کد خبر: 3802421
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۰
گروه اجتماعی - وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه راه‌آهن چهارمحال و بختیاری که اصفهان را به خوزستان متصل می‌کند جزء پروژه‌هایی بوده که به دنبال فراخوان است و مطالعات آن در حال تکمیل شدن است، گفت: این پروژه با شدت بیشتری در شرکت ساخت دنبال خواهد شد که باید با سرمایه‌گذاری مناسب وارد کار شود و بتوان از محل صندوق توسعه ملی پروژه را دنبال کرد.

به گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، امروز 20 فروردین‌ماه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: با وقوع سیلاب در کشور غافلگیر نشدیم، زیرا ستادهای بحران هر استان از حجم بارش‌ها با پیش‌بینی هواشناسی مطلع بودند و تمهیدات مناسب اتخاذ شد، به جز واقعه شیراز که نوعی غافلگیری بود، سایر استان‌ها کم و بیش از این باب موفق بودند.
وی افزود: استان چهارمحال و بختیاری با تدابیر ویژه استاندار و اجرای دقیق در انجام اقدامات درصدر استان‌هایی بود که موفقیت چشمگیری را به همراه داشت و باید این موفقیت به یک شیوه‌نامه و دستورالعمل بحران تبدیل شود تا این کیفیت مدیریت چهارمحال و بختیاری ثبت و تکرار شده و به نسل‌های آینده منتقل شود.
اسلامی با اشاره به اینکه ریاست جمهوری بی‌وقفه از ساعات ابتدای نوروز مسائل مربوط به سیل را رصد می‌کرد، تصریح کرد: در سوم فروردین‌ماه که قرار شد رئیس‌جمهور به استان گلستان سفر کنند معاون اول از وی درخواست کردند تا به همراه تعدادی از وزرا به آن استان سفر کنند و از طریق آن‌ها بی‌صبرانه مسائل را پیگیری می‌کردند.
وی گفت: رئیس‌جمهور طی تماس تلفنی با وزرا و استانداران لحظه به لحظه مسائل سیل را رصد می‌کرد و این امر دغدغه مهمی بود که بتوان به هنگام ورود کرد و با تمام توان، از تمام ظرفیت‌ها استفاده کرد تا جان مردم حفظ و آسیبی به آن‌ها وارد نشود تا در خصوص جبران خسارت سریع تصمیم‌گیری شود.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در نخستین جلسه هیئت دولت در خصوص جبران خسارت‌های ناشی از سیل تصمیم‌گیری صورت گرفت و در 11 فروردین‌ماه در دومین جلسه برای جبران خسارت‌ها منابع تعیین و ابلاغ صورت گرفت که مقرر شد بنیاد مسکن در خصوص سکونتگاه‌های روستایی و شهری، جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت برای واحدهای صنعتی که دچار آسیب شده بود را ارزیابی کرده تا شروع به پرداخت خسارت کرد.
وی ادامه داد: مقرر شد بیمه نیز خسار‌ت‌های مردم را پرداخت کند که در تعدادی از استان‌ها این امر آغاز شد و در چهارمحال و بختیاری می‌توان از طریق بنیاد مسکن و جهاد کشاورزی پس از ارزیابی خسارت‌ها، پرداخت‌ها صورت گیرد.
اسلامی گفت: خشکسالی، تشنگی زمین و پوک شدن خاک در بسیاری از نقاط موجب آب‌نشستگی، ریزش و رانش زمین شد که در پی این امر، تأسیسات زیربنایی دچار خسارت شد.
وی با اشاره به ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه، مسیل‌ها و بستر رودخانه‌ها، تصریح کرد: از تصمیمات دولت و تأکید رئیس‌جمهور این بود که با کمک مردم در حریم رودخانه اجازه ساخت‌وساز در کانال‌های غیرمجاز و غیرقانونی تکرار نشود و جابجایی صورت گیرد که به لحاظ شهرسازی در تعدادی روستاها و شهرها مناطقی را جابجا و منطقه جدید برای آن‌ها در نظر گرفته شود که این امر در دستور کار قرار دارد و امید است این امر با هدایت استاندار دنبال شود تا شاهد ایمن‌سازی مساکن باشیم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: روستاهایی که در منازل از مصالح ناپایدار استفاده شده است و در معرض زمین لغزش قرار دارند باید جابجا شوند که در این راستا بنیاد مسکن، بخشدار و یا فرماندار اقداماتی را انجام دهند و با استفاده از مصالح پایدار احداث شوند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه 50 درصد از مساکن روستایی این استان از سوی بنیاد مسکن مقاوم‌سازی شده است، بیان کرد: مقاوم‌سازی مابقی مساکن هر چه سریع‌تر انجام شود تا در خطرات بعدی دچار ضایعات نشویم زیرا خسارت جانی غیر قابل جبران است گرچه در خصوص منابع با محدودیت‌هایی مواجه هستیم.
وی تأکید کرد: گردنه عسل‌کشان در دستور کار قرار خواهد گرفت تا تمهیدات ویژه‌ای برای آن صورت گیرد.
اسلامی در خصوص وضعیت‌ جاده‌های اصلی شریانی چهارمحال و بختیاری، تصریح کرد: امسال مصوبات وزارت راه و شهرسازی کامل‌تر است بیشتر پروژه‌هایی که نیازمند پل و تونل هستند مطالعات آن‌ها انجام شده است که در این خصوص باید مدیرکل راه و شهرسازی استان مناقصه آن‌ها را برگزار و پیمانکار را انتخاب کند.
وی بیان کرد: لازم است نمایندگان استان برای افزایش اعتبارات پروژه‌های راه کمک کنند، محورهای ارتباطی لردگان، بروجن، شلمزار و تکمیل تونل زره جزء اولویت‎های وزارت راه و شهرسازی است و مسائل آن‌ها پیگیری خواهد شد.
اسلامی با اشاره به اینکه راه‌آهن چهارمحال و بختیاری که اصفهان را به خوزستان متصل می‌کند جزء پروژه‌هایی بوده که به دنبال فراخوان است و مطالعات آن در حال تکمیل شدن است، گفت: این پروژه با شدت بیشتری در شرکت ساخت دنبال خواهد شد که باید با سرمایه‌گذاری مناسب وارد کار شود و بتوان از محل صندوق توسعه ملی پروژه را دنبال کرد.
وی ادامه داد: یکی از کلیدی‌ترین پروژه‌ها و ترانزیتی‌ترین محورها بحث راه‌آهن اصفهان به خوزستان است که نه تنها چهارمحال و بختیاری را به شبکه ریلی متصل می‌کند بلکه شرایط جابجایی را از بنادر امام و خرمشهر نیز فراهم می‌کند و دارای توجیه اقتصادی بالایی است که باید با سرمایه‌گذاری مناسب این پروژه را دنبال کرد.
اسلامی گفت: افزایش پروازها حق مسلم چهارمحال و بختیاری است که باید پیگیری شود تا پروازهای عسلویه، مشهد و سایر شهرهایی که مردم این استان زیاد در رفت و آمد هستند برقرار شود.
وی بر رسیدگی ویژه دانشگاه علوم پزشکی استان در خصوص بیماری که در یکی از شهرهای استان وجود داشت تأکید کرد و گفت: باید به این امر رسیدگی کرد تا مردم از بیماری رنج نبرند و غافلگیری از لحاظ بهداشتی نداشته باشیم.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: بحران خشکسالی موجب اندوه مردم شده بود که خوشبختانه سرزمین و زمین را آب فرا گرفت و چشمه‌سارانی که سال‌ها خشک شده بود مملو از آب شدند که باید خدا را شاکر بود گرچه این بارندگی‌ها موجب خسارت‌هایی شد ولی خسارت‌ها جبران خواهد شد، بنابراین نباید غفلت کرد و تجارب گذشته تکرار نشود.
انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: