رونق تولید را با فرهنگ قرآنی دنبال کنیم
کد خبر: 3801102
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۴
لاله افتخاری:

رونق تولید را با فرهنگ قرآنی دنبال کنیم

گروه هنر ــ عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد گفت: بهترین مسیر برای تحقق شعار سال در عرصه فرهنگ و هنر، تمسک به مفاهیم قرآنی است و فرهنگ قرآنی حبل‌المتین این بخش با سایر حوزه‌هاست.

رواج فرهنگ قرآنی در عرصه فرهنگ، بهترین مسیر برای رسیدن به رونق تولید است

لاله افتخاری، نماینده سابق مجلس و استاد دانشگاه، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا درباره چگونگی تحقق شعار سال در حوزه فرهنگ و هنر اظهار کرد: در عرصه فرهنگ انتظار می‌رود که با حمایت از کالا‌های فرهنگی مناسب و هنرمندانی که اندیشه‌های نو و جدید دارند در راستای تحقق شعار سال گام برداریم، اما متأسفانه در بسیاری از مواقع در عالم هنر به‌ ویژه موسیقی، تئاتر یا سینما به آموزه‌های ایرانی و اسلامی چندان توجه نمی‌شود و رویکردها بیشتر به شاخصه‌های غربی متمایل است.
وی افزود: گرایش به الگو‌های غربی سلیقه تمامی مخاطبان رسانه نیست، در صورتی‌ که اگر مفاهیم قرآنی را به منزله الگو در نظر بگیریم، علاوه بر اینکه در جذب مخاطب موفقیم، در خارج از مرز‌ها هم به دستاورد‌های خوبی دست خواهیم یافت. همچنین معتقدم بهره‌گیری از قرآن در عرصه فرهنگ موجب پیوند قوی‌تر این عرصه با دیگر بخش‌های کشور خواهد شد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: سریال‌هایی نظیر «یوسف پیامبر» و «مریم مقدس» به‌ صورت مستقیم از قصص قرآنی اقتباس شده‌اند. این تولیدات جدا از اینکه در داخل کشور موفق بود‌ه‌اند، در بسیاری از کشور‌های دنیا نیز با استقبال خوبی مواجه شدند. همچنین برای تلویزیون نیز به لحاظ مادی دستاورد فراوانی داشت. ازاین‌ قبیل مثال‌ها باز هم وجود دارد، اما نمی‌دانم چه دلیلی وجود دارد که مسیرهای موفق را ادامه نمی‌دهیم.
وی متذکر شد: کم‌کاری در موضوعات قرآنی چندان به هنرمندان مربوط نیست، چون شاید آن‌ها از ظرفیت و توانایی موضوعات قرآنی در خارج از مرز‌ها آگاهی لازم ندارند. برای همین وظیفه نهاد‌های دولتی و وزارت امور خارجه این است که برای کشور‌های مختلف نیازسنجی کنند تا بتوان آگاهانه در این حوزه ورود کرد و به سرمایه و سودآوری لازم دست یافت.
افتخاری درباره چرایی کم‌توجهی به فرهنگ چنین توضیح داد: متأسفم که به فرهنگ آن‌گونه که باید توجه نمی‌شود، زیرا این حوزه همیشه به‌ منزله نیاز ثانوی مطرح است، اما اصلی‌ترین حوزه برای حل مشکلات جامعه فرهنگ است. در حقیقت اگر در این حوزه قوی عمل کنیم، به موفقیت اقتصادی دست خواهیم یافت. برای نمونه فرهنگ کمک خواهد کرد که در اوج فشار‌های اقتصادی دشمن بدانیم که چگونه عمل کنیم تا موانع را به بهترین نحو پشت سر بگذاریم.
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به برنامه «عصر جدید» اشاره کرد و گفت: اینکه بخواهیم از موفقیت‌های دیگر درس بگیریم اتفاق خوبی است. این نکته را مقام معظم رهبری بار‌ها تأکید کرده‌اند، به شرطی که این الگو‌برداری به بومی‌سازی منجر شود. این اتفاق در صدر اسلام هم رخ داد. بعد از ظهور اسلام همه رسوم از بین نرفت، بلکه برخی سنت‌های شایسته ادامه پیدا کرد و شکل اسلامی به خود گرفتند. این نکته را بیان کردم تا به برنامه عصر جدید اشاره کنم. برنامه‌ای که با الگوبرداری صرف از نسخه غربی خود این روز‌ها مخاطبان وسیعی را جذب کرده است.
وی در پایان با بیان ان‌که تبلیغاتی که این روز‌ها از شبکه‌های مختلف سیما پخش می‌شود چندان با سبک زندگی ایرانی - اسلامی همخوانی ندارد، اظهار کرد: همان‌گونه که از نامش پیداست رسانه ملی برای مردم به‌ ویژه طبقه متدین جامعه، که اکثریت را تشکیل می‌دهد، است. این موضوع برخلاف آن چیزی است که این روز‌ها به اسم تبلیغات بازرگانی در تلویزیون شاهدش هستیم، چون سبک زندگی که در تبلیغات مدنظر قرار می‌گیرد مطابق با سبک زندگی غربی است.
گفت‌و‌گو از داوود کنشلو
انتهای پیام
captcha