توانمندسازی اولیای مدرسه در زمینه مدیریت اقامه نماز/ تکرار طرح حفظ جزء 30 قرآن
کد خبر: 3803094
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۵
مسیب‌زاده تبیین کرد:

توانمندسازی اولیای مدرسه در زمینه مدیریت اقامه نماز/ تکرار طرح حفظ جزء 30 قرآن

گروه جامعه ــ مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش تکرار طرح حفظ جزء 30 قرآن کریم در سال تحصیلی جدید را به لحاظ مهیا شدن زیرساخت‌های این طرح، فرهنگسازی انجام شده، تجربه‌اندوزی مربیان و آموزش روش‌های حفظ قرآن لازم دانست.

محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به فعالیت‌های این اداره‌کل در سال 97 و خروجی آن در مدارس گفت: با وجود کمبودها و نارسایی‌هایی که در بخش اعتباری وجود داشت، نه تنها از حجم برنامه‌ها کاسته نشد، بلکه با دلگرمی مربیان و مدیران بخش‌های مختلف، یکی از بهترین سال‌ها به لحاظ اجرای برنامه به ویژه در حوزه حفظ جزء 30 قرآن کریم را پست سر گذاشتیم.

مسیب‌زاده از مهم‌ترین فعالیت‌های سال 97 را اجرای نهضت ملی حفظ جزء 30 قرآن کریم خواند و تصریح کرد: این طرح برای اولین بار به صورت مشترک میان دستگاه‌های اجرایی همچون صدا و سیما، سازمان اوقاف و امور خیریه  و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. پیش‌بینی ما مشارکت 10 درصدی دانش‌آموزان و رقمی در حدود یک میلیون و 400 هزار نفر بود، اما شاهد مشارکت دو میلیون و 600 هزار نفری بودیم که 200 هزار نفر آنان نیز از میان فرهنگیان بودند.

وی با تأکید بر اینکه این طرح باید در سال آینده نیز تکرار شود، گفت: این طرح با تقسیم‌بندی جزء 30 قرآن کریم به سه بخش اجرایی می‌شود. کامل کردن دو بخش ابتدایی مقدور و در دسترس و توان است اما بخش سوم جزء 30 قرآن، نیاز به تکرار و تمرین بیشتری دارد.

مسیب‌زاده ادامه داد: در این طرح اصراری بر حفظ تمام جزء 30 نداریم، بلکه درصدد فرهنگ‌سازی به منظور بهره از کلام‌الله مجید در زندگی هستیم تا جایی که دانش‌آموزان دریابند حفظ قرآن می‌تواند در بالا بردن عزت نفس و در فرا گرفتن سایر دروس به آنان کمک کند؛ در غیر این صورت آمار تعداد حفاظ و نمرات آزمون نمی‌تواند دردی از دانش‌آموزان و اولیای مدرسه دوا کند.

وی تکرار طرح حفظ جزء 30 قرآن کریم را به لحاظ مهیا شدن زیرساخت‌های این طرح، فرهنگسازی انجام شده، تجربه‌اندوزی مربیان و آموزش روش‌های حفظ قرآن که فعالیتی ارزشمندی بوده و از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه شکل گرفته است را لازم دانست و گفت: این طرح به صورت فوق‌برنامه اجرایی می‌شود و اجباری بر مشارکت دانش‌آموزان ندارد.

ایکنا در رصدهایی که داشت با برخی موارد مبنی بر در نظر گرفتن امتیازات خاص برای دانش‌آموزانی که در طرح حفظ جزء 30 قرآن کریم مشارکت می‌کنند روبرو شد. مسیب‌زاده در تبیین چرایی شکل‌گیری چنین مواردی و نحوه برخورد با متخلفان اظهار کرد: 107 هزار مدرسه با یک میلیون و 400 هزار همکار فرهنگی و بیش از 14 میلیون دانش‌آموز مشغول فعالیت هستند. در این جمعیت آماری برخی نیز دچار کارهای غلط و سلیقه‌ای شده‌اند که مورد تأیید وزاتخانه نیست، چرا که در بخش‌نامه ابلاغی نیز بر اجباری نبودن طرح تأکید شده است.

مسیب‌زاده با تأکید بر اینکه در تمام مواردی که از سوی خانواده‌ها اطلاع‌رسانی انجام شده و البته بسیار محدود نیز بوده است، مداخله و برخورد کرده‌ایم، تصریح کرد: والدین در مواجهه با چنین شرایطی باید به مراکز ارزیابی عملکرد ادارات آموزش و پرورش اطلاع‌رسانی کنند. یکی از شاخصه‌های اصلی برنامه‌های فوق برنامه وزارت آموزش و پرورش، اختیاری بودن آن است.

ایجاد زمینه‌های جذب دانش‌آموزان در برنامه‌های فرهنگی برعهده مدارس است

وی در ادامه افزود: ایجاد زمینه‌های جذب دانش‌آموزان به برنامه‌های فرهنگی بر عهده مدارس است؛ اما اگر در این میان کمی از میزان تبلیغات کاسته شود با انتقاداتی مبنی بر عدم توجه به مبانی قرآنی در مدارس مواجه می‌شویم و اگر کمی جنبه تبلیغ و تشویق را بیشتر کنیم، سخن از اجبار به میان می‌آورند.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود به اجرای طرح امام‌شناسی در مدارس به عنوان یکی از برنامه‌های مهم سال 97 اشاره و بیان کرد: در بازدیدهایی که از مدارس مختلف و عملکرد دانش‌آموزان داشتیم با مواردی مواجه شدیم که بسیار تحسین‌برانگیز بود و دانش‌آموزان مسلط به احادیثی بودند که از منابع موثق احصا شده و در اصلاح و هدایت سبک زندگی مؤمنانه تأثیر به‌سزایی دارد.

مسیب‌زاده برگزاری دوره‌های آموزش توانمندسازی برای مدیران مدارس، معلمین پایه سوم ابتدایی، کارشناسان و ائمه جماعت مدارس در قالب طرح مبین را نیز از دیگر فعالیت‌های صورت گرفته برشمرد و تصریح کرد: این طرح با همکاری ستاد اقامه نماز کشور در حال اجرا است. همچنین طرح آموزش عملی نماز برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی نیز توسط معلمین هر پایه به ویژه پایه‌های سوم و چهارم اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه امسال توجه خاصی به توسعه و تجهیز نمازخانه‌های مدارس شده است، گفت: با تخصیص اعتبارات خاص از بودجه عمرانی و از محل اعتبارات نوسازی و خیرین، تا کنون 52 هزار و 817 نمازخانه احداث شده است؛ به طوری که می‌توان گفت بیش از 70 درصد مدارس بالای پنج کلاس، دارای یک فضای مستقل یا سالن چند منظوره جهت اقامه نماز هستند.

وی به تدوین 18جلد کتاب با محتواهای آموزشی احکام و مفاهیم نماز اشاره کرد و افزود: تمهیدات لازم جهت تهیه اپلیکیشن نماز در ابعاد مختلف به منظور استفاده از ظرفیت فضای مجازی نیز انجام شده است.

انتهای پیام

captcha