پاکستانی‌ها حفظ قرآن را اعتبار می‌دانند/ توصیه به تکمیل قرائت در ایران
کد خبر: 3802121
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۳
قاری افغانستانی مقیم پاکستان در گفت‌وگو با ایکنا:

پاکستانی‌ها حفظ قرآن را اعتبار می‌دانند/ توصیه به تکمیل قرائت در ایران

گروه بین‌الملل ــ محمدجواد میرزایی، از قراء افغانستانی مقیم پاکستان، تصریح کرد: در کشور پاکستان حفظ کل قرآن اعتباری اجتماعی برای شهروندان به ارمغان می‌آورد و علاقه‌مندی به حوزه حفظ کلام وحی در پاکستان بیشتر ار قرائت است.

به گزارش ایکنا؛ محمدجواد میرزایی که دوره کودکی خود را در استان «غزنی» و بخش «جاغوری» افغانستان سپری کرده است، در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمده و قاری قرآن بوده و اکنون در یکی از مدارس پاکستان مشغول به تدریس زبان عربی و دین و زندگی است.

ـ لطفاً درباره خانواده‌تان و کسانی که مشوق شما شدند تا به قرائت قرآن روی بیاورید توضیح بدهید.

چمن‌علی نام پدرم است که اهل حدیث بود و دوست داشت که در مجالس مذهبی حضور پیدا کند. وی اهل ادبیات بود و تاریخ اسلام، فتوحات غزوات و ... را، که در صدر اسلام به وقوع پیوست،‌ در کتابی با عنوان «حمله حیدری» به نظم درآورده است و در مجالس مختلف به قرائت آن‌ها می‌پرداخت.

اعتبارآفرینی حفظ کل قرآن برای پاکستانی‌ها

وی همیشه پس از نماز صبح به قرائت قرآن می‌پرداخت و فعالیت پدرم در حوزه دین، حدیث، قرآن و ادبیات باعث شد که من نیز به این سمت و سو کشیده شوم و فرزندان این خانواده از جمله من به قرآن علاقه‌مند شویم و این کتاب آسمانی را قرائت کنیم و این موضوع به رسمی در خانواده ما تبدیل شده است.

متأسفانه در روزگار کنونی این طور نیست که فرزندان از پدر و مادر الگو بگیرند و آنچه را آنها انجام می‌دهند اجرا کنند. رفتار و عملکرد پدرم باعث شد که سه نفر از برادرانم قاری قرآن شوند که یکی از آن‌ها در رشته ادبیات فارسی دانشگاه یزد تحصیل می‌کند. وی قاری بین‌المللی است و دو برادر دیگرم نیز به سبک محمدصدیق المنشاوی، از بزرگترین قاریان قرآن، تلاوت می‌کنند.

ـ آیا فرزندان شما هم از قراء قرآن هستند؟

بهره‌گیری از روش رفتاری پدرم من را به این سمت سوق داد که فرزندانم را به سوی قرائت قرآن راهنمایی کنم و اکنون سه پسرم قاری کلام وحی هستند. من به آن‌ها سفارش کردم که قرائت قرآن را در ایران تکمیل کنند، چرا که ایران قاریان بسیار خوبی دارد و فرزندان من نیز در تهران و قم تحصیل می‌کنند.

اعتبارآفرینی حفظ کل قرآن برای پاکستانی‌ها

ـ درباره مدرسه‌ای که در آن تدریس می‌کنید توضیح بدهید که زیر نظر کدام نهاد مشغول به فعالیت است؟

این مدرسه به تمام معنا ایرانی است، زیرا تحت نظر وزارت آموزش و پرورش ایران و با نظارت پاکستان مشغول به فعالیت است و هر کتاب درسی که در ایران تدریس می‌شود، در این مدرسه نیز ارائه می‌شود. برنامه بسياری از مدارس پاکستان قديمی است و در آنها هندسه با روش اقليدس و پزشکی جالينوس تدریس می‌شود. در مدارس به جای مطالعه دقيق قرآن، دانش‌آموزان آیات را حفظ می‌کنند و برای شهروندان پاکستانی حافظ کل قرآن شدن یک اعتبار اجتماعی به شمار می‌آید.

ـ نام مدرسه‌ای که در آن تدریس می‌کنید چیست و آیا مدرسه دینی است؟

مدرسه‌ای که در آن مشغول به کارم «علامه اقبال» نام دارد و‌ از مدارس دینی نیست و همه درس‌ها از تاریخ،‌ جغرافیا، عربی، معارف و ... در آن تدریس می‌شود.

اعتبارآفرینی حفظ کل قرآن برای پاکستانی‌ها

ـ آیا در این مدرسه به آموزش قرآن و تربیت حافظان و قاریان نیز پرداخته می‌شود؟

در این مدرسه قرآن نیز آموزش داده می‌شود؛ به این صورت که در سطوح ابتدایی آن ترکیب حروف، روخوانی و روان‌خوانی آموزش داده می‌شود. این روش آموزشی برای مقطع ابتدایی انجام می‌شود.

البته در فضای بیرون از این مدرسه، کلاس‌های قرآنی هست که به صورت پیشرفته به آموزش صوت، لحن و تجوید می‌پردازند و مردم پاکستان علاقه شدیدی به این کلاس‌ها و یادگیری قرآن نشان می‌دهند. قاریان بین‌المللی و ملی نیز در پاکستان فعالیت می‌کنند و به این واسطه که پاکستان کشوری اسلامی و مردم آن مسلمان هستند،‌ تعداد حافظان کلام وحی نیز بسیار زیاد است.

ـ چرا از افغانستان به پاکستان آمدید و در اینجا زندگی می‌کنید؟

علاقه شدیدی به مدارس اسلامی ایران و نحوه تدریس دروس از سوی آموزش و پرورش این کشور داشته و دارم؛ به همین منظور به پاکستان آمدم و در یکی از مدارس ایرانی در این کشور مشغول به کار شدم. فرزندانم را نیز به سیستم آموزشی ایران وارد کردم تا مانند دانش‌آموزان ایرانی تحصیل کند و موفق به این کار هم شدم.

اعتبارآفرینی حفظ کل قرآن برای پاکستانی‌ها

ـ دلیل علاقه‌ به ایران چیست و چرا تمایل داشتید فرزندان شما در مدرسه ایرانی تحصیل کنند؟

دلیل اینکه دوست دارم فرزندانم در ایران تحصیل کنند این است که کتاب‌های هر دوره تحصیلی در آموزش و پرورش ایران طی هر دو سال یک بار بازنویسی و بازنگری می‌شوند و مطابق سطح فکری دانش‌آموزان تغییر می‌کنند و دوباره‌نویسی می‌شوند. برنامه این وزارتخانه در ارائه مبانی دینی و معارفی به دانش‌آموزان را می‌پسندم و آن را عالی می‌دانم و همین موضوع باعث ترغیب من شد که فرزندانم را به تحصیل در ایران تشویق کنم.

ـ مردم پاکستان در مورد یادگیری قرآن کریم چه دیدگاهی دارند؟

مردم پاکستان در مورد فراگیری رشته قرائت قرآن دیدگاه مثبتی دارند و این علاقه‌مندی در حوزه حفظ کلام وحی بیش از رشته قرائت است.

اعتبارآفرینی حفظ کل قرآن برای پاکستانی‌ها

ـ آیا دولت پاکستان از قاریان و حافظان قرآن حمایت می‌کند؟

دولت پاکستان همانند ایران نیست که هر سال مسابقات حفظ و قرائت قرآن را برگزار کند، اما به قاریان و حافظان قرآن اهمیت می‌دهد. در پاکستان نیز افرادی که خدا را نمی‌شناسند و به هر تبهکاری دست می‌زنند، مانند هر کجای جهان پیدا می‌شود که این افراد تلاش می‌کنند مردم را از کلام خدا دور کنند.

ـ علاوه بر این، فعالیت دیگری دارید؟

علاوه بر قرائت قرآن و تدریس، در مدرسه علامه اقبال مدرک ممتاز رشته خوشنویسی را کسب کردم و به نوشتن خط نیز مشغولم و آیات قرآن را هم خطاطی می‌کنم.

پاکستان

پاکستان با نام رسمی جمهوری اسلامی پاکستان در جنوب‌ غربی آسیا واقع است و پایتخت آن اسلام‌آباد نام دارد. این کشور در جنوب مرز آبی هزار کیلومتری با دریای عمان دارد و از غرب با ایران، از شمال با افغانستان، از شرق با هندوستان و از شمال شرق با جمهوری خلق چین هم‌مرز است.

اعتبارآفرینی حفظ کل قرآن برای پاکستانی‌ها

دین رسمی پاکستان اسلام است و در میان کشورهای اسلامی دومین کشور از نظر تعداد مسلمانان محسوب می‌شود. اردو زبان رسمی این کشور و کراچی بزرگترین شهر پاکستان به شمار می‌آید. داده‌های سرشماری نشان می‌دهند که 96 درصد جمعیت این کشور مسلمان هستند که 77 درصد آنها سنی و 19 درصد آنها شیعه‌اند. 

اعیاد مذهبی

چند جشنواره مهم از سوی مسلمانان پاکستان در طول سال برگزار می‌شود که وابسته به تقویم اسلامی است. در رمضان که نهمین ماه تقویم است، مردم 30 روز را روزه می‌گیرند و سپس جشن عید فطر را برپا می‌کنند.

اعتبارآفرینی حفظ کل قرآن برای پاکستانی‌ها

در جشن عید قربان نیز مردم به یاد قربانی حضرت ابراهیم(ع) گوسفند قربانی و گوشت آن را بین دوستان، خانواده و فقرا تقسیم می‌کنند؛ هر دو عید از تعطیلات عمومی هستند و مردم در این دو روز به دیدار خانواده و دوستان می‌روند؛ کودکان نیز لباس نو، هدیه و شیرینی می‌گیرند.

همچنین ولادت حضرت محمد(ص)، پیامبر اسلام، در ماه ربیع‌الاول جشن گرفته می‌شود و شیعیان در روزهای نهم و دهم ماه محرم (تاسوعا و عاشورای حسینی) عزاداری می‌کنند.

گفت‌وگو از آزاده غلامی

انتهای پیام

captcha