نقش انکارناپذیر مساجد در بسط مبانی اعتقادی و معنوی
کد خبر: 3804532
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۱
استاد مرکز تخصصی نماز و مهدویت:

نقش انکارناپذیر مساجد در بسط مبانی اعتقادی و معنوی

کانون خبرنگاران نبأ ــ حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمود لطفیان سرگزی با اشاره به ضرورت گسترش مساجد گفت: نقش شگرف و تأثیرگذار مسجد در بسط و توسعه مبانی اعتقادی و معنوی دین مبین اسلام، امری انکارناپذیر است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ همایش علمی «تاریخچه و دکترین نمازهای جمعه و جماعت در کلام و سيره آموزشی و تربیتی اهل بیت(ع)» با حضور جمعی از دانشجویان، طلاب و ائمه جماعت مدارس، چهارشنبه، 28 فروردین‌ماه در شبستان مسجد مقدس جمکران قم برگزار شد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمود لطفیان سرگزی، مدیرعامل پژوهشکده مطالعات صحیفه سجادیه و رساله حقوقیه کشور در این مراسم، گفت: نماز بهترین وسیله برای رسیدن به کمال و بهترین وسیله پیوند عابد و معبود است و در لغت به معنای فهمیدن و تعظیم است.
وی اظهار کرد: نماز به نمازگزار درس تسلیم، بهداشت، استقامت، اتحاد، عفت و پاکدامنی، می‌دهد. نماز اصولاً برای اول وقت و به جماعت تشریع و در غیر اول وقت به فرادی رخصت داده شده است.
استاد مرکز تخصصی نماز و مهدویت ادامه داد: به علت تأکید خاص اسلام بر ارزش جمع و جماعت، این دین مبین راهکار بسیار مبتکرانه‌ای را ارائه کرده است و آن تشکیل سازمانی داوطلبانه، غیر دولتی و غیرانتفاعی به نام مسجد است.
این کارشناس دینی با بیان اینکه حاضران در مسجد، میهمانان و زائران پروردگار هستند، افزود: مسجد در میان مسلمانان از جایگاه ویژه و قداست والایی برخوردار است. نشستن در مسجد، عبادت است و سبب آرامش و رحمت الهی می‌شود.
وی با اشاره به ضرورت گسترش مساجد گفت: نقش شگرف و تأثیرگذار مسجد در بسط و توسعه مبانی اعتقادی و معنوی دین مبین اسلام، امری انکارناپذیر است.
لطفیان سرگزی بیان کرد: در تمام فتوحات اسلامی که توسط لشکریان اسلام در سرزمین‌های دیگر انجام می‌گرفت، اولین پدیده‌ای که اتفاق می‌افتاد، ساخت سریع مساجد توسط سربازان اسلام بوده است.
مدیرعامل پژوهشکده مطالعات صحیفه سجادیه و رساله حقوقیه کشور افزود: پیامبر اکرم(ص) امکان تبلیغ جامع‌الاطراف اسلام را در مساجد میسر می‌دیدند. لذا، بسترسازی لازم را جهت تعریف مسجد به‌عنوان پایگاهی که به‌طور مستمر به ترویج فرهنگ معنوی جوامع می‌پرداخت، فراهم کردند.
وی اظهار کرد: همه نمازها به‌ویژه نماز جماعت صبح که نماد خشوع و خشیت است، همواره در بعد کمی و کیفی مورد توجه اولیاء الهی بوده است.
محمود لطفیان
انتهای پیام
captcha