مشکل تولید فقدان امنیت در فضای اقتصادی است
کد خبر: 3802106
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸
رونق تولید/3

مشکل تولید فقدان امنیت در فضای اقتصادی است

گروه سیاست و اقتصاد ــ رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی گفت: مشکل تولید سرمایه و نقدینگی نبوده و نیست؛ نقدینگی در جامعه زیاد است، بلکه مشکل تولید امنیت است.

مشکل تولید ما نقدینگی نیست بلکه امنیت استمحمدحسین روشنک، رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی در خصوص شعار رونق تولید اظهار کرد: نامگذاری‌های سال، که مقام معظم رهبری سال‌هاست دنبال می‌کنند، برای اجرای اقتصاد مقاومتی است. رونق تولید زمانی اتفاق می‌افتد که ثروتمندان، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان رانتی، فسادی، دولتی و خصولتی را از سرمایه‌گذاران، ثروتمندان و کارآفرینان پاک جامعه جدا کنیم و آن ثروتمند که در چارچوب مقررات و قانون جمهوری اسلامی و دین اسلام فعالیت می‌کند، هر قدر که ثروتمند باشد، مورد حمایت و پشتیبانی قرار گیرد تا سرمایه‌گذاری کند و تولید رونق یابد.
وی با بیان اینکه برخی از رفتارهای سیاسی کشور با یکدیگر تناقض دارد، بیان کرد: تناقض این است که مدتی قبل در یکی از کانال‌ها شاهد بودیم مقام مسئولی بیان کرده بود که از ثروتمندان حمایت نمی‌کنیم و طرفدار سرمایه‌دار نیستیم، بدون اینکه سرمایه‌دار را تعریف کند. باید بررسی کنیم که منظور از سرمایه‌دار و ثروتمند چیست؟ آیا غیر از این است که صاحب کارخانه، بازرگان، کشاورز و کسبه باید سرمایه‌دار و ثروتمند باشد، زیرا اگر ثروتمند نباشد، کارآفرین و سرمایه‌گذار نیست. اگر فردی کارآفرین و سرمایه‌گذار باشد و ثروتمند نباشد، حتماً دولتی و خصولتی است. اگر ثروتمند و سرمایه‌دار بخش خصوصی مورد حمایت قرار نگیرد، رونق تولید اتفاق نخواهد افتاد.
روشنک افزود: چرا با تناقض صحبت می‌کنیم؟ یا باید بیان کنیم که سرمایه‌گذاری، سرمایه‌داری، کارآفرینی و ثروتمندی در بخش خصوصی را به رسمیت می‌شناسیم تا به‌ دنبال رونق تولید و اشتغال بروند یا بیان کنیم که به رسمیت نمی‌شناسیم و خصولتی و دولتی را به رسمیت می‌شناسیم. قطعاً ثروتمند رانتی و فسادی از دید اسلام و انسانیت مورد تأیید نیست اما چرا ثروتمندی که در چارچوب قانون فعالیت و کارآفرینی می‌کند، نباید مورد حمایت قرار گیرد؟ اگر مورد حمایت نباشد، چگونه می‌خواهیم کارآفرینی ایجاد کنیم و رونق تولید داشته باشیم. این حرف تناقض دارد و باید از این تناقضات عبور کنیم.
رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی بیان کرد: تا زمانی که این دیدگاه وجود دارد که اگر یک مقام دولتی از یک صاحب کارخانه تولیدی که با ثروت خود کارآفرینی ایجاد کرده، حمایت کند، کار بدانیم، چگونه می‌خواهیم به رونق تولید برسیم؟ ریشه این تضاد به ابتدای انقلاب و زمان دفاع مقدس بازمی‌گردد که تفکر حاکم بر دولت، بخش خصوصی را چندان جدی نمی‌گرفت و به دنبال اقتصاد دولتی و خصولتی بود و در واقع ثروتمندی، سرمایه‌گذاری و کارآفرینی بخش خصوصی چندان تایید نمی‌شد، آن زمان مقام معظم رهبری که رییس جمهوری را برعهده داشتند، با صراحت از کارآفرین، سرمایه‌گذار و ثروتمند غیر رانتی و غیر فسادآلود حمایت می‌کردند. ریشه این تضاد که در آن دوران نیز بود کم و بیش تاکنون ادامه دارد.
وی ادامه داد: در مقطع دیگری نیز بسیاری تریبون‌ها و برخی از خطبای جمعه، فعالان اقتصادی، ثروتمندان و کارآفرینان بخش خصوصی را زالوصفت و مرفه بی‌درد خواندند که در نتیجه بخش زیادی از سرمایه‌های کشور خارج شد و بیکاری‌های امروز را رقم زد، در حالی که باید با آن کارآفرینان و ثروتمندان برای بیکاران تحصیل‌کرده‌های امروز شغل ایجاد می‌شد، اما متاسفانه آن روز با فضایی که ایجاد کردند، موجب شد سرمایه‌ها و مغزهای کارآفرینی که توانسته بودند در فضای کسب و کار جایگاهی برای خود فراهم کنند، سرمایه خود را از کشور خارج کنند.
روشنک گفت: اگر ما دنبال رونق تولید هستیم، ابتدا باید این تناقضات را از بین ببریم. تا زمانی که این تناقضات وجود داشته باشد، ما تحت هیچ عنوانی به اقتصاد اسلامی و آزاد و تولید مطلوب نمی‌رسیم. اگر فرض کنیم که یک تولیدکننده داریم که ثروتمند نیست، حتما تسهیلات و پول‌های مردم را از بانک‌ها گرفته و به بدهکار معوقه تبدیل شده است. اگر از سرمایه‌گذار و کارآفرین ثروتمند حمایت نکنیم، مجبوریم از افرادی حمایت کنیم که با پول‌های مردم کاری ایجاد کرده‌اند که نتیجه نداشته و ندارد و یا باید از دولتی‌ها و خصولتی‌ها حمایت کنیم که آن نیز نتیجه برعکس دارد.
اولین پیش‌شرط رونق تولید به رسمیت شناختن بخش خصوصی است
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی در خصوص پیش‌شرط‌های رونق تولید، گفت: اولین و اولین پیش‌شرط این است که ما بخش خصوصی را به رسمیت بشناسیم و افراد غیر رانتی، غیر فسادی و سالم را از بخش کوچکی که ممکن است رانتی و غیرسالم باشند جدا کنیم.
وی اضافه کرد: باید احترام ثروتمند سالم و کارآفرین را در جامعه تبلیغ کنیم و همه باید دست فردی را که توانسته از راه حلال و سالم به ثروت برسد، از آن در راه سرمایه‌گذاری استفاده و کارآفرینی و توسعه اقتصادی برای کشور ایجاد کرده، ببوسیم و برای او فرش قرمز پهن کنیم اما در مقابل باید همزمان با افراد رانتی، فسادآلود، مرفه و مروجین اشرافی‌گری که قابل شناسایی هستند، برخورد کنیم. این پیش‌شرط اولیه حمایت از تولید است و بدون این تولید امکان‌پذیر نیست.
روشنک با اشاره به اینکه باید به مشکلات کارآفرین و تولیدکننده رسیدگی شود، تصریح کرد: اگر تولیدکننده‌ها به سازمانی مراجعه کنند که رسیدگی زیادی به مشکلات آن‌ها نمی‌کنند، باید به چه کسانی مراجعه کنند تا رسیدگی شود و به کجا شکایت کنند؟ چگونه می‌توان در این فضا رونق تولید داشت؟
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: 15 سال است که من به دنبال مجوز تولید بدون کارخانه برای رونق تولید هستم و در این حوزه فعالیت داریم. تولید بدون کارخانه، برون‌سپاری تولید است، یعنی زمانی که می‌خواهم تولید کنم، با وجود ظرفیت‌های خالی بنگاه‌های موجود، کارخانه نمی‌سازم و با تولیدکننده‌ها قرارداد می‌بندم تا از ظرفیت خالی تولید او با برند و سرمایه خودم تولید انجام شود. این طرح تاکنون چندین بار در نهادهای مختلف تصویب شده اما پروانه صادر نشده و وزیر صنعت بیان کردند که فعلا اقدامی انجام نشود.
مشکل تولید ما سرمایه نیست، بلکه امنیت است
وی بیان کرد: زمانی که از رونق تولید صحبت می‌شود، بلافاصله کارگروه تشکیل می‌دهند تا پول تزریق کنند و عده‌ای که دنبال تسهیلات هستند، این پول‌‎ها را می‌گیرند که مشخص نیست با تسهیلات قبلی چه کاری انجام داده‌اند که اکنون بخواهند با تسهیلات بعدی انجام دهند. مسئله تزریق پول را مطرح می‌کنند، در حالی که مشکل تولید این نیست. مشکل تولید سرمایه و نقدینگی نبوده و نیست، نقدینگی در جامعه زیاد است. مشکل تولید ما امنیت است. این امنیت به رسمیت شناختن بخش خصوصی، ثروت، قوانین و جلوگیری از صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه و امنیت در مقابل این است که اگر امروز دولت تصمیم گرفت و به گروهی از فعالان اقتصادی زیان وارد کرد، خسارت تصمیم خود را بدهد.
روشنک افزود: وظیفه دولت این است که سیستم اقتصادی کشور را تنظیم کند، اما وظیفه‌اش این نیز هست که خسارت فردی که به او خسارت زده را نیز بدهد. چگونه بعد از اینکه صادرات انجام دادیم، بخشنامه صادر می‌کند که باید ارز صادراتی که قبلا انجام دادید را برگردانید؟ این رونق تولید نیست. جلساتی برای نقدینگی برگزار خواهد شد و وزیر صنعت بیان خواهند کرد که تسهیلات می‌دهند اما مشکل این نیست، بلکه باید امنیت تامین شود.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی در خصوص نقش حاکمیت در تحقق شعار سال، عنوان کرد: نقش حاکمیت یعنی دولت، قوه‌قضاییه، مجلس، صداوسیما و نیروهای مسلح، حمایت از حیثیت کارآفرینی، سرمایه‌گذاری و ثروتمندی سالم بخش خصوصی است. نقش مجلس حمایت از اجرای قوانینی بوده که خود تصویب کرده است. حمایت دولت این بوده که وارد میدان شود و قوانینی که تصویب شده را محترم بشمارد و خسارت تصمیمات خود را جبران کند، همچنین با صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه به تولیدکننده، صادرکننده و بازاری آسیب نرساند، بلکه حمایت کند و مواردی که نیاز به حمایت دارد را رعایت نماید.
وی ادامه داد: در قوه‌قضاییه نیز صادقی در آخرین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان در صحبت‌هایی که داشت از قول رییسی رئیس جدید قوه‌قضاییه گفت که بنای قوه‌قضاییه این است که از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان که همان ثروتمندان پاک هستند، حمایت کنند. سازمان بازرسی کل کشور باید رویکرد خود را تغییر داده و به ادارات مراجعه کند تا بررسی نماید که چرا به کارآفرینان آسیب می‌رسانند؟
سیاست فعلی اقتصادی دولت غلط است
روشنک اظهار کرد: وظیفه بخش خصوصی این است که بداند در جنگ اقتصادی است و اینکه ارز 4200 تومانی بگیرد، کالا وارد و یا تولید کند و بعد که قصد دارد وارد بازار نماید، در نظر نگیرد که پایه، آن ارز 4200 تومانی است و براساس آنچه بازار کشش دارد بفروشد، درست نیست. سیاست فعلی اقتصادی دولت غلط است. از 20 فروردین سال 97 سیاست رانتی که در گذشته وجود داشت، مجدداً در کشور 100 برابر شد.
رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی گفت: بخش خصوصی وظیفه دارد که بداند کشور در جنگ اقتصادی به سر می‌برد. از دولت، مجلس و حاکمیت مطالبه کند که اقتصاد را بر پایه اقتصاد غیررانتی پایه‌ریزی کند و اقتصاد را به سمت آزاد شدن ارز ببرد، تفاوت نرخ ارز را بردارد، ارز را تک‌نرخی کند، مابه‌التفاوت آن را به مردم بن خرید بدهد که این بن خرید را به هر فروشگاهی که می‌خواهند ببرند و هر کالای تولید داخل را که می‌خواهند خریداری کنند، به این صورت که بخشی به صورت تخفیف و بخشی نقدی پرداخت شود که این پول تورم نیز ایجاد نکند. این اقدام رونق تولید را به همراه دارد، اقتصاد کشور را سازمان می‌دهد و از قاچاق جلوگیری می‌کند.
وی اضافه کرد: وظیفه دیگر بخش خصوصی این است که همکاران خود را مجبور کند که بدهی‌های معوقه‌شان را به بانک‌ها بدهند یا اعلام ورشکستگی کنند تا تکلیف اقتصاد روشن شود. نباید اینگونه باشد که بخش زیادی از نقدینگی ما در اختیار عده‌‎ای با عنوان بدهکار معوقه باشد که عمدتاً نیز دولتی، خصولتی و بخش کوچکی خصوصی هستند. این از وظایف بخش خصوصی است که تکلیفش را با داخل خود روشن و عدم رانت‌طلبی را مطالبه‌گری کند. باید جلوی این رانت و رشوه گرفته شود.
انتهای پیام
captcha