«پلنری هال»؛ میزبان افتتاحیه مختصر مسابقات قرآن مالزی/ پخش کلیپی جامع در معرفی داوران و متسابقان
کد خبر: 3804084
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۳
گزارش اختصاصی ایکنا/

«پلنری هال»؛ میزبان افتتاحیه مختصر مسابقات قرآن مالزی/ پخش کلیپی جامع در معرفی داوران و متسابقان

گروه مسابقات ــ افتتاحیه شصت و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی در مرکز بین‌المللی تجاری کوالالامپور مالزی(Klcc) به صورت و منظم برگزار شد که پخش کلیپی جامع در معرفی داوران و متسابقان از نکات جالب این مراسم بود.

آغاز افتتاحیه مسابقات بین المللی قرآن مالزی

به گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا به مالزی، مراسم افتتاحیه شصت‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی از ساعت 20 دوشنبه شب به وقت محلی، با حضور فوزیه بنت صالح، معاون وزیر امور دینی این کشور و نمایندگان ۲۵ کشور جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران در سالن «پلنری هال» شهر کوالالامپور آغاز شد.
همزمان با تغییرات سیاسی در کشور مالزی، روند و محل برپایی مسابقات قرآن این کشور نیز دچار تغییراتی شده که از آن جمله می‌توان به تغییر سالن محل برگزاری مسابقات و نیز هتل محل اسکان متسابقان اشاره کرد.
در این مراسم، مقامات بلندپایه مالزی و نیز علی‌محمد سابقی، رایزن فرهنگی ایران در مالزی نیز حضور دارد.

مراسم افتتاحیه با حدود یک ساعت تأخیر و از ساعت 20:45 به وقت محلی آغاز و هم‌اکنون با برگزاری مراسم دعا به سه زبان مالایی، عربی و انگلیسی برای حاضران ادامه دارد. پس از آن، «شریفه خسیف فاضله سیدمحمد بدیع زمان»، از بانوان قاری مالزیایی به تلاوت پرداخت. 

آغاز افتتاحیه مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی
در ادامه معاون وزیر امور مذهبی مالزی در سخنان خود ضمن خوش‌آمدگویی به تمامی میهمانان حاضر، گفت: کشور مالزی بیش از 60 درصد جمعیت مسلمان دارد. اهمیت قرآن و این مسابقات نزد مردم مالزی بسیار زیاد است و دولت نیز از آن حمایت می‌کند.

وی با اشاره به چندفرهنگی بودن مردم مالزی بر زیست این فرهنگ‌ها در کنار یکدیگر اشاره و پس از آن موضوع تغییرات مسابقات و به خصوص تغییر محل برگزاری را مطرح کرد.

در ادامه این مراسم، داوران و شرکت‌کنندگان حاضر در این دوره در قالب کلیپی زیبا معرفی شدند تا حاضران در سالن با قاریان و حافظان آشنا شوند.

پایان‌بخش مراسم افتتاحیه این دوره از مسابقات، اجرای گروه هم‌خوانی «سول ال غمیدی»، متشکل از هنرمندان نوجوان مالزیایی بود، این گروه به اجرای دو قطعه زیبا پرداختند که مورد توجه حاضران در سالن قرار گرفت. در این مراسم، شاهد حضور دانش‌آموزانی از مدارس علوم دینی در بخش بانوان و آقایان بودیم که با لباس‌های یک‌دست و متحدالشکل، نظم و جلوه خاصی را به سالن مسابقات بخشیده بودند.

با اینکه سالن مسابقات در این دوره تغییر کرده، اما برگزارکنندگان مسابقات تلاش کرده‌اند تا شبیه‌ترین سالن به سالن ادوار گذشته را پیدا کنند که انصافاً در این راه موفق نیز بوده‌اند. طراحی دکور و ... نیز باعث شده تا این شباهت تکمیل شود. سالن «پلنری هال» اما نسبت به میزبان سال‌های گذشته کوچکتر به نظر می‌رسید.

در مراسم افتتاحیه، متسابقان به صورت انفرادی و بدون نظم خاص و از پیش تعیین‌شده‌ای وارد سالن شدند. نمایندگان ایران، لحظاتی قبل از آغاز مراسم افتتاحیه که نزدیک به یک ساعت با تأخیر همراه بود، وارد سالن شدند. چینش متسابقان نیز دارای نظم خاصی نبود، با اینکه بسیاری از آنها در میانه‌های سالن حضور داشتند، اما تعدادی از آنها نیز در گوشه‌های سالن و در بین مردم حاضر در سالن قرار داشتند.

علی‌محمد سابقی، رایزن فرهنگی ایران نیز لحظاتی قبل از آغاز مراسم افتتاحیه وارد سالن شد. وی صبح امروز نیز در مراسم قرعه‌کشی حضور داشت تا از همین ابتدا قوت قلبی برای نماینده ایران باشد و روحیه هادی موحدامین بیشتر شود.

برگزاری افتتاحیه مختصر مسابقات قرآن مالزی در سالن «پلنری هال»/ پخش کلیپی جامع در معرفی داوران و متسابقان

از نکات جالب مراسم افتتاحیه کوتاه و جامع بودن آن بود. تلاوت قاری ابتدایی، مراسم دعاخوانی، سخنرانی معاون وزیر امور مذهبی، کلیپ معرفی شرکت‌کنندگان حاضر در مسابقات و اجرای هم‌خوانی تمام بخش‌هایی بود که حضار در مراسم افتتاحیه شاهد آن بودند. سخنران مراسم نیز زمان زیادی به سخنرانی نپرداخت تا مراسم افتتاحیه بیش از پیش کوتاه شود.

حضور مردم تا آخرین لحظه مسابقات در سالن، بدون کوچکترین مزاحمت صوتی از دیگر نکات جالب مراسم افتتاحیه و اولین شب رقابت‌ها بود. تردد در سالن نیز در کمترین حد ممکن قرار داشت و همه اینها دست به دست هم داد تا افتتاحیه منظمی را شاهد باشیم.

مراسم افتتاحیه مسابقات با استقبال خوبی از طرف رسانه‌های گروهی همراه بود. برگزارکنندگان مسابقات دو ردیف از صندلی‌های سالن در بهترین موقعیت دسترسی را در اختیار رسانه‌ها قرار دادند و با نوشته‌هایی آن را متمایز از سایر صندلی‌ها کرده بود. هرچند تعدادی از این صندلی‌ها توسط مردم عادی پر شد و اهالی رسانه مجبور شدند به صورت ایستاده به مخابره اخبار مسابقات بپردازند.

حضور رسانه‌هایی از ایران در این مسابقات و نیز حضور چندباره رایزن فرهنگی ایران و تیم همراه در مالزی باعث شده تا نماینده ایران بیشترین توجه را از این حیث داشته باشد.

در این دوره از مسابقات در بخش آقایان، 25 شرکت‌کننده در رشته قرائت و 23 شرکت‌کننده در رشته حفظ کل قرآن کریم حضور دارند. این مسابقات تا روز جمعه ادامه دارد و روز شنبه نیز مراسم اختتامیه آن برگزار می شود.

انتهای پیام

captcha