قسم خوردن لقلقه زبان نشود/ بی‌اعتمادی؛ مهمترین عامل
کد خبر: 3802833
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۱

قسم خوردن لقلقه زبان نشود/ بی‌اعتمادی؛ مهمترین عامل

گروه معارف ــ یک استاد حوزه علمیه با اشاره به این موضوع که قسم خوردن در جامعه امروز بسیار شایع شده است، اظهار کرد: متأسفانه مردم به هم اعتماد ندارند و دروغ در جامعه نهادینه شده است، گاهی افراد دروغگو برای اثبات حرفشان قسم یاد می‌کنند.

نام خداوند نباید لغلغه زبان انسان شودحجت‌الاسلام مهدی گرجی، استاد حوزه علمیه، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، در رابطه با شرایط قسم خوردن اظهار کرد: قسم خوردن موجب واجب شدن اموری بر انسان می‌شود، یعنی اگر انسان قسمی درست و شرعی یاد کرد، حتما باید کاری که بر آن قسم خورده است را انجام دهد.
وی ادامه داد: در قرآن کریم و کلمات معصومین(ع) به ما سفارش شده است که قسم را بیهوده قرار نداده و چیزی را که خداوند بر ما واجب نکرده، بر خودمان واجب نکنیم. مثلا نماز شب بر ما واجب نیست و اگر کسی دوست دارد نماز شب بخواند، اگر قسم بخورد که چند شب این کار را انجام دهد و بعد نتواند و قسمش از بین برود، کاری نادرست مرتکب شده است، به علاوه قسم خوردن به نام خداوند نباید لقلقه زبان انسان شود.
این استاد حوزه علمیه افزود: در فقه اسلامی آمده است که در مبانی قضاوت و اختلافات میان افراد کسی که مدعی موضوعی باشد باید برای اثبات ادعای خود شواهدی ارائه کند، اما اگر نتوانست دلیل خاصی برای اثبات ادعای خود بیاورد، کسی که مقابل این ادعا قرار دارد می‌تواند قسم بخورد و در این صورت این ادعا از او برطرف می‌شود.
گرجی خاطرنشان کرد: گاهی قسم خوردن در جهت تأکید بر موضوعی است؛ مثلا در قرآن کریم خداوند متعال برای تأکید برخی موارد از ادات تأکید استفاده کرده، اما اگر انسان به واسطه واژه‌های قسم شرعی مانند «بالله، والله، و ...» متعهد انجام کاری شد، باید آن کار را تا آخر به انجام رساند.
وی گفت: اگر کسی صداقت داشته باشد و حرف درست را بزند نیازی به قسم خوردن و مایه گذاشتن از الفاظ مقدس ندارد. قسم خوردن در هنگام انجام یک معامله و مبادله، کراهت دارد.
گرجی با اشاره به این موضوع که قسم خوردن در جامعه امروز بسیار شایع شده است، تصریح کرد: متأسفانه مردم به هم اعتماد ندارند و دروغ در جامعه نهادینه شده است، گاهی افراد دروغگو برای اثبات حرفشان قسم یاد می‌کنند. اگر انسان به دروغ سوگند یاد کند و یا به سوگندش پایبند نباشد باید یا سه روز روزه گرفته و یا به 10 فقیر کفاره بدهد.
انتهای پیام

captcha