برگزیدگان ادوار مسابقات با تشکیل باشگاه قرآنی به آن استمرار بخشند
کد خبر: 3802741
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۳
سیدعباس صالحی:

برگزیدگان ادوار مسابقات با تشکیل باشگاه قرآنی به آن استمرار بخشند

گروه مسابقات ــ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در افتتاحیه سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران از برگزیدگان دوره قبلی این مسابقات به عنوان یک باشگاه بزرگ قرآنی یاد کرد که می‌تواند این رویداد قرآنی را به روندی مستمر بدل کند.

برگزیدگان ادوار مسابقات می توانند با تشکیل باشگاه قرآنی، این رویداد را به روندی مستمر بدل کندبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، طی سخنانی در مراسم افتتاحیه سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران که عصر امروز چهارشنبه، 21 فروردین‌ماه، در مصلای امام خمینی تهران برگزار شد، با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در رابطه با مسئله بعثت فرمودند که این مسئله صرفاً انتقال پیام نبود و واژه بعثت مفهومی بسیار فراتر از تعلیم و انتقال پیام دارد، گفت: انسان در ادبیات قرآنی سه رستاخیز دارد.

صالحی با اشاره به اینکه واژه بعثت در سه دلالت رستاخیز‌ به کار می‌روند، اظهار کرد: آشناترین و مشهورترین آنها، رستاخیز پایانی یعنی قیامت کبری است، اما در کنار این رستاخیز از دو رستاخیز آغازین و میانی نیز در طول زندگی انسان‌ها نام برده شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه این دو رستاخیز شامل رستاخیز ابتدای زندگی بشر که انسان‌ها امتی واحد را از لحاظ قرآنی تشکیل می‌دادند و نیز رستاخیز میانی که همان بعثت پیامبر اکرم(ص) بوده است، بیان کرد: اگر در ارتباط با جهان مادی این نظریه مطرح می‌شود که انفجار نخست مبدأ پیدایش جهان مادی بوده است، تاریخ انسان نیز در حوزه معنایی چنین مشابهتی دارد.

وی افزود: انسان‌ها در رستاخیز نخست، فطرت نخستین داشتند که همانا مرحله تراکم معنوی است، اما این تراکم در مرحله بلوغ انسانیت با بعثت پیامبر به یک گستره عظیم تبدیل شده است. ویژگی بعثت پیامبر همراهی انسان کامل و کتاب کامل است که این دو پا به پای هم به پیش آمدند.

صالحی با اشاره به اینکه در این دوره انفجار نور سه موضوع مهم انسان‌سازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی را در بر گرفت، بیان کرد: قرآن هم انسان و هم جامعه و هم ساخت و ساز تشکل بزرگ را شکل داد و آن را محقق کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران ادامه همان انبساط سلولی پیامبر است و این اتفاق بزرگ تا دوره ظهور و عصر رستاخیز کبری حرکت می‌کند، گفت: انقلاب اسلامی ایران که در چهلمین سال آن هستیم و گام دوم آن را نیز آغاز کردیم، پیوند وسیعی با قرآن دارد.

صالحی با بیان اینکه رهبران انقلاب اسلامی ایران با متن و مفاهیم الهی قرآن کریم عجین بودند، بیان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی خود از دوره جوانی یکی از مفسران قرآن بودند. انقلاب اسلامی انقلابی قرآنی بود و در این 40 سالی که از انقلاب می‌گذرد و نظام جمهوری اسلامی به بلوغ رسیده است، اتفاقات مهم و فراوانی در حوزه‌های مختلف کشور رخ داده است.

وی افزود: ده‌ها هزار حافظ کل قرآن کریم و بیش از یک میلیون حافظ قرآن و ایجاد ده‌ها هزار دانشگاه قرآنی و هزاران مؤسسه قرآنی برخی از این اتفاقات را شامل می‌شوند. مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی که به ایستگاه سی و ششم خود رسید، یکی از اتفاقات قرآنی نظام و فرصتی برای امت اسلامی است که با قرآن همراهی کند و این مسیر را به پیش ببرد.

صالحی اظهار کرد: در سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هزاران برگزیده در طول دوره‌های گذشته مشخص شدند که مجموعه این برگزیدگان خود یک باشگاه بزرگ قرآنی را تشکیل می‌دهند که این باشگاه قرآنی می‌تواند پرچمدار قرآن کریم در سطح جامعه اسلامی باشد. مجموعه این باشگاه قرآنی و گفتمان قرآنی ایشان می‌تواند این رویداد بین‌المللی قرآنی را از یک رویداد موسمی به رویدادی مستمر در طول سال تبدیل کند.

انتهای پیام

captcha