سیره امام موسی کاظم(ع) الگویی برای ارتقای فرهنگ فردی و اجتماعی است
کد خبر: 3800517
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۲

سیره امام موسی کاظم(ع) الگویی برای ارتقای فرهنگ فردی و اجتماعی است

گروه معارف - مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: مطالعات بیشتر و دقیق‌تر در جهت بهره‌گیری بیشتر از سیره و زندگی امام موسی بن جعفر(ع) در تحقق الگوی مناسب و هدفمند برای توسعه فرهنگ شیعی ضروری است.

سیره امام موسی کاظم(ع) الگویی برای ارتقاء فرهنگ فردی و اجتماعی است

به گزارش ایکنا از اصفهان، به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، حجت‌الاسلام و المسلمین رضا صادقی با تسلیت به مناسبت سالروز شهادت هفتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت امام موسی بن جعفر(ع) به همه مسلمانان و مخصوصا شیعیان جهان اظهار کرد: باتوجه به اینکه یکی از فعالیت‌های مهم ادارات اوقاف و امور خیریه نشر معارف و تعالیم اهل بیت(ع) برای ترویج سبک زندگی اسلامی در جامعه است و همچنین از آن جایی که دگرگونی فرهنگی می‌تواند مسیر جوامع را هدایت کند، انتقال و ترویج فرهنگ درست برای جامعه امروز و آیندگان و نیز نوآوری فرهنگی با تکیه بر سیره امامان معصوم (ع) به ویژه امام کاظم (ع) از مهم ترین اقداماتی است که می‌تواند الگوهای علمی و عینیت یافته و درعین حال مطابق با ضرورت های موجود و نیازهای جوامع بشری را ارائه کند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه دوران امامت موسی بن جعفر(ع) همراه با چالش‌های زیادی برای ایشان همراه بود و این امام بزرگوار با تدبیر و درایت خود به خوبی با این چالش‌ها مقابله کردند گفت: امام کاظم(ع) در سایه سار تحقق فرهنگ قرآنی، بر جامعه شیعه مدیریت و رهبری کردند. تلاش آن حضرت در تأکید بر قرآن به عنوان نمونه مهم گفتمان رایج و مورد پذیرش همه گروه‌ها، می‌توانست زمینه را برای هدایت و جلوگیری از هرگونه توسعه انحراف عقیدتی و کلامی فراهم سازد.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در ادامه خاطر نشان کرد: امام کاظم(ع) با استفاده از قرآن کریم و همچنین فعالیت‌های فرهنگی توانستند با مشکلات مختلفی که روبرو بودند به خوبی برخورد کنند و چالش‌ها را به فرصتی مغتنم برای ترویج فرهنگ شیعه در جامعه استفاده نمایند و این بهترین درس از سیره این امام معصوم و بزرگوار است که همه ما باید مورد توجه قرار بدهیم و با توسل به قرآن کریم و چنگ زدن به ریسمان ولایت وقفیه اتحاد خود را روز به روز تقویت نماییم تا بتوانیم با مشکلات و مسائلی که توسط دشمنان اسلام برای ایجاد اختلاف بین جامعه مسلمنان می‌شود مقابله نماییم.
حجت‌الاسلام و المسلمین رضا صادقی در ادامه به برنامه‌هایی همچون طرح آرامش بهاری که در جوار بقاع متبرکه و در مناسبت‌های مختلف در جوار این اماکن متبرکه اجرا می‌شوند اشاره کرد و گفت: همه مدیران مراکز فرهنگی و قرآنی و اعضای هیئت امنای بقاع متبرکه باید از ظرفیت‌های این اماکن متبرکه جهت ترویج و نشر معارف اهل بیت(ع) استفاده نمایند که لازمه حرکت‌های فرهنگی، وجود ابزارهای مناسب و بهره‌مندی از آنها است. بی شک این ابزارها، هم باید به صورت سخت افزاری و هم نرم افزاری در حرکت‌های فرهنگی اثرگذار باشد و این امر با هوشمندی و اجرای برنامه هایی با کیفیت مناسب محقق می‌شود.
وی ادامه داد: فرهنگ یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های اثرگذار بر تحولات جامعه است که در همه جوامع به گونه‌های مختلف نمود دارد. برای توسعه این مؤلفه در جامعه دینی در جهت رواج و تقویت باورهای دینی و اصلاح سبک و رفتار دینی در زندگی، معرفی الگوی مناسب نیاز است. پیامبر اکرم(ص) و فرزندان ایشان، با استناد به آیات قرآن و حدیث ثقلین، بهترین الگو برای جوامع بشری هستند. نوع رفتار امام کاظم (ع) در فعالیت‌های فرهنگی، می تواند الگوی مناسبی برای توسعه فرهنگ دینی در جامعه و راهبردی عملی برای برون رفت جامعه بشری از چالش‌های فرهنگی باشد.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در پایان گفت: براساس برنامه ریزی‌های انجام شده امسال مراسم سوگواری شهادت امام کاظم(ع) به صورت ویژه در جوار حرم مطهر امامزاده آقاعلی عباس وشاهزاده محمد(ع) بادرود، امامزاده سیدمحمد(ع) خمینی شهر، امامزاده جعفر بن موسی شاهرضا (ع) شهرضا، امامزاده سلطانعلی بن علی بن محمد باقر(ع) مشهد اردهال کاشان، امامزاده احمدبن موسی مبرقع(ع) کاشان، امامزاده سلطان سیدعلی (ع) نایین، مقبره مجلسی(ره) اصفهان و امامزاده محمد هلال بن علی(ع) آران و بیدگل و... همراه با برنامه‌های متنوع فرهنگی در جوار حرم مطهر این اماکن متبرکه برگزار می‌شود.
انتهای پیام/
_  

captcha