چاپ کتاب «از تبار غیورمردان با موضوع نقش ایل الیکایی در هشت سال دفاع مقدس» در سمنان
کد خبر: 3802555
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷

چاپ کتاب «از تبار غیورمردان با موضوع نقش ایل الیکایی در هشت سال دفاع مقدس» در سمنان

گروه فرهنگی ــ کتاب «‌از تبار غیور‌مردان، با موضوع نقش ایل الیکایی در هشت سال دفاع مقدس» در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت به قلم خالق شاه حسینی، مدیر مرکز آموزش کوتاه مدت جهاددانشگاهی سمنان به چاپ رسید.

چاپ کتاب «از تبار غیور مردان با موضوع نقش ایل الیکایی در هشت سال دفاع مقدس» در سمنان

خالق شاه حسینی، نویسنده کتاب «‌از تبار غیور مردان، با موضوع نقش ایل الیکایی در هشت سال دفاع مقدس» در گفت‌و‌گو با ایکنا از سمنان، با اشاره به اینکه این کتاب شامل زندگینامه، وصیتنامه و عکس‌های دیده نشده یا کمتر دیده شده، نامه‌های شهدا، اسامی جانبازان، رزمندگان و آزادگان ایل الیکایی در دوران 8 سال دفاع مقدس است گفت: این کتاب شامل سه فصل کلیات (شناخت ایل الیکایی)‌، زندگینامه شهدای ایل و وصیتنامه شهدای ایل الیکایی است.

وی ادامه داد: بخشی از این کتاب شامل، اسامی جانبازان، رزمندگان و جانبازان ایل الیکایی، نامه های شهدا به خانواده‌های شان، 88 قطعه از عکس‌های دیده نشده یا کمتر دیده شده از شهدا است.

این عضو جهاد دانشگاهی استان سمنان بیان کرد: کتاب «از تبار غیور مردان ( نقش ایل الیکایی در هشت سال دفاع مقدس)» به همراه سه عنوان کتاب، دو عنوان اثر چندرسانه‌ای و یک نرم افزار اندروید در حوزه شهدا و دفاع مقدس در کتابخانه مرکزی سمنان و با حضور مسئولین استان سمنان رونمایی شد‌.

شاه حسینی با بیان اینکه ایل الیکایی در طول ۸ سال جنگ تحمیلی، ۵۱ شهید تقدیم انقلاب اسلامی و میهن کرده  متذکر شد: نام این ایل در متون و اسناد تاریخی به اشکال الیکایی، الیکایی‌، علیکایی و علیکاهی آمده اما از سابقه استقرار و سکونت ایل الیکایی در منطقه خوار (گرمسار کنونی) اطلاع دقیقی در دست نیست که برخی شواهد و قرائن از جمله کتیبه روی درب امامزاده علی اکبر (ع)، سکونت آن‌ها را حداقل از دوره صفویه در منطقه گرمسار تأیید می‌کند.

وی یادآور شد: ایل الیکایی، مهم‌ترین گروه عشایر کوچنده شهرستان‌های آرادان و گرمسار را تشکیل می‌دهند و بیشترین جمعیت را دارا می باشند. در تیرماه ۱۳۸۷ تعداد ۳۴۸ خانوار با جمعیت ۱۵۴۳ نفر از آنان به زندگی نیمه کوچ‌نشینی می‌پردازند که ییلاقات آنها در ارتفاعات شمال شهرستان آرادان معروف به گیلور (شمال شهرستان آرادان) ؛ مناطق ییلاقی شهرستان‌های فیروزکوه، دماوند و شمیرانات در استان تهران و بخش لاریجان شهرستان آمل در استان مازندران و قشلاق آنها روستاهای شهرستان‌های گرمسار و آرادان واقع است .

انتهای پیام

captcha