جوشش بی‌نظیر مردمی در ارومیه برای تامین مایحتاج ضروری سیل‌زدگان
کد خبر: 3800984
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲

جوشش بی‌نظیر مردمی در ارومیه برای تامین مایحتاج ضروری سیل‌زدگان

گروه اجتماعی - با بالا گرفتن حساسیت بحران در مناطق سیل‌زده کشور به‌ویژه بحرانی شدن شرایط زیست انسانی در استان لرستان حرکت مردمی کمک به سیل‌زدگان کشور که به‌منظور کمک به هم‌میهنان آسیب‌دیده از این بلای طبیعی در استان گلستان اوایل فروردین‌ماه سال جاری راه افتاده بود با ماموریتی جدید کار خود را پی گرفت.

جوشش بی‌نظیر مردمی در ارومیه برای تامین مایحتاج ضروری سیل‌زدگان کشور

به گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، با بالا گرفتن حساسیت بحران در مناطق سیل‌زده کشور بویژه بحرانی شدن شرایط زیست انسانی در استان لرستان حرکت مردمی کمک به سیل‌زدگان کشور که به‌منظور کمک به هم میهنان آسیب‌دیده از این بلای طبیعی در استان گلستان اوایل فروردین ماه سال جاری راه افتاده بود با ماموریتی جدید کار خود را پی گرفت.
این حرکت مردمی که پیشینه آن به امدادرسانی برای زلزله‌زدگان کرمانشاه در پاییز سال ۹۶ برمی‌گردد، تحت عنوان و با هشتگ #پویش_انسانیت با بهره‌گیری از توان نیروهای مردمی اعم از فعالین رسانه و خبرنگاران، فعالین اجتماعی، اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد و موسسات خیریه آن هنگام در یک حرکت خودجوش موفق شدند اقلام موردنیاز هموطنان زلزله‌زده را در یک طرح ضربتی ۴ روزه و به ظرفیت ۵ کامیون جمع‌آوری، بسته‌بندی و تحویل مراکز هدف تعیین‌شده در شهرستان سرپل‌ذهاب نمایند.
این حرکت سال ۹۷ نیز در دو حوزه اقدام به جذب کمک‌های مردمی برای نیازمندان کرد، به این ترتیب که در آستانه سال تحصیلی و برای تهیه کیف و لوازم‌التحریر برای کودکان مناطق محروم مرزی تحت عنوان #پویش_انسانیت_۲ موفق شد ۸ هزار بسته اقلام موردنیاز را جمع‌آوری، بسته‌بندی و با حضور در روستاهای هدف، تحویل افراد نیازمند کند.
این پویش در آستانه سال نو در اسفندماه ۹۷ حرکت سوم خود را به‌منظور تهیه بسته‌های ضروری مواد غذایی برای خانواده‌های نیازمند و بیشتر تحت پوششین موسسه خیریه رفاه کودک و نوجوان ارومیه با عنوان #پویش_انسانیت_۳ راه انداخت و انبوهی از خانواده‌های نیازمند شناسایی شده را زیر چتر کمکهای خود درآورد.
همزمان با رخداد تلخ وقوع سیل در استان‌های شمالی کشور و در نخستین روزهای بعد از این سانحه، پویشی‌ها این‌بار پایگاه جمع‌آوری کمکهای مردمی در محل ورزشگاه بزرگ ۶ هزار نفری غدیر دایر شد و تحت عنوان #پویش_انسانیت۴ همزمان با انسانهای خیراندیش و نیکوکار سراسر کشور، به‌عنوان یکی از پایگاه‌های رسمی جذب کمکهای مردمی سطح شهر ارومیه، تعیین‌شده از سوی مدیریت بحران آذربایجان غربی موفق شد ۳ کامیون ارزاق مورد نیاز سیل‌زدگان را از طریق جمعیت هلال احمر به استان گلستان و شهرستان آق‌قلا ارسال نماید.
از نکات جالب توجه مرحله اول #پویش_انسانیت_۴ حضور پرشور اقلیت‌های مذهبی، انجمن آشوریان و شورای خلیفه‌گری ارامنه آذربایجان بود که ارزش ریالی کمک‌های جذب شده از این محل ۱ میلیارد ریال برآورد شد.
به فاصله کمی از فاز اول حرکت مردمی #پویش_انسانیت و با بالا گرفتن بحران در استان لرستان خیرین ارومیه با هدف شناسایی نیازهای کمتر موردتوجه قرار گرفته و البته ضروری آسیب‌دیدگان سیل، جلسه‌ای به میزبانی فرمانداری ارومیه و با فراخوان از همه گروههای اجتماعی جلسه‌ای تشکیل و مقرر شد برای تامین نیازهای اساسی بانوان و نوزادان لرستان #پویش_انسانیت_۴ تمرکز خود را صرفا روی جمع‌آوری اقلام بهداشتی ویژه بانوان و نوزادان صرف کند.
برای ورود به چنین حوزه حساسی به لحاظ فرهنگی و اجتماعی، رسانه‌های عضو پویش مسئولیت سنگینی برعهده داشتند، شکستن تابوهای عجیب فرهنگی و مقابله با اصطکاکاتی که طرح چنین مباحثی را قبیح می‌دانستند دشواریهای اطلاع‌رسانی در این خصوص را مضاعف کرده بود.
پویشی های ارومیه در میان تعطیلات هفته گذشته و علیرغم مشکلاتی که وجود داشت، با حضور شبانه‌روزی خود در ایستگاه جمع‌آوری کمکهای مردمی و با اطلاع‌رسانی و فراخوان عریان از اقلام مورد نیاز، ضمن تلاش برای ایجاد تغییر رویکرد فرهنگی در جامعه موفق شدند در پارت اول روز چهارشنبه ۳ کامیون اقلام بهداشتی و پوشک بچه را روانه شهرستان بحران‌زده پل‌دختر کنند.
با ادامه پویش، پویشی‌ها تصمیم دارند تا رفع نیاز کامل سیل‌زدگان هدف و تامین مایحتاج ماه‌های آتی تا عادی شدن شرایط زندگی هم میهنان سیل‌زده فعالیت خود را ادامه دهند.
پویش انسانیت به نام هیچ شخص یا ارگانی نیست، وابستگی به هیچ جا ندارد، ثبت نشده، دنبال اسم و رسم نیست اما تلاش دارد با کمک مردم کارهای بزرگی را صورت دهد.
انتهای پیام

captcha