تفکر شهید آوینی ۳۰ سال جلوتر از عصر خویش بود
کد خبر: 3803190
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۱

تفکر شهید آوینی ۳۰ سال جلوتر از عصر خویش بود

گروه فرهنگی ــ یک استاد دانشگاه گفت: اندیشه‌های شهید آوینی چنان است که می‌توان حداقل وی را ۳۰ سال جلوتر از زمان خود معرفی کرد؛ چرا که در دوره‌ای که وی مقالاتش را نگاشته در موضوعات انتخابی‌اش وحید و تنهاست و نظیری چون خود نداشت.

تفکر شهید آوینی ۳۰ سال جلوتر از عصر خویش بود

به گزارش ایکنا از قزوین، یازدهمین برنامه از سلسله همایش‌های روایت شیدایی با نام «آغازی بر یک پایان» به‌منظور مرور جایگاه انقلاب اسلامی در اندیشه شهید مرتضی آوینی با حضور سردار سعید قاسمی و احمدرضا بیضایی شب گذشته، جمعه بیست‌وسوم فروردین‌ماه در سالن اجتماعات تبلیغات اسلامی قزوین برگزار شد.
احمدرضا بیضایی استاد دانشگاه در این مراسم اظهار کرد: شخصیت شهید آوینی قبل و با بعد از انقلاب بسیار متفاوت است و خود نیز با بیان اینکه «من از راه رفته سخن می‌گویم» بر این تحول معترف است.
وی افزود: در نامه‌ای که شهید مرتضی به برادر خود در آمریکا نوشته، بر چرایی پیوستن خود به امام راحل اشاره و بیان می‌کند «امام دست خدا بر زمین است... من زندگی را با انقلاب یافته‌ام... عشق خمینی چنان است که کارم در راه خداست و برای آن پولی نمی‌گیرم، جهادی را که آغاز کرده‌ایم بیل و کلنگ و قلم است».
این استاد دانشگاه یادآور شد: شهید آوینی مدرک فوق‌لیسانس معماری خود که قبل از انقلاب گرفته بود را قاب کرده و به بیان خود «آمده تا برای انقلاب بیل بزند».
وی با بیان اینکه شهید اهل‌قلم مرتضی آوینی ۱۲ عنوان کتاب دارد که آغازی بر یک پایان، حلزون‌های خانه‌به‌دوش و توسعه و مبانی فرهنگ غرب از جمله آن کتاب‌هاست، عنوان کرد: موضوع انقلاب اسلامی چاشنی اکثر کتاب‌ها و مقالات شهید آوینی است و می‌توان آن را در جای‌جای نوشته‌های شهید اهل‌قلم مشاهده کرد.
وی اضافه کرد: ازجمله مهم‌ترین آثار شهید آوینی می‌توان به مستندهای «روایت فتح» اشاره کرد که تهیه آن در دوران جنگ تحمیلی آغاز شد و آخرین آن بعد از پایان جنگ و در فکه بود که با شهادت وی به پایان رسید.
بیضایی تصریح کرد: وی بعد از پایان جنگ تحمیلی در کنار دوربین، قلم بر دست گرفت و نوشته‌هایش چنان است که «سید شهیدان اهل‌قلم» لقبی تمام‌کننده برای وی به‌شمار می‌رود.
وی ادامه داد: در بحبوحه جنگ تحمیلی در سال ۶۴ شهید آوینی در خصوص توسعه می‌نویسد و در آن با نام مستعار «مصطفی حق‌گو» به مبانی تفکر غرب‌گرا در بدنه جمهوری اسلامی حمله می‌کند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه شهید آوینی در نقد توسعه آن را غربی می‌داند، گفت: اندیشه‌های این شهید بزرگوار چنان است که می‌توان حداقل وی را ۳۰ سال جلوتر از زمان خود معرفی کرد.
وی عنوان کرد: در دوره‌ای که وی مقالاتش را نگاشته در موضوعات انتخابی‌اش وحید و تنهاست و نظیری چون خود نداشت.
این کارشناس حوزه فرهنگی با تأکید بر اینکه محافظه‌کاری مسلخ انقلاب است، بیان کرد: کسانی که جزء حزب باد هستند را می‌توان محافظه‌کار دانست.
وی اضافه کرد: شهید آوینی در زمان خود خلاف محافظه‌کاران عمل کرد و رفتار و نوشته‌های وی چنان بود که برخی وی را تکفیر کردند و حتی در این میان بعد از نگارش مقاله «تفکر یا تجدد» که بعدها در کتاب «حلزون‌های خانه‌به‌دوش» آورده شده، کتک نیز خورد.
بیضایی در پایان با تأکید بر اینکه کمترین حقی که شهید آوینی بر گردن ما دارد این است که نوشته‌های وی را مطالعه کنیم، خاطرنشان کرد: لازم و ضروری است بچه‌های انقلاب نسبت به مطالعه کتب شهید آوینی مبادرت ورزند چراکه نوشته‌های این شهید والامقام برای عصر کنونی بسیار کارگشاست.
انتهای پیام

captcha