تفسیر مبسوط قرآن به خط بریل نیاز مبرم نابینایان است
کد خبر: 3802982
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۵
حافظ روشندل عراقی در گفت‌وگو با ایکنا:

تفسیر مبسوط قرآن به خط بریل نیاز مبرم نابینایان است

گروه بین‌الملل ـ محمد عبدالعلی کماش تصریح کرد: تدوین تفسیری مبسوط به خط بریل که مفصل و طولانی باشد و در عین حال خیلی مختصر و کوتاه نیز نباشد، از نیازهای مبرم قشر روشندل علاقه‌مند به فهم و درک مفاهیم آیات قرآن است.

تفسیر مبسوط قرآن به خط بریل نیاز مبرم قشر روشندل است
محمد عبدالعلی کماش، نماینده کشور عراق، در رشته حفظ کل چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان در ایران است که هم‌اکنون 40 ساله است.

وی در سن 20 سالگی به علت ضربه مغزی ترک تحصیل کرد و عمل جراحی مغز باعث از دست رفتن کامل بینایی او شده است.

محمد عبدالعلی کماش تاکنون در مسابقات ملی عراق و مسابقات استانی در کربلا چندین بار شرکت کرده که در سطح استان در رشته‌های حفظ سه جزء، حفظ پنج جزء، 20 جزء و کل قرآن حائز رتبه نخست شده و در مسابقات ملی قرآن وابسته به هیئت وزیران عراق نیز توانسته حائز رتبه نخست شود.

همچنین، این حافظ روشندل عراقی در مسابقات ملی قرآن عراق نیز یک بار در حفظ 20 جزء رتبه سوم را کسب کرده و در مسابقات ملی روشندلان در  عراق نیز حائز رتبه نخست شده است.

محمدعبدالعلی کماش که برای نخستین بار حضور در یک رخداد بین‌المللی قرآنی را تجربه می‌کند، در گفت‌وگو با ایکنا گفت: سطح چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان در ایران از نظر اجرای شرکت‌کنندگان، سازماندهی و مدیریت خوب است و شرکت‌کنندگان نیز از سطح بالایی برخوردارند.
 
وی در ادامه برگزاری مسابقات قرآنی ویژه این قشر را یکی از اقدامات بسیار ارزشمند ایران دانست و گفت: این موضوع دال بر اهتمام ویژه به قرآن کریم در جامعه ایران و از سوی دیگر، توجه خاص به قشر روشندل است، زیرا افراد بسیاری که محروم از بینایی هستند، به حفظ، قرائت و درک مفاهیم کلام وحی علاقه‌مندند.
 
مشکلات و موانع

این حافظ روشندل عراقی در ادامه گفت: نخستین اقدام برای آموزش قرآن، چه برای افراد روشندل و چه برای عموم جامعه، داشتن اراده، علاقه و اشتیاق است. اگر این عوامل سه‌گانه وجود داشته باشد، آموزش قرآن برای هر قشری از جامعه آسان می‌شود، اما در مورد روشندلان برگزاری کلاس‌ها، کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی و یافتن استاد بسیار مهم و حیاتی است.
تفسیر مبسوط قرآن به خط بریل نیاز مبرم قشر روشندل است
وی گفت: اصلی‌ترین مشکلم برای فراگیری قرآن این بود که در آغاز و حتی در دوره‌های بعدی استادی پیدا نکردم، چراکه حفظ قرآن را از سال 2004 یعنی آغاز سقوط نظام صدام در عراق آغاز کردم و در آن زمان نهادها و مؤسسات قرآنی عراق در حال شکل‌گیری بودند و در آن زمان استاد ماهری برای آموزش قرآن نبود.
 
نوارهای کاست
 
کماش اضافه کرد: در آغاز به تنهایی و با استفاده از نوارهای کاست شروع به حفظ و یادگیری قرآن کردم و نبود استاد و راهنما، کار را برایم خیلی سخت می‌کرد، به‌ خصوص اینکه هیچ مؤسسه‌ای نیز برای کمک وجود نداشت.
تفسیر مبسوط قرآن به خط بریل نیاز مبرم قشر روشندل است
مربی قرآن

این حافظ روشندل عراقی گفت: «در حال حاضر مربی قرآن هستم و شاگردان بسیاری دارم. هم‌اکنون نیز در حال تدریس یک دوره آموزشی حفظ قرآن وابسته به آستان عباسی هستم و به‌ عنوان مربی فعالیت می‌کنم».

آستان عباسی

محمد عبدالعلی کماش در بخش دیگری از این گفت‌وگو به فعالیت‌های قرآنی آستان عباسی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر به‌ عنوان مربی قرآن در شعبه مؤسسه قرآن آستان عباسی در «الهندیة»(از شهرهای استان کربلا) فعالم و در کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی در بخش حفظ و تلاوت قرآن تدریس می‌کنم و تاکنون حافظان و قاریان زیادی از این مؤسسه فارغ‌التحصیل شده‌اند.
تفسیر مبسوط قرآن به خط بریل نیاز مبرم قشر روشندل است
وی گفت: شعبه «الهندیة» یکی از دستاوردهای ارزشمند قرآنی آستان عباسی است و هم‌اکنون برخی از قرآن‌آموزان این مؤسسه، کاندیدای شرکت در مسابقات بین‌المللی قرآن در ترکیه هستند.

 تفسیر مبسوط

نماینده عراق در چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان ایران در ادامه تدوین تفسیر مبسوط قرآن به خط بریل را از نیازهای مبرم روشندلان دانست و گفت: این تفسیر بهتر است که نه زیاد تفصیلی و طولانی باشد و نه زیاد مختصر و کوتاه، بلکه  امکان درک و فهم آیات قرآن را برای روشندلان فراهم کند.
 
سفر به ایران

وی در ادامه ایران را کشوری بسیار محبوب و دوست‌داشتنی دانست و گفت: برای سومین بار است که به ایران مسافرت می‌کنم، یک بار برای زیارت عتبات مقدسه و بار دوم نیز برای شرکت در دوره‌های آموزش قرآن به ایران سفر کرده بودم. این دوره‌های آموزشی به همت مؤسسه آموزشی ـ پژوهشی امام خمینی (ره) در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شده بود.

این روشندل عراقی در پایان از برگزارکنندگان مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان که بسیار خوب و با نظم و با میهمان‌نوازی از شرکت‌کنندگان استقبال کردند، تشکر کرد و این تعامل نیکو را برگرفته از سنت حسنه رسول اکرم(ص) و ائمه معصومین(علیهم‌السلام) دانست.

یادآوری می‌شود مرحله نهایی چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان در ایران همزمان با سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در مصلای امام خمینی(ره) در تهران در حال برگزاری است. مرحله نهایی این مسابقات از عصر چهارشنبه 21 فروردین‌ماه آغاز شده و نفرات برتر این دوره از رقابت‌ها فردا معرفی شوند.
 
گفت‌وگو از سید حسین حسینی
 
انتهای پیام
captcha