عموم مردم با برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در مصلی موافقند/ سیستم صوتی از خارج مصلی تأمین می‌شود
کد خبر: 3803544
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۹
عضو کمیته نظارت ستاد عالی مسابقات بین‌المللی قرآن:

عموم مردم با برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در مصلی موافقند/ سیستم صوتی از خارج مصلی تأمین می‌شود

گروه مسابقات ــ اکبر خاکساری‌هرندی، عضو کمیته نظارت ستاد عالی مسابقات بین‌المللی قرآن با بیان اینکه برعکس خواص، عموم مردم با برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در مصلی موافقند، گفت: نصب سیستم صوتی مسابقات از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه پیگیری می‌شود و مصلی مسئولیتی در این زمینه ندارد.

عموم مردم با برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در مصلا موافقند/ صوت مسابقات با اوقاف است نه مصلااکبر خاکساری‌هرندی، عضو کمیته نظارت ستاد عالی مسابقات بین‌المللی قرآن در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا؛ در رابطه برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در مصلای تهران، که جمعی از خواص و فعالان قرآنی بر انتخاب این مکان برای برپایی این رقابت مهم نقد دارند، اظهار کرد: مصلی یکی از مکان‌های مناسبی است که می‌توان برای برگزاری مسابقات بین‌المللی در نظر گرفت و سوابق چند سال گذشته نیز این را تأیید می‌کند. اگر اشکالی وجود دارد باید سعی شود تا آن اشکال رفع شود نه اینکه بخواهیم متعرض به اصل موضوع شویم. فضای معنوی که در مصلی وجود دارد، در مکان‌های دیگر نیست. در این ایام، حداقل روزی دو هزار نفر در صحن مسابقات شرکت می‌کنند که نشان‌دهنده ظرفیت بالای مصلی است.
منتخب انجمن خادمان قرآن کریم در سال 97 افزود: این ظرفیت هم‌اکنون تنها در چند نقطه تهران وجود دارد و برای دستیابی به ظرفیت جدید می‌توان به احداث مکان‌های تازه‌ای فکر کرد. در حال حاضر تنها مکان‌هایی مانند سالن اجلاس سران، برج میلاد و مصلای تهران چنین ظرفیتی دارند. مصلی به دلیل دسترسی‌های آسان از قبیل مترو و داشتن پارکینگ کافی برای عموم مردم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. سال اولی که این مسابقات در مصلی برگزار می‌شد، رئیس ستاد مسابقات از سوی مصلی بودم. بنده در آن زمان بررسی کردم و نقطه نظرات مردمی را به دست آوردیم که طبق این بررسی، آحاد مردم به جز یک عده‌ای از خواص از اینکه مسابقات در مصلی برگزار می‌شود به دلیل دسترسی‌های راحتی که دارند، احساس رضایت کردند. به خاطر دارم که طبق نظرسنجی که از سوی صداوسیما انجام شده بود، بیش از 70 درصد مردم ابراز رضایت داشتند.
مشاور امور فرهنگی مصلای امام خمینی(ره) تصریح کرد: با وضعیت موجود در تهران، مصلی یکی از مکان‌های مناسبی است که می‌توان از آن برای برگزاری مسابقات بین‌المللی، همایش‌های قرآنی مانند نمایشگاه کتاب و قرآن و ... استفاده کرد. اگر برای ما نظر مردم مهم است که قطعا باید این باشد، مصلی نمره خوبی را کسب می‌کند.
وی بیان کرد: نکته‌ای که برخی از دوستان بدان اشاره کرده‌اند و در جای خود قابل بررسی است، بحث سیستم صوتی مسابقات است که در طول این یکی دو سال گذشته سعی شده است که سال به سال بهتر باشد. مصلای امام خمینی(ره) مکان را در اختیار مسئولان و متولیان برگزاری مسابقات قرار داده است و صوت با خود متولیان یعنی سازمان اوقاف است. مدت زیادی است که نماز جمعه را در مصلی برگزار می‌کنیم و مشکلی از لحاظ صوت نداریم، ولی در بحث قرائت چون بحث تخصصی است نیاز به سیستم بهتری است که البته سال گذشته با گروه بهتری این سیستم نصب شده بود اما امسال از افراد دیگری برای نصب و تنظیم سیستم صوتی بهره برده بودند و مسئولیت آن کاملا با سازمان اوقاف است.

وی در رابطه با سطح مسابقات نیز اظهار کرد: سطح مسابقات با توجه به مراحل مقدماتی و نیمه‌نهایی که برگزار شد، خوب بود یعنی این اتفاقی که امسال افتاد، سنوات قبل و سال‌های گذشته وجود نداشت یعنی هرکس از هر کشوری به ایران می‌آمد، به عنوان نماینده آن کشور به صحن مسابقات می‌آمد و بعضا نیز سطح تلاوت‌ها خیلی ضعیف بود. همچنین، به دلیل پخش زنده مسابقات نیز این تلاوت‌های ضعیف پخش می‌شد که بسیاری از علاقه‌مندان در این رابطه انتقاد داشتند. البته باید همچنان در گزینش افراد در کشورها دقت شود یعنی افرادی در رشته‌های مختلف انتخاب شوند که از سطح خوبی برخوردار باشند و واقعا به بحث کمیت نیز نباید زیاد توجه کنیم. متأسفانه در سنوات گذشته مسئولان اوقاف بیشتر به کمیت توجه داشتند تا کیفیت و دوست داشتند که هر سال اعلام کنند که امسال نسبت به سال گذشته چند کشور به مسابقات اضافه شده‌اند. البته امسال شاهد بودیم که سطح مسابقات نسبتا با کیفیت بود.
خاکساری هرندی در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا بهتر نبود که جهت کاستن از هزینه‌ها، مرحله نیمه‌نهایی نیز به صورت غیر حضوری برگزار می‌شد، بیان کرد: البته پیشنهاد دادم که برای سال‌های بعد مسئولان می‌توانند از طریق فضای مجازی به صورت خیلی گسترده‌تر در این رابطه ورود کنند. همچنین، می‌توانیم با هماهنگی با سفارت‌ها و رایزنی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف، کارشناسان قرآنی خود را با هزینه بسیار کم به این کشورها اعزام و با برگزاری آزمون و تعیین سطح متسابقان این کشورها، شرایط را برای حضور این متسابقان در ایران بررسی شود. باید به این سمت حرکت کنیم که با برنامه‌ریزی جلوی خیلی از کاستی‌ها را گرفت.
عضو کمیته نظارت بر مسابقات بین‌المللی در رابطه با تعداد زیاد مسابقاتی که در قالب بین‌المللی و به صورت همزمان برگزار می‌شود گفت: برگزاری مسابقات بین‌المللی در سطح بانوان، دانش‌آموزان و مردم خیلی پسندیده است، ولی نباید قسمت‌های دیگری را به مسابقات اضافه کنیم. البته ظرفیت‌های گسترده‌ای در جمهوری اسلامی هست که باید استفاده شود. پیشنهاد می‌دهم که برای فضاسازی بهتر، این رقابت‌های گسترده در طول سال برپا شود. حدود چهل و شش دوره مسابقات قرآن ویژه جانبازان را برگزار کرده‌ام و طبق کارشناسی عرض می‌کنم که اگر مسابقات را در سه زمان مختلف برگزار کنیم، از لحاظ تبلیغی و محتوایی بسیار مناسب خواهد بود.

عموم مردم با برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در مصلی موافقند/ سیستم صوتی از خارج مصلی تأمین می‌شود
وی در پایان از زحمات مسئولان سازمان اوقاف و امور خیریه تشکر کرد و افزود: یک نکته منفی که متأسفانه شاهد آن هستیم و به مسئولان اوقاف نیز گفتم، این است که در هنگام تلاوت قرآن متأسفانه مصاحبه با مسئولان و اساتید انجام می‌شود و صوت قرآن به صورت زیر صدا قرار می‌گیرد که این امر کار خلاف است. امیدوارم برای سال‌های بعد تدابیری در این رابطه انجام شود. همچنین، متأسفانه تبلیغاتی که برای مسابقات در سطح شهر انجام شد، دیرهنگام بود و در بنرهایی که در سطح شهر قرار گرفت، ساعت برگزاری مسابقات درج نشده بود و تنها در آن تاریخ و مکان برگزاری بود و حتی در بنرها به پخش زنده از تلویزیون تأکید شده بود که مخاطبان با این‌ نوع تبلیغات ترجیح می‌دهند تا بیشتر در منزل به تماشای مسابقات بنشینند. مکان، زمان و ساعت، سه نکته اصلی در تبلیغات است که باید رعایت شود. اشکالی که وجود دارد این است که تبلیغات بعد از مسابقات تا یک ماه در سطح شهر قابل رویت است، اما قبل از مسابقات، تنها 48 ساعت قبل نصب شده است در صورتی که باید این تبلیغات یک هفته قبل از مسابقات انجام شود.

اکبر خاکساری هرندی در سال 97 از سوی انجمن خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، عنوان خادم‌القرآن را دریافت کرد. در کارنامه فعالیت‌های قرآنی او می‌توان تأسیس و مدیریت دارالقرآن بنیاد مستضعفان و جانبازان کشور، مسئولیت برگزاری چهار هزار 750 محفل انس با قرآن، دو هزار و 800 مسابقه شهرستانی و استانی و 46 دوره مسابقات کشوری جانبازان، همسران و جانبازان، مدیر گروه محافل و مسابقات شبکه قرآن و معارف سیما، مدیر رسانه‌ای 10 دوره مسابقات بین‌المللی ایران و مالزی، مدیر رسانه‌ای پنج دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن، دبیر اولین طرح قرآنی 1441، مدیر عامل بنیاد بین‌المللی حفظ قرآن، قائم مقام موسسه مهد قرآن کشور، مدیر نمونه جشنواره رمضان سیما، بنیاد جانبازان و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، عضو کمیته طرح و برنامه و نظارت و ارزیابی ستاد عالی مسابقات قرآن و... را دید.

انتهای پیام

captcha