تأکید سفیران سه کشور بر حفظ وحدت اروپا، آمریکا و افغانستان
کد خبر: 3803513
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳
در راستای مذاکرات صلح مطرح شد؛

تأکید سفیران سه کشور بر حفظ وحدت اروپا، آمریکا و افغانستان

گروه بین‌الملل ــ سفیران سه کشور هلند،‌ نروژ و دانمارک در دیدار با معاون دوم ریاست‌جمهوری افغانستان با اعلام حمایت کشورشان از روند صلح، بر ضرورت هماهنگی و وحدت اتحادیه اروپا، آمریکا و کابل تأکید کردند.

تاکید سفیران 3 کشور بر حفظ وحدت اروپا، آمریکا و افغانستانبه گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «پیام آفتاب» افغانستان؛ دفتر سرور دانش (معاون دوم ریاست‌جمهوری افغانستان) طی روز گذشته 24 فروردین (13 آوریل) میزبان نیکولاس پترسن سفیر دانمارک، ارنست نورمن سفیر هلند و پیرآلبرت الیاس کاردار سفارت نروژ در افغانستان بود.

سفیران این سه کشور بر حفظ دستاوردهای هجده ساله افغانستان به ویژه در زمینه‌های حقوق بشر، حقوق زنان، آزادی‌های مدنی و حقوق شهروندی تأکید کردند و آن را در راستای برقراری صلح مهم و اساسی برشمردند.

همچنین، این سفیران بر اصل هماهنگی و وحدت نظر میان اتحادیه اروپا، آمریکا و دولت افغانستان در زمینه صلح این کشور تأکید کردند و گفتند که دستاوردهای هجده سال اخیر افغانستان بخشی از ارزش‌های مشترک میان این کشور و همکاران بین‌المللی این دولت است که در قبال حفظ این ارزش‌ها همه سهیم هستند.

علاوه بر این، سفرا با اعلام همکاری اتحادیه اروپا با افغانستان افزودند که این اتحادیه در همه ابعاد به این کشور در راستای صلح پایدار، اصلاحات، تجارت با کشورهای منطقه و تضمین کننده صلح کمک می‌کنند.

همچنین سرور دانش از همکاری کشورهای اتحادیه اروپا با مردم و دولت افغانستان ابراز خرسندی و بر ادامه این همکاری‌ها تأکید کرد.

وی گفت: به ‌رغم اختلاف نظرهای سیاسی میان حکومت و مخالفان دولت در افغانستان، درباره چارچوب و اصول اساسی صلح توافق نظر جمعی به وجود آمده‌ است.

دانش اظهار کرد: اصل نظام جمهوری اسلامی، انتخابات، حقوق بشر، حقوق زنان و اقلیت‌ها، آزادی بیان و رسانه‌ها از جمله اصول اساسی پروسه صلح است که دولت و تمام رهبران سیاسی افغانستان روی آنها وحدت نظر دارند.

یادآور می‌شود روند مذاکرات صلح افغانستان طی ماه‌های اخیر افزایش پیدا کرده و حکومت این کشور برای پیشبرد آن، هیئت مذاکره‌کننده‌ و خطوط قرمز خود را مشخص کرده است تا در مذاکرات صلح مصالحه ایجاد شود.

دولت افغانستان تأکید می‌کند که روند صلح باید به رهبری و مالکیت افغانستان پیش برود. در این راستا تعداد بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا حمایت خود را از صلح به رهبری دولت افغانستان اعلام کرده‌اند.

انتهای پیام

captcha