تنها مدرسه ‌قرآن‌ شهرکرد در انتظار کمک خیران/ از آموزش قرآن در مسجد تا تربیت ‌۱۲۰ مربی
کد خبر: 3801593
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۷

تنها مدرسه ‌قرآن‌ شهرکرد در انتظار کمک خیران/ از آموزش قرآن در مسجد تا تربیت ‌۱۲۰ مربی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مؤسس دبستان پسرانه مکتب‌القرآن شهرکرد با اشاره به اینکه از ابتدا فعالیت خود را از مساجد آغاز کردیم، گفت: تاکنون توانسته‌ایم ۱۲۰ مربی قرآن را آموزش دهیم، اما در حال حاضر برای گسترش فعالیت‌هایمان و ساخت مدرسه دخترانه با مشکلات مالی و نبود فضای مناسب روبه‌رو هستیم که از خیران طلب یاری داریم.

مدرسه پسرانه غیرانتفاعی مکتب‌القرآن در خیابان حافظ شمالی  شهرکرد تنها مدرسه و مهد قرآنی غیردولتی در مقطع پیش‌دبستانی و دبستان شهرکرد است که از سال ۱۳۸۹ با دریافت مجوز از اداره‌کل آموزش‌وپرورش فعالیت‌اش را آغاز کرده است.

در همین رابطه با محمود سلیمی، مؤسس دبستان پسرانه مکتب‌القرآن شهرکرد به گفت‌وگو نشستیم تا با عملکرد قرآنی این مؤسسه و مشکلات پیش‌روی آن بیشتر آشنا شویم.

سلیمی در ابتدای این مصاحبه به ایکنا گفت: از روزی که خود را شناختیم امام خمینی(ره) رهبر ما بود و یک انقلاب دینی در کشور ایجاد شد و در این انقلاب بود که گرایش‌ها به سمت دین سوق پیدا می‌کرد.

ایکنا: انگیزه‌تان از تأسیس مدرسه قرآنی چه بود؟
وی با اشاره به اینکه ترویج دین در کشور مهم‌ترین هدف انقلاب اسلامی بود تا از ظلم و بی‌دینی حاکم در زمان شاه رها شویم، گفت: حال خود را بدهکار انقلاب می‌دانیم و با تأسیس این مدرسه قرآن خواستیم مقداری از دین خود به انقلاب را با آموزش قرآن پرداخت کنیم.

این فعال قرآنی اظهار کرد: جلسات قرآن قبل از انقلاب بسیار معمولی و کوچک بود به‌طور مثال تعداد کمی از جوانان در مسجد کوچکی در شهر بن که آن زمان هنوز روستا بود جمع می‌شدیم و قرآن قرائت می‌کردیم. اما با این وجود اگر رئیس پاسگاه وقت از این جلسات مطلع می‌شد به‌سرعت مخالفت و جلسات را تعطیل می‌کرد زیرا که می‌دانست در این جلسات کوچک اتفاقات بزرگی رخ خواهد داد و در همین جلسات بود که مردم آگاه شدند و این آگاهی منجر به انقلاب اسلامی شد.

ایکنا: آیا برای این کار مربیان آموزش دیده نیز داشتید؟
سلیمی با بیان اینکه بعد از انقلاب مربیانی که به قرآن علاقه داشتند برای آموزش مربیگری به تهران می‌رفتند و بعد از اینکه آموزش‌های لازم را می‌دیدند به استان برمی‌گشتد، افزود: دارالقرآن امام صادق(ع) اولین مکانی بود که به صورت رسمی و علنی بعد از آموزش‌ مربیان کار خود را آغاز کرد. همچنین در مسجد جامع شهر بن سه کلاس روخوانی، روانخوانی و روخوانی جوانان را با حضور اساتیدی همچون مجدزاده، امیرخانی و محمدی برگزار کردیم که این‌ها همه از برکات انقلاب اسلامی بود.

وی در ادامه گفت: این جلسات همچنان ادامه دارد که به بیش از ۵۰ جلسه خانگی در شهر بن تبدیل شده و محلی برای قرآن‌آموزی آقایان و بانوان را فراهم کرده است.

ایکنا: آیا دوره تربیت مربی نیز برگزار کرده‌اید؟
این فعال قرآنی به برگزاری دوره تربیت مربی و تربیت ۱۲۰ مربی که اکنون جلسات خانگی بانوان را اداره می‌کنند اشاره و اظهار کرد: در این جلسات خانگی علاوه بر آموختن قرآن فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی دیگری مانند: تهیه جهیزیه برای زوج‌های جوان، پرداخت وام ۳ تا ۴ میلیون تومانی، کمک به درمان بیماران و معتادان، کمک به آزادی زندانیان و ... به‌صورت خود جوش و مردمی انجام می‌شود.

وی دوره مهارت‌افزایی مربیان با کمک جبهه فرهنگی تهران ودو دوره مختص بانوان و یک دوره مختص آقایان و دوره تربیت مربی جلسات خانگی مسجد محور را از جمله دوره‌های برگزار شده معرفی و تصریح کرد: این مربیان همچنان در جلسات خانگی در شهرکرد و شهر بن مشغول فعالیت هستند و نحوه کارشان به گونه‌ای‌ است که آیه‌ای را در جلسه به همراه ترجمه و تفسیر قرائت می‌کنند و بانوان یک هفته برای یادگیری آیه فرصت دارند که قرآن‌آموزان این آیه را در خانه و زندگی شخصی خود تمرین می‌کنند و بازخوردهای دریافتی را برای ما بیان می‌کنند که الحمدلله تاکنون این روش جواب داده و بسیاری از مشکلات خانوادگی شاگردان مانند تربیت فرزندان و یا همسرداری از این طریق و با کمک قرآن حل شده است.

ایکنا: از نحوه آغاز فعالیتتان در مکتب‌القرآن بگویید.
سلیمی در ادامه گفت: مکتب‌القرآن استان قم از استان چهارمحال و بختیاری یک نماینده لازم داشت که امام جمعه وقت حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصری بنده را معرفی کرد اما به علت اینکه کار آموزش کودکان بسیار سخت است و اگر حق مطلب را به جا نیاوری اثر مطلوبی نیز دریافت نمی‌کنی، راضی به قبول این مسئولیت نبودم.

مؤسس مکتب‌القرآن شهرکرد با بیان اینکه مکتب‌القرآن قم از جمله مراکز فعال و تخصصی در زمینه تربیت کودکان با رویکرد دینی بود، بیان کرد: با تحقیقات بسیاری در این زمینه این مسئولیت خطیر را پذیرفتم. اما متأسفانه تا‌کنون در شهرکرد چنین فضای قرآنی ایجاد نشده بود و اهالی با این محیط‌ها آشنا نبودند لذا ایجاد چنین مکان‌ مذهبی نیاز به زیرساخت‌هایی داشت.

سلیمی با اشاره به اینکه این مسئولیت را ابتدا با آموزش مربیان پیش‌دبستانی و مهدکودک‌های استان آغاز کردم، افزود: برای اجرای طرح آموزش مربیان، پیشنهادی به اداره آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری داده و مربیان پیش‌دبستانی و مهدکودک‌های استان به آموزش دعوت شدند که با استقبال بالایی مواجه شدیم و تمامی مربیان این مقطع در چند دوره متوالی با حضور اساتید و مربیان برجسته دعوت شده از قم و تهران آموزش دیدند و حدود ۷۰۰ مربی در مدارس تربیت معلم بحرالعلوم، شهید رجایی و شهید باهنر شهرکرد تربیت شد.

وی ادامه داد: بعد از این دوره‌ها دوره‌‌ای نیز برای مربیان اداره بهزیستی استان چهارمحال و بختیاری با رویکرد قرآنی دینی برگزار کردیم تا این آموزش‌ها را به کودکان منتقل کنند و تا دو سال گذشته حدود سه هزار مربی آموزش و پرورش استان را آموزش دادیم که بعد از این دوره‌ها زمان بهره‌برداری بود اما چون هیچ مدرسه قرآنی در آن زمان در شهرکرد افتتاح نشده بود این فعالیت را با پیش‌دبستانی آغاز کردیم و چون الگویی برای این کار در استان نداشتیم در ابتدای کار سال‌های سختی را داشتیم که با کمک خداوند موفق به ادامه شدیم و از مقطع پیش‌دبستانی به مقطع ششم ابتدایی رسیدیم.

دبستان مکتب‌القرآن شهرکرد در انتظار کمک خیران

ایکنا: برنامه و روش آموزشی مکتب‌القرآن چیست؟
این فعال قرآنی در ادامه افزود: در حال حاضر مدرسه ما به‌عنوان یک مدرسه قرآنی موفق در استان چهارمحال و بختیاری شناخته شده است و اداره آموزش و پرورش روی تربیت و آموزش قرآنی ما حساب می‌کند. زیراکه در این مدرسه فعالیت‌های خاص و ویژه‌ای صورت می‌گیرد که هیچ مدرسه‌ای این برنامه‌ها را اجرا نمی‌کند به‌طور مثال مقطع اول ابتدایی مکتب‌القرآن کلاس فوق‌العاده مفاهیم قرآن، روخوانی و حفظ قرآن را با حضور مربیان مختصص برگزار می‌کند البته این آموزش‌ها اجباری نیست که کودکان دل‌زده شوند بلکه با بازی و قصه مفاهیم قرآنی را یاد می‌گیرند.

وی به‌ویژه برنامه‌های این مدرسه اشاره کرد و ادامه داد: همه دانش‌آموزان این مدرسه عضو کتابخانه عمومی حافظ شهرکرد هستند و برنامه‌ها مذهبی به صورت روزانه در صبحگاه اعم از حفظ و قرائت دعاهای ماه، دعای فرج و آیت‌الکرسی، حضور پرشور دانش‌آموزان در نماز جماعت از جمله برنامه‌های مذهبی و ویژه این مدرسه است.

ایکنا: رمز موفقیت شما در مکتب‌القرآن چه بود؟
سلیمی اظهار کرد: دوستی، صمیمیت و برقراری روابط عاطفی با کودکان از جمله شرط‌های کار کردن با کودکان است که مربیان این مدرسه با این شرایط به کودکان قرآن آموزش می‌دهند. تجربه و آگاهی مربیان نیز در موفقیت تنها مدرسه قرآن شهرکرد اثرگذار بوده است.

ایکنا: آیا مدرسه شما شعبه دیگری دارد؟
وی با اشاره به اینکه مکتب‌القرآن مدرسه پسرانه است، گفت: برای ساخت مدرسه دخترانه نیز متقاضی زیاد است اما مشکلات مالی و نبود فضای مناسب این اجازه را به ما نمی‌دهد که مکتب‌القرآن دخترانه را راه اندازی کنیم.

سلیمی با بیان اینکه هیچ بودجه‌ای نداریم و مسئولان به ما کمک نمی‌کنند، بیان کرد: با وجود مربیان آموزش دیده‌ای که داریم اگر خیران و دولت کمک کنند علاوه بر مقطع ابتدایی، مدرسه متوسطه دخترانه و پسرانه را نیز می‌توانیم دایر کنیم. زیرا که این حساب، حساب دین و اسلام است و اگر کودکان اینجا دینی تربیت شوند قطعٱ در دانشگاه نیز خوش می‌درخشند و به ایجاد جامعه‌ قرآنی کمک می‌کنند.

دبستان مکتب‌القرآن شهرکرد در انتظار کمک خیران

ایکنا: واکنش و استقبال مردم شهرکرد از یک مدرسه قرآن چطور بود؟
این فعال قرآنی تصریح کرد: سال ۸۹که اولین سال فعالیت مکتب‌القرآن در شهرکرد بود اولیا اعتماد چندانی به ما نکردند و سال اول را با ۱۵ دانش‌آموزان آغاز کردیم و اکنون آن کودکان با عنوان حافظ قرآن از مدرسه ما فارغ‌التحصیل شدند و درحال حاضر ۲۰۰ دانش‌آموز در دو مدرسه مجزا با نام «پیش دبستانی و مهد کودک مکتب‌القرآن» و «مدرسه ابتدایی پسرانه مکتب‌القرآن» در شهرکرد مشغول تحصیل هستند.

ایکنا: به‌نظر شما بهترین سن قرآن‌آموزی از چه سنی است؟
وی در ادامه افزود: بهترین سن قرآن‌آموزی از چهار سالگی است و باید به صورت غیر‌مستقیم صورت گیرد. در مهدها و پیش‌دبستانی‌ها نیز آموزش قرآن اجباری ممنوع شده و کودکان در طول یک سال تنها ۵ الی۶ سوره حفظ می‌کنند و معارف ابتدای را در این سن با بازی آموزش می‌بینند.

ایکنا: آموزش قرآن بر روی خانواده‌های دانش‌آموزان نیز اثر گذاشته است؟
سلیمی با اشاره به اینکه در بین دانش‌آموزان ما کودکانی هستند که اعضای خانواده‌شان با تربیت دینی مخالف هستند و ظاهرشان اسلامی نیست، گفت: خواهر یکی از کودکان ما که اکنون سه سال است در این مدرسه تحصیل می‌کند و حافظ یک جزء قرآن است مخالف این مدرسه و این نوع تربیت بود اما امسال او را با ظاهری متفاوت دیدم او با حجاب شده بود و به گفته برادرش در یادگیری قرآن او را کمک می‌کرد که مادر خانواده این تغییر چشم‌گیر را اثرگذاری برادر کوچکتر روی خواهرش می‌داند و این‌ها همه لطف خداوند هستند و ما وسیله هستیم.

این فعال قرآنی افزود: در دولت ژاپن به معلم به عنوان یک سفیر نگاه می‌کنند اما متأسفانه در کشور ما به مربیان کمتر توجه می‌کنند و این امر در صورتی است که آینده جامعه ما به دست این مربیان است زیرا که آینده‌سازان را آن‌ها تربیت می‌کنند.

ایکنا: دانش‌آموزان مدرسه شما در مسابقات نیز رتبه آورده‌اند؟
سلیمی در پایان گفت: دانش‌آموزان ما در همه رشته‌های قرآنی و غیرقرآنی بسیاری شرکت می‌کنند و رتبه‌های اول تا دوم را نیز کسب کرده‌اند از جمله رتبه اول حفظ، رتبه دوم قرائت، رتبه اول حفظ شهرستان‌ها، رتبه اول احکام و رتبه اول مسابقات شطرنج استان از جمله رتبه‌هایی است که این قرآن‌‌آموان تاکنون کسب کرده‌اند.

گزارش از زینب رحیمی

انتهای پیام

captcha