راه‌یابی نمایندگان ایران به مرحله حضوری مسابقات قرآن قطر
کد خبر: 3802133
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۲

راه‌یابی نمایندگان ایران به مرحله حضوری مسابقات قرآن قطر

گروه بین‌الملل ـ سیدجاسم موسوی و حامد خدابخشی از قاریان جمهوری اسلامی ایران به مرحله حضوری سومین دوره مسابقات بین‌المللی تلاوت قرآن جایزه «کتارا»ی قطر راه یافتند.

به گزارش ایکنا به نقل از وب‌سایت kataraquran.com؛ مؤسسه فرهنگی «کتارا» در قطر اسامی 100 قاری راه‌یافته به مرحله حضوری سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن این کشور را اعلام کرد که در آن نام سیدجاسم موسوى و حامد خدابخشی نمایندگان کشورمان نیز دیده می‌شود.
 
براساس اطلاعیه این مؤسسه، 1700 قاری از سراسر جهان به صورت غیرحضوری و از طریق ارسال کلیپ تصویری تلاوت خود در این دوره از مسابقات شرکت کردند که در نهایت 100 شرکت‌کننده از کشورهای آلمان، ایران، فرانسه، مصر، الجزایر، مراکش، عراق، سوریه، لیبی، یمن، هلند، بنگلادش و ...به مرحله حضوری این رقابت‌ها راه یافتند.
 
خالد بن ابراهیم السلیطی، مدیرکل مؤسسه، در این باره گفت: این 100 قاری راه‌یافته به مرحله حضوری از 11 کشور عربی و 19 کشور غیرعربی هستند و کمیته داوران این مسابقات از استادان متخصص در حوزه قرائات، احکام و قواعد تجوید، مقامات قرآنی و صوت تشکیل شده است.

یادآوری می‌شود نام‌نویسی برای مشارکت در این دوره مسابقات که با شعار «قرآن را با صدای خوش خود زینت دهید» برگزار می‌شود تا 11 بهمن‌ماه سال گذشته(97) ادامه داشت.

شیوه شرکت در این مسابقات این گونه است که هر شرکت‌کننده باید ابتدا سه قطعه از آیات قرآن را به مدت پنج دقیقه تلاوت کند که یک بخش آن‌ها باید به صورت ترتیل و دو بخش دیگر به صورت تجوید و براساس مقامات معروف باشد و آن را به صورت غیرحضوری برای کمیته برگزارکننده مسابقات ارسال کند که در نهایت کمیته گزینش از میان شرکت‌کنندگان، صاحبان ۱۰۰ صوت برتر را برای شرکت در مرحله حضوری این رقابت‌ها در دوحه انتخاب می‌کند.
 
راه‌یافتگان به مرحله حضوری این مسابقات به ۲۰ گروه پنج نفری تقسیم می‌شوند و از هر گروه یک نفر به مرحله نیمه‌نهایی راه می‌یابد. سپس افراد برگزیده به پنج گروه چهارنفری تقسیم می‌شود و از هر گروه یک نفر برای رقابت در مرحله نهایی انتخاب و در مرحله پایانی نفرات اول تا پنجم معرفی می‌شوند.

این رقابت‌ها در قالب ۲۶ برنامه تلویزیونی با همکاری تلویزیون قطر در طول ماه رمضان پخش خواهد شد و کمیته داوری مرحله نهایی این مسابقات متشکل از ۶ داور خواهد بود که سه نفر از آنها از افرادی هستند که اجازه‌نامه قرائت و قواعد تجوید دارند و سه نفر نیز از کارشناسان مقامات، زیبایی و دلنشینی تلاوت هستند.

براساس اعلام مؤسسه فرهنگی «کتارا»ی قطر، جوایزی بالغ بر یک میلیون و پانصد ریال قطری به برگزیدگان این مسابقه اهدا می‌شود و نفر نخست این مسابقات ۵۰۰ هزار ریال قطر، نفر دوم ۴۰۰ هزار ریال، نفر سوم ۳۰۰ هزار ريال، نفر چهارم ۲۰۰ هزار ريال، و نفر پنجم ۱۰۰ هزار ريال قطری اهدا خواهد شد.
 
این مسابقه منحصر به آقایان است و سن شرکت‌کنندگان نباید کمتر از ۱۸ سال باشد و تسلط بر احکام تجوید و مخارج حروف، صوت دلنشین و اینکه داوطلب از ائمه مساجد، خطبا و یا مدرسان علوم دینی و عربی نباشد، از شروط شرکت در این مسابقات است.

همچنین، داوطبان شرکت‌کننده در این رقابت‌ها نباید در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ در مسابقات بین‌المللی قرآن در کشورهای مختلف جهان رتبه‌ای کسب کرده و تلاوت‌های ضبط‌ شده در رادیو و رسانه‌ها و بازار داشته باشند.

یادآور می‌شود، در دومین دوره مسابقات بین‌المللی تلاوت قرآن قطر موسوم به «جایزه کتارا»، صباح خلف از کشور عراق جایگاه نخست این مسابقات را به خود اختصاص داد و محمد مفتاح بشیر از لیبی، محمد نیازی عبدالعزیز از مصر، یونس محمد مهرا از سوریه و محمد عزیوی از مراکش توانستند رتبه‌های دوم تا پنجم را از آن خود کنند.
 
انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۰ - ۱۳:۱۱
0
0
درود بر شما
مسابقه بسیار جذاب و پر خیر و برکتی هستش.
خوب بود نظیر این مسابقه توی کشور خودمون هم برپا بشه و در شبکه قرآن یا کانال یک و دو سه پخش میشد.
captcha