هویت واقعی اراک کم‌رنگ شده است/مسائل اجتماعی؛ پایه و استوانه توسعه
کد خبر: 3802896
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۲

هویت واقعی اراک کم‌رنگ شده است/مسائل اجتماعی؛ پایه و استوانه توسعه

گروه اجتماعی - معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت: استان مرکزی دارای ظرفیت‌هایی است که با تعصب مثبت می‌توان این داشته‌ها را از ظرفیت بالقوه به فعلیت رساند، اراک با خلأهایی در حوزه اجتماعی روبروست، زیرا به دلیل مهاجرت بالا به این شهر هویت واقعی اراک کمرنگ شده است.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، مهدی زندیه‌وکیلی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی امروز ۲۲ فروردین در مراسم رونمایی از سرود اراک و تکریم و معارفه شهردار اراک که در فرهنگسرای شهر برگزار شد گفت: استان مرکزی دارای ظرفیت‌هایی است که با تعصب مثبت می‌توان این داشته‌ها را از ظرفیت بالقوه به فعلیت رساند، اراک با خلأهایی در حوزه اجتماعی روبروست، زیرا به دلیل مهاجرت بالا به این شهر هویت واقعی اراک کمرنگ شده است.
وی تصریح کرد: پایه و استوانه توسعه، مسائل اجتماعی است، در حوزه ورزش نیز نیاز به اقداماتی در جهت توسعه است داشتن تعصب مثبت ما را به اهداف می‌رساند، همچنین تهیه سرود اراک می‌تواند این تعصب را افزایش و تسری دهد و اگر این تعصب درست استفاده شود توسعه اراک را به دنبال دارد.
این مقام مسئول با تأکید بر ضرورت توسعه اراک مبتنی بر افرایش مطالبه‌گری و پرسش‌گری، اظهار کرد: باید بی‌تفاوتی و پرسش‌گر نبودن در اراک را رفع کرد تا توسعه شهر بیش از گذشته رقم خورد، متأسفانه در کار اجتماعی غفلت کرده و به تعصب مثبت پاسخ درست داده نشده است.
به گفته وی کشور در حال حاضر دچار رکود است و دنیا به عرصه رقابت بین شهرها وارد شده است، باید روند این رقابت را شناخت و در مسیر توسعه پایدار حرکت کرد، ورود سرمایه‌گذاری توسط سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی برای توسعه ضروری ارزیابی می‌شود، جذب سرمایه‌گذار نیاز به فراهم‌آوری محیط امن و بی‌خطر دارد.
زندیه‌وکیلی تاکید کرد: ضرورت توجه به موضوع زمان بسیار مورد‌توجه بخش خصوصی قرار دارد، اما متأسفانه این زمان مورد توجه بخش خصوصی نیست، شهر تنها به مدیریت شهری خلاصه نمی‌شود بلکه باید اقتصاد شهری را نیز مدنظر قرار داد.
وی ادامه داد: در شرایط کنونی نیز باید ثبات و امنیت در تصمیم‌گیری و توجه به زمان مورد توجه قرار گیرد. هم‌افزایی، گفتمان و امید از لوازم مهم کاری است که شهردار جدید اراک می‌بایست با استفاده از تجربیات موفق، توجه به اقدامات انجام شده و انجام اقداماتی مبتنی بر مطالعه روند توسعه شهر اراک دنبال کند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی تصریح کرد: شهرداری اراک امروز از جمیع جهات در شرایط خوبی قرار دارد و جزو یکی از پاک‌ترین شهرداری‌های کشور به شمار می‌آید، اشتباهات و نواقصی وجود دارد، اما نباید نگاه بدبینانه داشته باشیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی تأکید کرد: شورای شهر دست شهردار اراک را باز بگذارد، اراک باید خود را با شهرهای بزرگتر از خود مقایسه کند، آیا در تهران، مشهد، شیراز و ... شهرداری برای هر قرارداد از شورا اجازه می‌گیرند؟ شاخصه و مولفه‌های اداره کلانشهر با دیگر شهرها متفاوت است، اما باید اجازه داد که انگیزه و توانمندی‌های شهردار خلاق به منصه ظهور برسد.
محمدکریم شفیعی، شهردار اراک هم ضمن تقدیر از فعالیت‌های شالی‌بیگ سرپرست شهرداری این شهر گفت: شهرداری اراک با تمام توان در جهت توسعه شهر آماده است، با افتخار به مردم خدمت خواهم کرد، شهرداری نیازمند همدلی و مودت است تا شهرداری با انرژی به امور بپردازد.
مرتضی سورانه، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی اراک هم در ادامه این مراسم گفت: اراک هجدهمین شهر ایران از نظر جمعیت و آخرین کلانشهر کشور است، اراک دارای ۷ هزار و ۲۰۰ کیلومتر مربع مساحت به پایتخت صنعت ایران، مهد فرهیختگان و عضو ثابت شهرهای آلوده جهان معروف است که زیرساخت‌های آن رو به فرسایش و فرسودگی است.
وی با ابراز تأسف از اینکه اراک از نظر اعتماد اجتماعی و بی‌تفاوتی پایین‌تر از میانگین کشوری است، اظهار کرد: ساختارها و زیرساخت‌های فرهنگی اراک نیازمند اصلاح است، برای تقویت انسجام اجتماعی و مدنی، توسعه فرهنگی، کاهش و کنترل اسیب‌های اجتماعی باید شهردوستی و تعلق‌خاطر شهری افزایش یابد و شورای پنجم شهر اراک نسبت به این موضوع توجه ویژه دارد.
سورانه با اشاره به اینکه شورای شهر اراک به نام‌گذاری ۲۸ مهر بعنوان «روز اراک» در تقویم رسمی کشور و گفتمان‌سازی از طریق سرود اراک توجه ویژه داشته است، اظهار کرد: تبریز به عنوان زیباترین و توسعه‌یافته‌ترین شهر ایران شناخته شده است چرا اراک نباید چنین جایگاهی داشته باشد؟ باید شهروندان را از حالت بی‌تفاوتی خارج کرد، انجام امور فرهنگی توسط فرهنگیان و فرهیختگان می‌تواند شهروندان را به میدان کشانده و فرهنگ شهروندی را ارتقا بخشد.
یادآور می‌شود؛ رونمایی از سرود اراک، اجرای سرود توسط گروه کر، تجلیل از جانبازان و فعالان تهیه سرود از دیگر بخش‌های این مراسم است.
انتهای پیام

captcha