ضرورت تدبیر برای رفع سیاه‌چاله میان آموزش دانشگاهی و مشاغل موردنیاز کشور
کد خبر: 3804243
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵
سمیعی تبیین کرد:

ضرورت تدبیر برای رفع سیاه‌چاله میان آموزش دانشگاهی و مشاغل موردنیاز کشور

گروه جامعه ــ رئیس مرکز کار ایران با اعلام خبر برگزاری دومین نمایشگاه بین‌المللی کار ایران از دوم تا پنجم اردیبهشت‌ماه سال جاری، گفت: بسیاری از مشاغل کنونی 10 سال آینده وجود نخواهد داشت و باید تدبیری برای سیاه چاله فاصله بین آموزش‌های دانشگاهی و مشاغل مورد نیاز کشور داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری دومین نمایشگاه بین‌المللی کار ایران، امروز سه‌شنبه 27 فروردین‌ماه، با حضور سعید سمیعی، رئیس مرکز کار ایران و دبیر دومین نمایشگاه بین‌المللی کار ایران برگزار شد.

در این نشست خبری سمیعی با اشاره به اینکه مرکز کار ایران در تمام نقاط کشور و سه کشور انگلستان، آلمان و چین دفتر نمایندگی داشته و به کارفرمایان و کارجویان ایرانی ارائه خدمات می‌کند، گفت: این مرکز دارای معاونت علمی با محوریت برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارجویان و ارائه خدمات مشاوره به شرکت‌های خارجی که می‌خواهند در حوزه اشتغال در ایران فعالیت کنند، معاونت اجرایی با محوریت کاریابی داخلی، خارجی و الکترونیکی و نیز اعزام نیروی کار به خارج از کشور و مرکز تحقیقات مشاغل ایران است.

سمیعی با تأکید بر اینکه در خصوص شغل، آینده‌پژوهی در این مرکز انجام‌ شده و اطلس مشاغل ترسیم می‌شود، گفت: ما بین منابع انسانی جویای کار با خارج از کشور ارتباط برقرار کرده و از شاغلان ایرانی در خارج از کشور حمایت می‌کنیم. در خصوص نمایشگاه بین‌المللی کار نیز طی مذاکره با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مجری برگزاری این نمایشگاه شده‌ایم.

2 تا 5 اردیبهشت‌ماه؛ دومین نمایشگاه بین‌المللی کار ایران برگزار می‌شود

وی تشریح کرد: اردیبهشت‌ماه سال گذشته دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کار ایران برگزار شد و امسال نیز دوم تا پنجم اردیبهشت‌ماه، دومین دوره این نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران با حضور برندها و سازمان‌های بزرگ مرتبط با اشتغال داخل و خارج از کشور برگزار می‌شود.

دبیر دومین نمایشگاه بین‌المللی کار ایران با تأکید بر اینکه این نمایشگاه بزرگترین رویداد کاریابی و خدمات در ایران است، گفت: این نمایشگاه محلی برای ارتباط کارجویان و کارفرمایان و ایجاد سطح دسترسی برابر به فرصت‌های شغلی برابر و در بعد بین‌المللی حضور شرکت‌های خارجی به عنوان کارگاهی آموزشی برای آشنا شدن کارفرمایان و کارجویان ایرانی با فضای کاری شرکت‌های خارجی است.

همایش ملی آینده مشاغل و مشاغل آینده برگزار می‌شود

وی همچنین اعلام کرد: در طول برگزاری نمایشگاه همایش ملی آینده مشاغل و مشاغل آینده برگزار می‌شود.

سمیعی حضور همه کارفرمایان و کارجویان و ارائه یک خدمت رایگان ویژه برای اعزام مدیران ارشد شرکت‌های ایرانی به صنایع و کسب و کارهای مطرح اروپایی را از ویژگی‌های این نمایشگاه برشمرد و گفت: دو بخش استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالیت بخشی برای مذاکرات تجاری با تمرکز بر جذب نیروی انسانی از ویژگی‌های دیگر این نمایشگاه است و ما میزبان مشاورین ارشد معاونت‌های سرمایه‌گذاری و اقتصاد مالزی که معمار مالزی نوین هستند و نیز اساتیدی از کشور آلمان، انگلستان، مالزی، سنگاپور و ... هستیم.

بازار کار ایران چندان تحت تأثیر تحریم‌ها نیست

سمیعی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر تعداد شرکت‌های خارجی حاظر در نمایشگاه گفت: 36 شرکت خارجی از کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا، مالزی، سنگاپور، هند، ایرلند، ترکیه و ... در این نمایشگاه حاضر هستند .اگر چه تحریم‌های ایران همه بخش‌ها را تحت تأثیر قرارداده است اما با توجه به جذابیت بازار کار ایران از بعد نیروی انسانی برای شرکت‌های خارجی به جهت نوع دستمزد و تخصص‌های که نیروهای کار ایران دارند، مگر در بخش حضور شرکت‌ها در بازار ایران، چندان تحت تأثیر تحریم‌ها قرار نگرفته‌ایم.

وی در خصوص دستاوردهای اولین نمایشگاه کار ایران از ارائه سه هزار فرصت شغلی به کارجویان و اشتغال هزار و 900 نفر در نمایشگاه سال گذشته خبر داد و گفت: با توجه به تغییر ماهیتی که در مشاغل ایجاد می‌شود و میزان ضربه‌پذیری مشاغل در مقابل آسیب‌ها از جمله تحریم‌ها، شرکت‌ها به سمت جذب نیروی کاری می‌روند که در مقابل تحریم‌ها آسیب‌پذیری کمتری داشته باشند.

شاغلان به سمت دریافت آموزش‌های تخصصی بروند

وی در پاسخ به این سوال که شرایط آینده چگونه می‌شود، گفت: شرایط سخت‌تری را در پیش خواهیم‌ داشت و اگر می‌خواهیم همین ظرفیت‌های کاری را حفظ کنیم به شاغلان توصیه می‌کنم به سمت دریافت آموزش‌های تخصصی بروند.

10 سال آینده بسیاری از مشاغل وجود نخواهد داشت

سمیعی در پاسخ به این سوال که فاصله بین تحصیلات دانشگاهی و کسب شغل در ایران چقدر است؟ گفت: تا حدی شاید بتوان اسم این مسئله را فاصله گذاشت اما این فاصله شبیه سیاه چاله بین آموزش دانشگاهی و کسب و کارهای مورد نیاز کشور است به همین دلیل ما دوره‌هایی را برگزار می‌کنیم که طراحان دوره‌ها خود کارفرمایان هستند تا نیروی کار مورد نیاز کارفرمایان تربیت شود و امیدواریم دانشگاه‌های ما به سمتی بروند که خروجی آنها ابتدای بیکاری نباشد. باید در آموزش‌های دانشگاهی به این مسئله فکر کنیم که 10 سال آینده بسیاری از مشاغل وجود نخواهد داشت.

انتهای پیام 

captcha