فرهنگ استفاده از کالای ایرانی در تمامی سطوح جامعه نهادینه شود
کد خبر: 3803651
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۶

فرهنگ استفاده از کالای ایرانی در تمامی سطوح جامعه نهادینه شود

گروه اجتماعی ــ نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: فرهنگ استفاده از کالای ایرانی باید توسط مسئولان در تمامی سطوح جامعه نهادینه شود، رئیس جمهور، نمایندگان و وزیران برای ترویج فرهنگ، از تولیدات ملی استفاده کنند؛ چرا که فرهنگ‌سازی با این اقدامات محقق می‌شود.

فرهنگ استفاده از کالای ایرانی در تمامی سطوح جامعه نهادینه شود

محمداسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با بیان این‌که رونق تولید ملی ارتباط مستقیمی با رشد تولید ناخالص ملی و توسعه‌ اقتصادی دارد، اظهار کرد: مقام معظم رهبری به دلیل اهمیت زیاد این موضوع، شعار سال را رونق تولید ملی نام گذاری کردند، معتقدم رونق تولید ملی زمانی محقق می‌شود که موانع تولید در کشور رفع شود، در سال‌های ۹۶ و ۹۷ قوانینی در مجلس در قالب قوانین رفع موانع تولید مصوب شد که تاکنون بخشی از موانع تولید با اعمال این قوانین رفع شده اما بخش دیگر موانع تولید مربوط به سیستم اجرایی است.

وی افزود: تولید ملی و رشد تولید ناخالص ملی از شاخص‌های توسعه‌ اقتصادی است، معتقدم در چنین شرایطی فروش نفت به‌صورت خام، به باد دادن ثروت ملی است، در حالی که ما می‌توانیم ارزش افزوده را افزایش داده و نفت خام را از طریق صنایع تبدیلی به سایر اقلام و فرآورده‌ها تبدیل و صادر کنیم، این امر می‌تواند تاثیر مثبتی در رونق تولید ملی داشته باشد.

سعیدی با بیان این‌که تدوین آیین‌نامه‌ها برای قوانین نیز از عوامل کندی سیستم اجرایی کشور است‌، گفت: کندی دستگاه‌های اجرایی در تدوین به موقع آیین نامه‌ها باعث شده ما نتوانیم قوانین مصوب حمایت از تولید داخلی و رفع موانع تولید را عملیاتی کنیم، معتقدم برای رفع آن دولت باید از تمرکزگرایی خارج شده و بخشی از اختیارات را به استان‌ها واگذار کند.

وی ادامه داد: وزارت‌خانه‌ها اختیارات معاونان، وزیر و زیر مجموعه‌ها را تعدیل کرده و به استان‌ها منتقل کنند؛ چرا که مسئولان استانی از توانایی خوبی برخوردارند.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که نخبه‌ترین افراد در بدنه‌ جامعه قرار دارند، گفت: برای رونق تولید داخلی باید از ظرفیت بدنه‌ جامعه و نخبگان بهره‌ کافی ببریم و این امر زمانی محقق می‌شود که شرایط را برای حضور مشاوران نخبه در جامعه فراهم کنیم.

وی مبارزه با قاچاق را برای حمایت از تولید داخلی و رونق تولید با اهمیت برشمرد و گفت: مبارزه با قاچاق در کشور باید با جدیت بیشتری عملیاتی شود، اگر می‌خواهیم استعداد‌های درونی شکوفا و تولید داخلی حمایت شود، باید واردات بی‌رویه به کشور ممنوع شود‌.

سعیدی با بیان این‌که برای رونق تولید باید به ظرفیت‌ها و مزیت‌های نسبی داخل کشور توجه کنیم، گفت: ما در داخل استان از ظرفیت‌های قابل توجهی از قبیل صنعت کفش، کیف و چرم، فرش و غیره برخورداریم که می‌توان از آن‌ها برای رونق تولید ملی بهره برد، معتقدم باید به صورت ریشه‌ای برای تمامی ظرفیت‌های داخل کشور برنامه ریزی کرده و شاهد رونق بخش اقتصاد داخلی کشور شویم.

این نماینده مجلس با اشاره به ترویج فرهنگ استفاده از تولید ملی و داخلی، افزود: فرهنگ استفاده از کالای ایرانی باید توسط مسئولان در تمامی سطوح جامعه نهادینه شود، رئیس جمهور، نمایندگان و وزیران برای ترویج فرهنگ، از تولیدات ملی استفاده کنند؛ چرا که فرهنگ سازی با این اقدامات محقق می‌شود.

وی ادامه داد: دستگاه‌های فرهنگ ساز کشور اعم از صدا و سیما و آموزش و پرورش نیز تلاش کنند بستر فرهنگ استفاده از کالای ایرانی و تولید داخلی فراهم شود، تجربه نشان داده فرهنگ سازی همواره در سطوح بالا عملیاتی شده و آموزش در سطح پایین محقق می‌شود و با گذشت زمان، فرهنگ به نوعی رفتار تبدیل می‌شود.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که برای ارتقای کیفیت تولید داخلی باید فضای رقابتی در داخل کشور ایجاد شود، گفت: متاسفانه بخشی از کارخانه‌ها از رانت استفاده می‌کنند که این عامل باعث شده اشخاص نتوانند در عرصه‌ رقابت وارد شده و رقابت کنند فلذا سطح کیفیت محصولات را کاهش می‌دهند.

وی تاکید کرد: معتقدم باید رانت‌خواری از بین برود و دولت از اقتصاد و بازار کنارگیری کرده و نقش ناظر و حمایت کننده از تولید داخلی را در جامعه ایفا کند و با نظارت بخش خصوصی، کیفیت تولیدات داخلی ارتقا یابد.

انتهای پیام

captcha