روشندلان، قدرت بیشتری در تثبیت محفوظات قرآنی دارند
کد خبر: 3803356
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۳
داور الجزایری در گفت‌وگو با ایکنا:

روشندلان، قدرت بیشتری در تثبیت محفوظات قرآنی دارند

گروه بین‌الملل ـ قشر روشندلان به دلیل محروم‌ بودن از حس بینایی و تکیه بر حافظه خود از قدرت تمرکز بیشتری برخوردار هستند و به همین دلیل در تثبیت محفوظات قرآنی خود موفق‌تر عمل می‌کنند.

روشندلان، قدرت بیشتری در تثبیت محفوظات قرآنی دارند / استقبال از مسابقات معلولان
«عمر بن احمد بوسعدة»، استاد متخصص قرائات و رسم‌الخط قرآنی و عضو کمیته بازنگری قرآن وزارت امور دینی الجزایر است که تاکنون در مسابقات ملی و بین‌المللی قرآن زیادی به‌عنوان داور حضور داشته است.

بوسعدة در سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران به‌عنوان داور بخش صحت حفظ حضور دارد و در همین راستا خبرگزاری ایکنا، در گفت‌وگو با این داور الجزایری دیدگاه وی را درباره برپایی مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان و سطح آن‌ها را جویا شده است.

 مهم‌ترین شاخصه مسابقات بین‌المللی قرآنی ایران در مقایسه با رقابت‌های بین‌المللی در دیگر کشورها چیست؟

تاکنون در مسابقات قرآنی زیادی در کشورهای مختلفی به‌عنوان داور شرکت کرده‌ام، اما شاخصه‌ای که مسابقات ایران را از دیگر رقابت‌ها متمایز می‌سازد، متنوع‌بودن بخش‌های این رقابت‌ها است، به‌طوری که اقشار مختلفی اعم از آقایان، بانوان و دانش‌آموزان مدارس دختر و پسر، طلاب حوزه‌های علمیه و ...در رشته‌های مختلف حفظ و تلاوت به رقابت می‌پردازند.

در مسابقات بین‌المللی قرآن در کشورهای مختلف جهان تنها به دو قشر بانوان و آقایان بسنده می‌شود و این ویژگی است که مسابقات بین‌المللی ایران را از دیگر کشورها متمایز می‌سازد.
 
مسابقات روشندلان امسال برای چهارمین سال متوالی است که برگزار می‌شود، برپایی این رویداد قرآنی برای این قشر از جامعه را تا چه حد ضروری می‌دانید؟

روشندلان طبقه و قشر مهمی از جامعه را تشکیل می‌دهند که علاقه‌مندی به حفظ و قرائت قرآن در میان آن‌ها بسیار زیاد است، به‌طوری که آن‌ها وزنه بسیاری از مدارس آموزش حفظ قرآن را تشکیل می‌دهند و این‌گونه مسابقات باعث بالارفتن سطح روحیه و توانمندی آن‌ها شده و همچنین، سطح آموزش قرآن در کشورهای اسلامی و ایجاد انگیزه میان نوجوانان و نوجوانان برای حفظ قرآن را ارتقا می‌بخشد.
روشندلان، قدرت بیشتری در تثبیت محفوظات قرآنی دارند / استقبال از مسابقات معلولان
سازمان بهزیستی ایران برای برپایی مسابقات بین‌المللی قرآنی در بخش معلولان و افراد دارای نیازهای خاص برنامه‌ریزی می‌کند، نظر شما چیست؟

اگر این مسابقات برگزار شد، اقدامی بسیاز زیبا و ارزنده خواهد بود، چرا این گروه از جامعه احساس می‌کنند که منزوی هستند و در جوامع اسلامی به حاشیه رانده شده‌اند و نیاز به توجه خاص دارند.

معلولان صاحبان اراده‌های قوی هستند و توانمندی‌ها و پتانسیل خاصی دارند که ما معمولا آن‌ها را نادیده می‌گیریم. به همین دلیل از جمهوری اسلامی ایران و به‌ویژه سازمان بهزیستی و سازمان اوقاف ایران به‌خاطر توجه به این توانمندی‌ها تشکر می‌کنم که با آگاهی و اهتمام به توانمندی‌های این قشر، آنان را مورد توجه قرار می‌دهند و به سمت فعالیت‌های قرآنی سوق می‌دهند.
 
آیا محرومیت روشندلان از نعمت بینایی، بر نمره‌دهی داوران تأثیر دارد؟

معیارهای نمردهی به متسابقان روشندل همان معیار معمول برای شرکت‌کنندگان معمولی است، اما به هر حال اعضای کمیته داوران تا حدودی مراعات حال این افراد می‌کنند، چرا که به هر حال آن‌ها در مقایسه با سایر متسابقین از نعمت بینایی محروم هستند و دارای نقصی هستند.
 
شماری از مشاهیر قرائت مصر از طبقه روشندل بوده‌اند. آیا این مسئله به گوشش موسیقایی آنان مربوط است و یا اموری دیگر در این مسئله دخیل است؟

در طبقه روشندل، حس خاصی در زمینه محفوظات وجود دارد و خداوند متعال به آن‌ها حافظه بسیار قوی و قدرت حفظ بالایی اعطا کرده است، به‌طوری که آن‌ها در مدت زمان بسیار کوتاهی حافظ کل قرآن می‌شوند.

همچنین، از آنجا که روشندلان ابزارها و وسایل کمتری برای بازیابی و تکرار محفوظات خود دارند از قدرت بیشتری برای تثبیت محفوظات در حافظه برخوردار هستند. خداوند متعال این توانایی را به علت فقدان قدرت بینایی، به آن‌ها اعطا کرده و شاید اگر قدرت بینایی نداشتند، مشاهده تصاویر باعث اختلال در قدرت تمرکز و حفظ آن‌ها می‌شد.
روشندلان، قدرت بیشتری در تثبیت محفوظات قرآنی دارند / استقبال از مسابقات معلولان
سطح ادای روشندلان در این دوره مسابقات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به‌طور کلی در قشر روشندلان نیز مانند بقیه بخش‌های مسابقات، سطوح مختلفی وجود دارد، برخی در سطح بالا و برخی متوسط، اما در کل روشندلان این دوره از مسابقات اجرای قابل قبولی داشتند و در ادا و تسلط به احکام و صحت حفظ توانمندی خوبی داشتند.
 
توصیه و پیشنهاد شما برای تقویت سطح مسابقات روشندلان در ایران چیست؟

بخشی از این مسئله به کشورهای اسلامی برمی‌گردد که می‌توانند برای این قشر از جامعه دوره‌های تخصصی علمی آموزشی در حوزه قرائت و حفظ برگزار کنند، از سوی دیگر جوامع اسلامی می‌توانند از این رقابت‌ها الگوبرداری کنند و مسابقات قرآنی ویژه روشندلان برگزار کنند.

اما در خصوص ایران، حقیقتا کم کاری در این زمینه وجود ندارد و برای این قشر بسیار خوب برنامه‌ریزی کرده و تلاش جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری مسابقات ویژه این گروه، قابل تقدیر است.
 
به‌عنوان پرسش پایانی، با توجه به این که شما داور بخش حفظ این مسابقات هستند، سطح حافظان در سی‌وششمین مسابقات قرآن ایران را چگونه ارزیابی می‌کنند؟

برخی از حافظان شاید به خاطر نخستین حضور در یک رخداد بین‌المللی قرآنی در این سطح و یا کم سن و سال بودن و تجربه پایین، دچار استرس و ترس بودند، اما به‌طور کلی سطح حفظ در این مسابقات خوب بود.
روشندلان، قدرت بیشتری در تثبیت محفوظات قرآنی دارند / استقبال از مسابقات معلولان
 
انتهای پیام
captcha