رئیس دفتر مقام معظم رهبری: پیشرفت فعالیت‌های قرآنی در چهار دهه گذشته کاملاً محسوس است
کد خبر: 3802784
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۳
میهمانان ویژه افتتاحیه در گفت‌وگو با ایکنا از اهمیت مسابقات بین‌المللی قرآن می‎گویند؛

رئیس دفتر مقام معظم رهبری: پیشرفت فعالیت‌های قرآنی در چهار دهه گذشته کاملاً محسوس است

گروه مسابقات - مسئولان نظام و دست‌اندرکاران مسابقات بین‌المللی قرآن، در حاشیه افتتاحیه سی‌وششمین دوره مسابقات به گفت‌وگو و بیان نظرات خود درباره اهمیت این رویداد مهم قرآنی کشور پرداختند.

مسابقات قرآن

به گزارش ایکنا؛ در آغاز مراسم افتتاحیه سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن که شامگاه چهارشنبه، 21 فروردین ماه  برگزار شد، مسئولان برجسته نظام یک به یک وارد شبستان مصلای امام خمینی(ره) شدند و افتتاح این رویداد مهم قرآنی را برای سی‌وششمین سال متوالی در کشور مشاهده کردند.

بعد از پایان رسمی مراسم افتتاحیه، مسئولان به طرف در خروجی VIP رفتند تا با هجوم خبرنگاران و اصحاب رسانه مواجه نشوند، در این بین به سختی توانستم با چند نفر از آن‌‌ها گفت و گوی کوتاهی داشته باشم که در ذیل آمده است:

پیشرفت فعالیت‌های قرآنی کشور در چهار دهه گذشته کاملاً محسوس است

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری، که در آیین افتتاحیه سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران حضور پیدا کرده بود، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره اهمیت برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن گفت: ترقی مسابقات برای من محسوس است، به‌ طوری که هر سال شاهد پیشرفت چشمگیر آن در سطوح کمی و کیفی هستیم.

وی افزود: این نوع برنامه‌ها که ترویج قرآن بوده و قطعاَ یک عمل اسلامی، انسانی و معنوی کامل است، می‌تواند روح جامعه را زنده نگه دارد و به فرموده پیامبر اسلام(ص): « اِذَا الْتَبَسَتْ عَلَيْكُمُ الفِتَنُ كَقِطَعِ اللَّيْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَيْكُمْ بِالْقُرآنِ (هنگامی که فتنه‌‌ها همچون پاره‌های شب تاریک شما را در بر می‌گیرند، بر شماست که به قرآن تمسک کنید). مشکل مسلمانان همین است که به قرآن اهمیت نمی‌دهند و تمام ضربه‌هایی که می‌خورند به‌ خاطر همین بی‌اهمیتی به این کتاب الهی است.

وی در پایان تصریح کرد: الحمدلله تنها کشوری که قانون اساسی‌اش براساس همین قرآن و سنت پیامبر(ص) است کشور ماست و این لطف و پیشرفت قرآنی را مدیون انقلاب شکوهمند اسلامی و خون بابرکت شهدا هستیم.

مسابقات قرآن، پاسخی غیرمستقیم به اتهامات جریانات ضد تشیع

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی، در پاسخ خبرنگار ایکنا درباره اهمیت برگزاری مسابقات قرآن گفت: جامعه تشیع در ایران اکثریت جامعه را تشکیل می‌دهد و یکی از چیزهایی که می‌تواند ما را به جهان اسلام نزدیک کند ارتباطات قرآنی است.

وی افزود: همان طور که می‌دانید اتهامات، شبهات، سؤالات، سوءتفاهم‌ها و پاره‌ای از تبلیغات منفی در ایام پیشین و در دهه‌های مختلف علیه ایران و تشیع وجود داشته است که مسابقات قرآنی در ایران از پایگاه‌های مهم و قابل توجه برای پاسخ غیرمستقیم به این سؤالات و شبهات  بوده است.

وزیر ارشاد تأکید کرد: حضور متسابقان از کشورها و فرهنگ‌های مختلف که به اینجا رفت و آمد می‌کنند،  فرصت خوبی را برای ما فراهم می‌کند تا به  بخش زیادی از این اتهاماتی که به شکل‌های مختلف تبلیغی از سوی جریان‌های عموماَ ضد ایرانی و تشیع عرضه می‌شود غیرمستقیم پاسخ دهیم. بنابراین این فضا را به‌عنوان یک هزینه‌ سیاسی، امنیتی برای خودمان در جهان اسلام می‌بینیم و از این طریق دیواری را که می‌خواهند بین ما و جهان اسلام و یک میلیارد مسلمان بنا کنند که جامعه ایران به قرآن توجه ندارد و تشیع به قرآن اعتقاد ندارد فرو می‌ریزیم.

حضور دانش‌آموزان در کنار بزرگسالان باعث عزت نفس آنان می‌شود

سیدمحمد بطحائی، وزیر آموزش و پرورش، درباره اهمیت حضور و شرکت متسابقان مسابقات دانش‌آموزی در میان بزرگسالان به خبرنگار ایکنا گفت: نخبگان قرآنی معمولاً از دوره نوجوانی و حتی از دوره کودکی استعدادشان پرورش داده می‌شود، اما ما زمانی متوجه آن خواهیم شد که به دوره بزرگسالی رسیده‌اند. بنابراین حضور نوجوانان و دانش‌آموزان در کنار بزرگسالان در مراسم‌‌ قرآنی می‌تواند فواید ارزشمندی داشته باشد. دانش‌آموزان با حضور در این مسابقات بین‌المللی افقی را که باید به سمت آن حرکت کنند، برایشان مفهوم واضح‌تری خواهد داشت و برای پیشرفت در این مسیر تشویق خواهند شد.

وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: به علاوه، حضور دانش‌آموزان، نوجوانان و جوانان در این نوع مناسبت‌ها زمینه مناسبی را فراهم می‌کند تا کسانی که دست‌‌اندرکار شناسایی و پرورش این‌گونه استعدادها هستند، آنها را ساده‌تر شناسایی کنند و با سرمایه‌گذاری بتوانیم پیشرفت سریع‌تری در این زمینه داشته باشیم و نخبگان قرآنی بتوانند سریع‌تر خودشان را بشناسانند و پرورش یابند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه درس قرآن را چگونه باید بر دانش‌آموزان عرضه کرد تا سبب دلزدگی آن‌ها نشود و بتوانند قلباَ با آن ارتباط برقرار کنند، گفت: طی سال‌های گذشته چندین روش آموزشی مختلف برای درس قرآن امتحان شده که حتی در دوره‌ای تلاوت و یادگیری قرآن نمره‌ای نداشت و در معدل دخالتی بی‌تأثیر بود و تنها روانخوانی قرآن از دانش‌آموز پذیرفته می‌شد، اما آن جواب نداد و نشان داد که باید ارزشیابی داشته باشیم، اما این روش ارزشیابی باید با سایر دروس تفاوت داشته باشد تا سبب دلزدگی نشود. به علاوه کودکان را در آشنایی با فرهنگ قرآن سطحی بار نیاورد، چون هدف اصلی در آموزش قرآن فهم و تدبر در قرآن است که تلاوت  گام اول برای ورود به این موضوع است، اما این اشکال متأسفانه وجود دارد و امیدواریم که بتوانیم روش متعادلی را پیدا کنیم.

رعایت شأنیت بین‌المللی مسابقات در عین صرفه‌جویی از وظایف سازمان اوقاف است

حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، در پاسخ به این سؤال خبرنگار ایکنا که هزینه‌هایی که سازمان اوقاف برای مسابقات می‌کند، بازدهی لازم را دارد گفت: مسابقات قرآن یک رویداد مهم است و شأنیت و وجهه بین‌المللی دارد که باید در عرصه بین‌المللی این شأنیت رعایت شود؛ ما مسئولان هم وظیفه داریم که با توجه به شرایط و وضع کنونی کشور، درباره کسر هزینه‌ها اقدام کنیم و در عین حال کیفیت را نیز افزایش دهیم.

وی افزود: سعی کردیم از امکانات و سیستم‌هایی سال‌های گذشته استفاده کنیم، مثلاً برای مکان مسابقه توانستیم تخفیف ویژه‌ای از مصلی بگیریم و دکور استیج هم تا حد زیادی برای سال‌های گذشته است. بنابراین به وظیفه خودمان عمل می‌کنیم و از طرف دیگر، اگر به چیزی احتیاج داشته باشیم، اولویتمان کالای ملی خواهد بود. البته در ادوار گذشته مواردی موجب افزایش هزینه بود که به وسیله یکسری تمهیدات موجب کسر هزینه‌ها شد، حتی  امسال با اینکه هتل بهتری را برای متسابقان در نظر گرفتیم، اما هزینه‌های محل اسکان کاهش یافت.

وی در پایان افزود: ان‌شاءلله نظرات متخصصان را در زمینه‎های مختلف برای برگزاری مسابقات ‌جلب نماییم و بشنویم تا در سال‌های آینده آنها را اجرا کنیم.

انتهای پیام

 

captcha