حمایت از حقوق مسلمانان چین در تظاهرات واشنگتن
کد خبر: 3801463
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶

حمایت از حقوق مسلمانان چین در تظاهرات واشنگتن

گروه بین‌الملل – صدها نفر در اعتراض به نقض حقوق مسلمانان اویغور در چین در واشنگتن دی سی تظاهرات کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از آناتولی؛ روز گذشته، صدها نفر از مردم واشنگتن در آمریکا در اعتراض به نقض حقوق مسلمانان اویغور در ایالت سین‌کیانگ چین دست به تظاهرات زدند و خواستار اقدام عملی دولت آمریکا علیه پکن شدند. 
 
همچنین، تظاهرکنندگان از دولت چین خواستند که به سرکوب اقلیت مسلمان پایان دهد.

«عمر کنات»، رئیس کمیته اجرایی کنگره جهانی اویغورها، با سپاسگزاری از شرکت‌کنندگان در این مراسم گفت: همه ما در این خواسته که باید نقض حقوق مسلمانان از سوی دولت چین در ترکستان شرقی (سین‌کیانگ) پایان یابد متفق‌القول هستیم.
 
وی افزود: رفتار دولت چین باعث رنج، ویرانی و مرگ هولناک اویغورها و دیگر اقلیت‌های مسلمان در چین شده و اکنون وقت اقدام عملی در این زمینه است.

همچنین «دلکون عیسی»، رئیس کنگره جهانی اویغورها، در سخنانی گفت: ما پسران و دخترانی هستیم که نمی‌توانیم با والدین خود تماس برقرار کنیم. مادر من در یک اردوگاه (در چین) درگذشت. ما والدینی هستیم که فرزندانمان از بزرگ شدن در سرزمین پدری خود و آشنایی کامل با فرهنگ و سنت‌های قومی خود محروم‌اند.

وی افزود دولت آمریکا باید با همکاری اروپا و سایر دولت‌ها در اقدامی جمعی در جهت توقف اقدامات ضد انسانی چین تلاش کند.

13 میلیون مسلمان اویغور در ایالت سین‌کیانگ چین زندگی می‌کنند. در ماه سپتامبر گذشته، دیدبان حقوق بشر دولت چین را به نقض برنامه‌ریزی‌شده حقوق اقلیت مسلمان اویغور متهم کرد.

بنا بر اعلام مقامات سازمان ملل، حدود یک میلیون نفر از اویغورها، اقوام قزاق‌تبار و برخی اقلیت‌های قومی دیگر در کمپ‌های اجباری در استان سین‌کیانگ چین به سر می‌برند.

انتهای پیام
captcha