مهلت ارسال آثار به نخستین جشنواره «آواها و نواهای روستاها و عشایر کشور» تمدید شد
کد خبر: 3802455
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۹

مهلت ارسال آثار به نخستین جشنواره «آواها و نواهای روستاها و عشایر کشور» تمدید شد

گروه فرهنگی ــ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری از تمدید مهلت ارسال آثار به نخستین جشنواره آواها و نواهای روستاها و عشایر کشور خبر داد.

جواد کارگران، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، از تمدید مهلت ارسال  آثار به نخستین جشنواره آواها و نواهای روستاها و عشایر کشور خبر داد و افزود: به دلیل درخواست افراد و گروه‌های متقاضی، مهلت ارسال آثار به این جشنواره تا 30 فروردین‌ماه تمدید شد.

وی درخصوص اهمیت برگزاری این جشنواره گفت: توسعه و ترویج فرهنگ و هنر روستایی با تأکید بر نقش روستا و روستاییان و عشایر غیور به ویژه در زمینه توسعه و رشد اقتصادی، زمینه ساز رفع بسیاری از مشکلات موجود در کشور است.

کارگران ادامه داد: توجه بیش از پیش به وضع معیشت مردم در روستاها و نیز عشایر می‌تواند با ایجاد نشاط و امید در میان مردم، سبب گرم شدن کسب و کار و رونق زمینه‌های اقتصادی و نیز بهبود صنعت گردشگری روستایی شود، چرا که مشکلات موجود در روستاها و زندگی عشایری می‌تواند به شهرها تسری یافته و سرآغازی بر مشکلات، در دیگر نقاط کشور باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری  با اشاره به اینکه حفظ و حراست از این ذخایر انسانی ارزشمند، وظیفه همگان است، ادامه داد: تا مدتی پیش، فرهنگ و سنن و آیین این قشر زحمتکش، کمتر مورد تهاجم فرهنگی قرار گرفته بود و دارای فرهنگی غنی و بکر بودند اما متأسفانه در سال‌های اخیر از یک سو به دلیل ایجاد بسترهای تهاجمی مانند فضای مجازی و سرعت گرفتن پیشرفت تکنولوژی و از سویی دیگر، بی توجهی به حفظ فرهنگ غنی روستاییان و عشایر در زمینه‌هایی چون تصنیف‌های حماسی، مذهبی، لالایی‌ها و ... موجب فراموشی و یا عدم اصالت فرهنگی آنان شده است.

کارگران در ادامه گفت: در این راستا، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری در صدد است با برگزاری «نخستین جشنواره آواها و نواهای روستاها و عشایر کشور» در جهت حفظ و اشاعه فرهنگ اقوام مختلف ایران در روستاها و عشایر سطح کشور، در راستای وحدت ملی، اهتمام ورزد.

وی ادامه داد: این جشنواره در دو بخش آواها و نواهای بومی اقوام و همخوانی و همنوازی همراه با اجرای آیین‌های مناطق مختلف ایران برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری، آیین‌ها، آداب رسوم و مراسمات ملی، قومی و دینی، عاشقانه‌ها (لالایی‌ها)، کار و تلاش را از موضوعات جشنواره نام برد و جشنواره چاوش خوانی رضوی را به عنوان بخش ویژه جشنواره نام برد.

کارگران در ادامه ضمن اشاره به شرایط جشنواره گفت:

- شرکت‎کنندگان می‌توانند با گویش‌های مختلف آثار خود را ارائه کنند.

- آثار ارسالی به صورت تصویری بر روی لوح فشرده با کیفیت مطلوب به مدت حدأکثر ٥ دقیقه برای افراد تکی و ٢٠ دقیقه برای گروه‌ها و سرود است.

- مدت زمان اجرای آثار در بخش آواها و نواهای بومی حدأکثر ١٥ دقیقه و در بخش همخوانی و همنوازی همراه با اجرای آیین‌ها و مراسم‌ها حدأکثر ٣٥ دقیقه خواهد بود.

- تعداد شرکت‎کنندگان در بخش آواها و نواهای بومی حد أکثر سه نفر و در بخش همخوانی و همنوازی همراه با اجرای آیین‌ها و مراسم‌ها حدأکثر ١٠ نفر باشد.

وی در ادامه افزود: بخش جنبی این جشنواره، برگزاری بازارچه عرضه محصولات دستی و ... روستائیان و عشایر است و برای واگذاری غرفه‌ها، ساکنان روستا و عشایر در اولویت هستند.

کارگران ادامه داد: نخستین جشنواره آواها و نواهای روستاها و عشایر کشور، از 10 لغایت 12 اردیبهشت ماه سال جاری در فرهنگسرای بزرگ ارشاد شهرکرد برگزار می‌شود.

یادآور می‌شود، علاقمندان می‎توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به آدرس اینترنتی chb.farhang.gov.ir مراجعه و یا با شمار تلفن ٣٣٣٣٤٨٩٠-٠٣٨ داخلی ٢١٥ تماس حاصل کنند.

انتهای پیام

captcha