مسابقات قرآن؛ یکی از خان‌های رسیدن به هدف غایی/ پیشرفت سطح قرائت کشور
کد خبر: 3804358
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱
شاکرنژاد تأکید کرد:

مسابقات قرآن؛ یکی از خان‌های رسیدن به هدف غایی/ پیشرفت سطح قرائت کشور

گروه مسابقات ــ قاری بین‌المللی کشورمان گفت: مسابقات بین‌المللی هدف غایی نیست اما یکی از خان‌های رسیدن به آن هدف بزرگ است چنانکه مقام معظم رهبری بارها بر آن تأکید کردند که هدف غایی رسیدن به معارف الهی، درک آن مفاهیم و توفیق عمل به آن است.

حامد شاکرنژاد، قاری بین‌المللی کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، اظهار کرد: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هر ساله شاهد برگزاری مسابقات قرآن در سطوح شهری، استانی و کشوری هستیم که در نهایت به مرحله بین‌المللی می‌انجامد.
وی ادامه داد: یکی از راه‌های رسیدن به حرفه‌ای شدن در عرصه تلاوت و تربیت قراء خوب ایرانی در سطح بین‌الملل، برگزاری مسابقات قرآن و از سوی دیگر برقراری و حفظ ارتباط با دیگر امت‌های اسلامی و توجه به مصحف واحد است.
شاکرنژاد اضافه کرد: مسابقات بین‌المللی هدف غایی نیست اما یکی از خان‌های رسیدن به این هدف بزرگ است چنانکه مقام معظم رهبری بارها بر آن تأکید کردند که هدف غایی رسیدن به معارف الهی، درک آن مفاهیم و توفیق عمل به آن است.
وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به برگزاری بیش از سی و شش دوره از مسابقات قرآن، چه میزان توانسته موفق عمل کند و به اهدافش نزدیک شود؟ گفت: قرآن راه خود را باز می‌کند و امید است افرادی که در این عرصه کار می‌کنند با نیت خالص فعالیت داشته باشند و آن هنگام است که اثرات آن را می‌بینیم. شاید زمانی بود که با حضور قاری مصری در کشور ما، مردم دچار جزع و فزع می‌شدند. اما طی این سال‌ها به دلیل پیشرفت‌هایی که در عرصه تربیت قاریان داشتیم، شاید آن جزع و فزع کمتر باشد.
این قاریان بین‌المللی کشورمان ادامه داد: این پیشرفت خوب در سطح قرائت به برکت کرسی‌های تلاوت قرآن است چنانکه مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره کرده‌اند و فرموده‌اند کرسی‌های تلاوت صرفاً ویژه استماع تلاوت قرآن برپا شود، همچنین ارتباط بین قراء بین‌الملل و مسابقات قرآن به خودی خود تأثیر مثبتی داشته است که البته انتظار ما خیلی بیشتر از اینهاست.
وی ادامه داد: برخی از قراء کشورها نگاه خاصی به جمهوری اسلامی ایران دارند بنابراین ارتباط‌گیری سازنده مفاخر قرآنی، علمی، فرهنگی با آن‌ها لازم و ضروری است و تنها به تلاوت قاری و بیان نکات تجویدی دیگر کشورها بسنده و اکتفا نشود بلکه آن ارتباط سازنده بین مفاخر کشورها باید باشد.
شاکرنژاد در باره برگزاری مرحله نیمه نهایی مسابقات در مکان هتل هما و مرحله نهایی در مصلای امام خمینی(ره)، اظهار کرد: معتقدم دو مرحله مسابقات باید در یک مکان برگزار می‌شد زیرا برخی از قراء در مکان بسته می‌توانند راحت‌تر تلاوت کنند و برخی در فضای باز که این نکته مهمی است.
وی درباره برگزاری مسابقات به صورت تجمیعی و جشنواره‌ای، تأکید کرد: هر آنچه برای قرآن کار شود خوب است اما کم و کیف باید همواره در نظر گرفته شود. قاری که در این مسابقات حائز رتبه بین‌المللی می‌شود آیا سال‌های سال می‌تواند به پیشرفتش ادامه دهد؟ قطعاً نه، به اندازه‌ای تحت فشار خواهد بود که پس از کسب این رتبه قطعاً پیشرفتش قطع می‌شود. کم هستند تعداد قراء بین‌المللی در کشورمان که در عرصه بین‌المللی تلاوت‌های تأثیرگذاری دارند. بنابراین می‌توان گفت از لحاظ کمی سرعت زیادی داریم اما از لحاظ کیفی، سرعت لازم را نداریم.
این قاری بین‌المللی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در زمینه تولید علم و تلاوت احسن، تولید افراد نخبه به معنای واقعی، اظهار کرد: کمک کنید قرآن خیلی حرفه‌ای تولید شود به این معنا که در عرصه قرائت به صورت علمی فعالیت داشته باشیم چرا که باید به نحو احسن در عرصه قرائت قرآن بدرخشیم.
یادآور می‌شود، سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، طی بازه زمانی 21 تا 25 فروردین‌ماه در بخش‌های بزرگسالان، بانوان، نابینایان، دانش‌آموزان و طلاب علوم دینی(در شهر مقدس قم) برگزار شد.
انتهای پیام

captcha