جهش بازی‌سازان ایرانی و گام‌های بعدی/ نقش بازی‎سازان در گسترش فرهنگ اسلامی
کد خبر: 3804134
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰
وزیر ارشاد بیان کرد:

جهش بازی‌سازان ایرانی و گام‌های بعدی/ نقش بازی‎سازان در گسترش فرهنگ اسلامی

گروه فناوری اطلاعات ــ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به پیشرفت‌های قابل توجه در عرصه‌ بازی‌های رایانه‌ای گفت: در صنعت بازی‌سازی راهی طولانی داریم، هرچند در حوزه تکنیکال بازی‌سازان ایرانی جهش بسیار خوبی را طی کرده‌اند، غیر از حوزه تکنیکال، در عرصه بازار اقتصادی و مبانی نظری و روایتی به اقدامات بیشتری نیاز است.

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به رشد بازی‌های رایانه‎ای در سال ۹۷ و ادامه این روند در سال ۹۸، گفت: سال گذشته در مقایسه با سایر سال‌ها از منظر کمی در بازی‌های رایانه‌ای پیشرفت خوبی را شاهد بودیم که این امر نشان می‌دهد فضای حوزه بازی‌های رایانه‌ای کشور گام به گام در بخش‌های مختلف پیشرفت کرده است.

وی با تأکید بر اینکه نقش بازی‌های ویدئویی در تأثیرگذاری فرهنگی و سرمایه انسانی بیشتر شده است، افزود: بنیاد بازی‌های رایانه‌ای اعلام کرده است که ۲۷میلیون ایرانی روزانه ۲۳ دقیقه بازی می‌کنند و نشان‌دهنده این است که باید از فضای داخل و خارج کشور بهتر استفاده کنیم؛ لذا از نظر تعداد بازی‌ها و پاره‌ای موضوعات جدید و برگزاری جشنواره‌ در کشور شاهد تغییرات خوبی مانند افزایش میزان جوایز بودیم که به ایجاد رغبت و انگیزه برای رقابت افزود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: به نظر می‌رسد در موضوع کیفیت بخشی از بازی‌های ایرانی- اسلامی رشد خوبی داشته‎اند و فعالیت‌ها و پیشرفت‌هایی را شاهدیم. همچنین در بازار‌های جهانی و مراودات اقتصادی حضور داریم. بازی‎سازان ایرانی در فضا‌های بین‌المللی می‌تواند به منظور گسترش و انتقال فرهنگ اصیل و ناب ایرانی- اسلامی کمک شایانی بکند.

وی در خصوص روند رشد بازی‌های ارزشی اظهار کرد: در بازی‌هایی که به طور مستقیم با حوزه‌های فرهنگی و ارزشی تماس مستقیم و غیرمستقیم دارند، روند رو به رشدی را شاهدیم. برخی از بازی‌ها مستقیم و بعضی زیرپوستی فرهنگ اسلامی-‌ایرانی را منتقل می‌کنند و آموزه‌ها و مفاهیمی را هم در بر دارند؛ این نوع بازی‌ها تلاش می‌کنند که فضا‌های بیرونی را هم تحت تأثیر قرار دهند و در مجموع فعالیت‌های جوانان قابل توجه است.
 
صالحی در خصوص وضعیت کسب‌وکار در این عرصه و جایگاه صنعت بازی‌های ویدئویی ایران در بازار‌های جهانی گفت: طبعاً کار‌هایی که در وزارتخانه انجام داده‌ایم با همین نگاه بوده است؛ البته وظیفه ماست که جوانان احساس کنند میلیون‌ها مخاطب ایرانی ندارند، بلکه به بازار‌های جهانی هم می‌توانند فکر کنند؛ لذا امروز فرصت‌هایی برای این گفت‌وگو‌ها و میدانی برای خلاقیت‌ها فراهم شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی استقبال جوانان از عرصه بازی‎های رایانه‌ای کشور را مثبت ارزیابی کرد و گفت: قطعاً جوانان می‌توانند با جدیت بیشتری حضور یابند؛ همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند گام دوم انقلاب با جوان‌ها جدی‌تر می‌شود. در واقع، می‌توان به این حوزه و جوانان فعال آن در گام دوم انقلاب اسلامی بسیار امید داشت.

وی تأکید کرد: راه زیادی در صنعت بازی‌سازی داریم، هرچند در حوزه تکنیکال بازی‌سازان ایرانی گام‌های جهشی بسیار خوبی را طی کرده‌اند، غیر از حوزه تکنیکال، در عرصه بازار اقتصادی و مبانی نظری و روایتی نیاز به اقدامات بیشتری است.

انتهای پیام
captcha