خداوند عالم را با مهر و محبت اداره می‌کند
کد خبر: 3801620
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۳
آیت‌الله جوادی آملی:

خداوند عالم را با مهر و محبت اداره می‌کند

گروه حوزه‌های علمیه ــ مفسر قرآن کریم گفت: خداوند عالم را با محبت و مهر اداره می‌کند و رحمت او هم بیش و هم پیش از غضب اوست، ولی اگر کسی خود را جهنمی کرد، عدالت الهی اقتضاء می‌کند که غضب الهی شامل حال او شود.

خداوند عالم را با مهر و محبت اداره می‌کندبه گزارش ایکنا، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی امروز 18 فرورین‌ماه در ادامه تفسیر خود در مسجد اعظم قم با بیان اینکه اساس اسلام بر محبت و مهربانی است، گفت: خداوند به فرزندان دستور داده تا خفض جناح در نزد پدر و مادر داشته باشند و به پیامبر(ص) هم در آیه 24 اسراء فرمود: «وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُلْ رَبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا؛ و از سر مهربانى بال فروتنى بر آنان بگستر و بگو پروردگارا آن دو را رحمت كن چنانكه مرا در خردى پروردند» و همین امر سبب شد تا حضرت یارانی پروراند که باعث رشد اسلام شدند.
وی با اشاره به دستور خدا به پیامبر برای نماز شب و بیداری در شب افزود: از ابتدا تا انتهای نماز، قرآن ممثل است؛ حمد و سوره و رکوع و سجود و اذکار آن، همه از قرآن است و ما شب و روز در نمازمان قرآن را پیاده می‌کنیم.
این مفسر قرآن با بیان اینکه خدا به پیامبر فرمود برای اینکه بتوانی این قول ثقیل را خوب دریافت کنی، باید اهل تهجد باشی و تقوا مهم‌ترین ابزار برای آن است تصریح کرد: تقوا، زاد و توشه است، ولی محبت الله است که انسان را با سرعت به سمت هدف می‌برد.
وی اظهار کرد: امام عسکری(ع) فرمودند که اگر کسی خواست به وصول الی‌الله برسد، مرکب راهوار می‌خواهد و این مرکب همان محبت الله است؛ این بیان نورانی امام عسکری از آیه قرآن دریافت شده که فرمود اگر می‌خواهی قول ثقیل را دریافت کنی باید اهل نماز شب باشی.
آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه ماه شعبان، ماه تبتل(یاد و ذکر الهی) است، افزود: در این ماه که قرائت مناجات شعبانیه توصیه شده است؛ در این مناجات ابتدا منادات و بعد مناجات می شود؛ ابتدا انسان خدا را یا رب، یا رب، صدا می‌زند، ولی در ادامه به این بارگاه راه یافته و با خدا ناز کرده و حاجاتش را می‌طلبد.
فهم مناجات شعبانیه با بنای عقلا ممکن نیست
 وی با بیان اینکه این مناجات اگر تبدیل به درس شود، مانند کفایه و مکاسب نیست که هر کسی آن را بفهمد، افزود: زیرا مکاسب و ... با بنای عقلا حل می‌شود، ولی این مناجات با بنای عقلا حل نمی‌شود، بلکه جان کندن معنوی و تزکیه نفس می‌خواهد.
این مرجع تقلید ادامه داد: در این دعا می‌خواهیم که خدایا آن قدر به ما مرتبه بده که از غیر تو منقطع شویم تا به کمال انقطاع برسیم؛ در این مناجات به ما اجازه ناز با خدا داده شده است، همان طور که در لسان معصوم(ع) آمده که خدایا «لئن اخذتنی بذنبی اخذتک بعفوک؛ اگر بنا شد مرا در قیامت با گناهانم مواخذه کنی ما هم تو را با عفوت مواخذه می‌کنیم و می‌گوئیم  تو که بزرگتر بودی چرا آبروی ما را بردی»؛ راه  را برای ما باز کرده‌اند که اگر انسان لغزید آبروی انسان نرود.
این مفسر قرآن با بیان اینکه قرآن وقتی پیاده شد نماز 17 رکعتی خواهد شد، زیرا نماز، قرآن ممثل و مجسم است به نظر زمخشری در مورد القاب مزمل و مدثر در مورد پیامبر اشاره و اظهار کرد: مزمل و مدثر القاب پرافتخار برای پیامبر است و هیچ اسائه ادب و وهنی از ناحیه خدا به پیامبر نیست و این اشتباه در قلم زمخشری بیان شده است.
وی با نادرست خواندن داستان ورقة بن نوفل اظهار کرد: وحی چیز مشکوکی نیست که بخواهد نعوذبالله پیامبر آن را متوجه نشود؛ مگر ممکن است پیامبر آفتاب را دیده باشد و شک کند؛ وحی، لا ریب فیه است بنابراین این طور نیست که معاذالله پیامبر آشنا به وحی نبوده باشد و بخواهد نزد خدیجه(س) بیاید و به اتفاق سراغ ورقه بروند تا بفهمد وحی بر او نازل شده است.
آیت‌الله جوادی آملی تصریح کرد: خداوند عالم را با مهر اداره می‌کند و نه با قهر، ذره‌ای بی‌مهری و غضب در عالم نیست، البته با اینکه جهنم وجود دارد؛ مهندسی عالم با خدای رحمان است و نه غضبان؛ خداوند بهشت و جهنم دارد، ولی این دو تحت رهبری یک مهندس انجام وظیفه می‌کنند و الرحمان است که جهان را اداره می‌کند.
این مفسر قرآن با بیان اینکه کافر و حیوانات و حتی حیوانات نجس هم مشمول رحمت رحمانیه الهی هستند و خدا متکفل رزق و روزی آنان است، بیان کرد: در دعای کمیل هم داریم که «برحمتک التی وسعت کل شیء»؛ بنابراین رحمت، امام غضب است، ولی اگر کسی اختلاس کرد و حقوق نجومی گرفت، باید نتیجه کار خود را بچشد؛ جهنم در نظام کلی نشانه عدل الهی و جای به‌به گفتن دارد؛ اگر جهنم نباشد صدام و استکبار جهانی و صهیونیسم کجا باید بسوزند؛ آیا اگر سوختند جای به‌به گفتن نیست؟ همان طور که در سوره الرحمان، جهنم هم یکی از نعمتهای الهی ذکر شده است.
این مرجع تقلید افزود: رحمت خدا بیش و پیش از غضب اوست و همین خدا به پیامبر می فرماید پر محبت خود را زیر بال مومنان پهن کن، ولی اگر کسی خواست به امت تو سنگ بزند، مانند یونس صحنه را ترک نکن، بلکه هجر جمیل داشته باش و اگر با تو جنگیدند بجنگ و تا خلاف نکردند و زیر امضای خود نزنند، تو با آنان متعهد باش.
این مفسر قرآن با اشاره به تاثیر قرآن در ایجاد تمدن اسلامی در سرزمین حجاز اظهار کرد: همین قرآن می‌تواند ایران را تا ظهور صاحب اصلی آن سرفراز کند.
انتهای پیام
captcha