کهگیلویه و بویراحمد امسال در وضعیت خشکسالی نیست
کد خبر: 3804482
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱

کهگیلویه و بویراحمد امسال در وضعیت خشکسالی نیست

گروه اجتماعی ــ مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: در پی بارش‌های اخیر ۶۰۰ چشمه خشکیده در این استان دوباره جوشیدند‌.

کهگیلویه و بویراحمد امسال در وضعیت خشکسالی نیست

به گزارش ایکنا از کهگیلویه و بویراحمد،‌ به نقل از ایسنا،‌ علی داودی‌مهر، مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد امروز، 28 فروردین‌ماه اظهار کرد: در سه سال گذشته حدود ۶۰۰ چشمه خشکیده و کم آب شده بودند که به برکت بارش رحمت الهی در سال زراعی جاری دوباره جوشیدند‌.
وی با اشاره به منابع آبی مطلوب استان، افزود: ۶۰ دهنه قنات نیز در استان پرآب شدند‌. ۱۵ رودخانه دائمی و ۵۱ رودخانه فصلی نیز پرآبند و ۱۳ آبشار فصلی نیز سرشار از آب همچنان فرو می‌ریزند.
داودی‌مهر تصریح کرد: 20 میلیون متر مکعب بارندگی ذخیره آب زیر زمینی از طریق طرح‌های تغذیه مصنوعی داشته‌ایم.
وی ادامه داد: 560 میلیون مترمکعب مهار آب‌های سطحی و سیلاب‌ها از طریق سدهای مخزنی شاه قاسم یاسوج و کوثر گچساران ذخیره شده است.
مدیر عامل آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: همچنین طبق برآورد انجام شده بیش از 5 میلیارد متر مکعب آورد رودخانه‌های استان حاصل از بارش‌های سال آبی استان بوده که آمار دقیق آن در دست اقدام است.
داودی‌مهر با بیان اینکه متوسط بارندگی در سطح استان از ابتدای سال آبی تاکنون قریب به یک هزار میلی متر بوده است، ابراز کرد: بیشتر بارش را منطقه سپیدار بویراحمد با دوهزار میلی متر و ایستگاه‌های دهنو بخش لوداب، آبدهگاه شهرستان باشت و قلعه رئیسی مرکز بخش چاروسا با میانگین یک هزار میلی متر بوده‌اند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا استان کهگیلویه و بویراحمد امسال با خشکسالی مواجه است؟ اضافه کرد: این استان امسال مشمول خشکسالی نیست اما انتظار داریم که مصرف‌کنندگان و مردم الگوی مصرف بهینه را رعایت کنند و در سرلوحه کار خود قرار دهند.
یادآور می‌شود، طبق گزارش هواشناسی استان، میزان بارندگی سال زراعی جاری در 6 ایستگاه اصلی استان کهگیلویه و بویراحمد شامل یاسوج 1213 میلی متر، سی سخت 1080.2 میلی متر، دهدشت 819.1 میلی متر، امامزاده جعفر 746.9 میلی متر، دوگنبدان 668 میلی متر و لیکک 698.3 میل متر بوده است.
لازم به ذکر است که بر همین اساس میزان بارندگی سال زراعی جاری استان (‌از مهر‌ماه سال 97 تا‌کنون) به‌طور میانگین 870.9 میلی متر بوده در حالی که این میزان در مدت مشابه سال قبل 234 میلی‌متر بوده است.
انتهای پیام

captcha