جنبه‌های مهم نخستین جشنواره ملی عشایر ایران ایلبانگ از نگاه دبیر اجرایی
کد خبر: 3802805
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۷

جنبه‌های مهم نخستین جشنواره ملی عشایر ایران ایلبانگ از نگاه دبیر اجرایی

گروه فرهنگی - دبیر اجرایی نخستین جشنواره ملی عشایر ایران ایلبانگ با اشاره به اینکه این جشنواره در سطح ملی برگزار می‌شود و به بازی‌های سنتی، آیین ها و شعر اقوام می‌پردازد، گفت: برای بخش جنبی جشنواره صنایع دستی، کشاورزی و دامی اقوام ایرانی به عرضه و نمایش گذاشته می‌شود .

جنبه‌های مهم نخستین جشنواره ملی عشایر ایران
به گزارش ایکنا از ایلام به نقل از روابط عمومی ارشاد ایلام، علی ایار، دبیر اجرایی نخستین جشنواره ملی عشایر ایران ایلبانگ امروز اظهار کرد: جشنواره یک رویداد فرهنگی است که البته پیامدهای آن فراتر از حوزه فرهنگ است، در حوزه فرهنگ پیامد این گونه جشنواره‌ها حفظ میراث معنوی و تقویت تعلق به هویت ملی است، از نظر اجتماعی یک مولفه مهم در مدیریت سیاسی اجتماعی، سرمایه اجتماعی است، یکی از پایه‌های سرمایه اجتماعی سنت و میراث فرهنگی مشترک و تقویت این میراث مشترک است .
وی افزود: از جهت دیگر مواجهه اقوام ایرانی در این گونه مناسبات صبغه فرهنگی داشته و موجب تعریض افق فرهنگی متقابل و تقویت مفاهمه متقابل می‌شود که در نهایت با تقویت سرمایه اجتماعی اقوام ایرانی موجبات تعلق به مای ملی یا هویت ایرانی اسلامی ما می‌شود .
ایار ادامه داد: از منظر سیاسی مفاهمه ملی، و تقویت روابط متقارن بین قومی در کشور ما یکی از پیش نیازهای انسجام ملی است، از جهت دیگر امروزه گردشگری و صنعت توریسم در توسعه اقتصادی نقش مهمی دارد، این جشنواره فرصتی است تا ظرفیت‌های فرهنگی و گردشگری اقوام به صورت متقابل معرفی شوند و از جهت دیگر برای استان ایلام و شهرستان بدره به عنوان میزبان فرصت‌های بیشتری برای معرفی شدن فراهم می‌کند و این در جذب گردشگر بسیار مهم است .
دبیر نخستین جشنواره ملی عشایر ایران ایلبانگ تاکید کرد: در سطح ملی ما یک جامعه چند قومی ذیل چتر ایرانی تعریف می‌شویم، اگر انسجام بین قومی به عنوان ایرانی نداشته باشیم این همه ترحم و کمک رسانی مردمی در شرایط بحرانی  مثل زلزله در حق همدیگر انجام نمی دهیم، شما در حادثه سیل اخیر ایلام، لرستان، گلستان و.. ببینید همه دارند ابراز همدردی می کنند، همه هستند، این روحیه باید حفظ و تقویت شود زیرا سرمایه روزهای سخت هر جامعه‌ای است و  هدف اصلی و محوری جشنواره هم تقویت و اتحاد اقوام ایرانی است .
ایار اضافه کرد: جشنواره نگاه یکسانی به همه اقوام ایرانی دارد و از همه استقبال می کند، فراخوان از طریق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام در سراسر کشور توزیع شده است، هنرمندان اقوامی که آثار را ارسال کردند  بعد از بررسی و ارزیابی کمیته داوری و شورای سیاستگذاری جشنواره دعوت خواهند شد، تقریبا همه اقوام ایرانی حضور دارند و امید است پیام و خروجی جشنواره همان وحدت و انسجام اقوام ایرانی خواهد بود .
وی با بیان اینکه به منظور ثبت و ضبط خروجی های جشنواره بعد از اتمام جشنواره تلاش بر آن است که بخش های مختلف برنامه در قالب و فرم های متناسب با هر بخش تدوین و منتشر شود، گفت: یکی از پیامدها و فلسفه های این جشنواره ها ایجاد شناخت متقابل است، در قالب جشنواره هایی از این دست که به واسطه تعامل چند روزه، امکان نقد متقابل، آشنایی با استعدادها و گاهی همکاری های مشترک بین هنرمندان اقوام شکل خواهد گرفت
انتهای پیام
captcha