاتش.
یادآوری می‌شود؛ حرم مطهر این امامزاده در استان چهارمحال وبختیاری، شهرستان شهرکرد، بخش مرکزی در شهر کیان واقع است.
انتهای پیام

captcha