شتاب در تصمیم‌گیری‌؛ عامل تزلزل سیاست‌ها و عدم رجوع به دانشگاهیان
کد خبر: 3804550
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵
رئیس پژوهشگاه صنعت نفت تصریح کرد؛

شتاب در تصمیم‌گیری‌؛ عامل تزلزل سیاست‌ها و عدم رجوع به دانشگاهیان

گروه دانشگاه - رئیس پژوهشگاه صنعت نفت دلیل اینکه امروز دانشگاهیان گله‌مندند که چرا به آن‌ها رجوع نمی‌شود، سفارش کار ندارند و چرا سیاست‌ها متزلزل و بی‌ثبات است را شتاب‌ در تصمیم‌گیری در طول چهل سال گذشته دانست.

شتاب در تصمیم‌گیری‌؛ عامل تزلزل سیاست‌ها و عدم رجوع به دانشگاهیانبه گزارش ایکنا؛ اجلاس سراسری کارگروه‌های تخصصی برنامه‌ریزی و گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امروز چهارشنبه، ۲۸ فروردین‌ماه، با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاونان وزیر، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و جمعی از اساتید دانشگاهی در سالن شهید چمران دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

محمدرضا آهنچیان، مدیر دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی در آغاز این اجلاس با بیان اینکه شورای گسترش با سه کمیسیون راه‌اندازی شد و ۷۰ کارگروه ذیل کمیسیون‌ها فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: محوری‌ترین بخش‌های تحول و توسعه این کارگروه‌ها بوده و کارگروه‌ها به عنوان نظام اصلی آموزش عالی هستند.

آهنچیان ادامه داد‌: یکپارچه‌سازی آموزش و پژوهش هدف اصلی ما است؛ خواستگاه آن‌ها از دل کارگروه‌هاست. انتظار ما تحول ایده‌ها، نظارت و عملیات است و تنها اصلاح کتاب‌های درسی محوریت ندارد. ارتقای پژوهش و دستاورد فناوری و همچنین ساماندهی آموزش عالی اهمیت بسیاری دارد.

آهنچیان درباره اعضای کارگروه‌ها گفت: در گذشته اعضای کارگروه‌ها به صورت سنتی انتخاب می‌شدند، اما اکنون با شناسایی تمام ظرفیت‌ها افراد انتخاب می‌شوند و شایسته‌ترین تصمیم‌ها در کارگروه گرفته می‌شود.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم گفت: هشت گروه تخصصی و فعال انتخاب شدند که بیشترین کارگروه‌ها در علوم انسانی، فنی و مهندسی و کمترین آن‌ها در هنر و معماری است؛ تعداد اعضای فعلی ۶۱۰ عضو هیئت علمی است  که ۵۷۲ نفر مرد و مابقی خانم هستند.

وی ادامه داد: تا امروز ۵۸۲ عضو که تعدادی از آن‌ها متعلق به شورای تحول علوم انسانی است به امضا رسید و اعضای برگزیده به ترتیب در دانشگاه تهران، تربیت مدرس و فردوسی مشهد حضور دارند.

آهنچیان همچنین با بیان اینکه هدف از نوسازماندهی سازمان‌ها این بوده است که به تقویت روحیه جمعی اعضای هیئت علمی کشور منجر شود، گفت: جلسات همه کارگروه‌ها از هفتم اردیبهشت‌ماه، تا پایان همان‌ماه، برگزار می‌شوند.
 
شتاب در تصمیم‌گیری‌ها و سیاستگذاری‌ها
در ادامه این اجلاس جعفر توفیقی، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با ارائه سخنان خود اظهار کرد: دوران شتاب در تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری را در چهل سال گذشته طی کردیم؛ این شتاب از ضرورت‌های آغاز انقلاب هم بود؛ شرایط این وضعیت را ایجاد کرده بود، چراکه ما دچار عقب‌ماندگی‌هایی هستیم که باید آن را به سرعت جبران کنیم. از همان فردای انقلاب این مسئله در جریان کار اثرگذار بود.

وی ادامه داد: این شتاب وضعیتی را ایجاد می‌کند؛ از جمله آنکه وقتی در شتاب هستید عمدتا باید با دانشی که در جلسات شکل می‌گیرد کار کنید؛ دوران شتاب در تصمیم گیری و سیاستگذاری، چون براساس دانش عمیق اتخاذ نمی‌شوند، ثبات نیز ندارند.

توفیقی افزود: یکی از ویژگی‌های این دوران، این است که تقاضای دانش شکل نمی‌گیرد؛ رشته‌های مرتبط با سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در کشور به وجود نمی‌آید؛ دکترای آموزش عالی و یا سیاستگذاری در علم و فناوری عمری به اندازه ۱۲ سال دارند؛ اجتماع علمی و اندیشه ورزی و همچنین دانش عمیق و تفکر انتقادی شکل نمی‌گیرد و رجوعی به انجمن‌های علمی نخواهیم داشت.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های شتاب در تصمیم گیری‌ها، روزمرگی است، گفت: در این وضعیت شاهد رونق تفکر و اندیشه‌ورزی نمی‌شوید، جلسات و نشست‌های نقد و نظریه‌پردازی شکل نمی‌گیرد و نظریات نوین و آینده‌پژوهی نداریم.
 
وی افزود: یکی از دلایل اینکه امروز ما و دانشگاهیان گله‌مندیم که چرا به آن‌ها رجوع نمی‌شود و سفارش کار نیز داده نمی‌شود و چرا سیاست‌ها متزلزل و بی‌ثبات است، مربوط به این امر می‌شود که دچار شتاب در تصمیم‌گیری و سیاستگذاری بودیم. در تمام امور ما شاهد حاکمیت این شتاب بوده‌ایم. در این دوران اساسا سیاست‌پژوهی شکل نمی‌گیرد. اتاق فکری نخواهد بود تا تصمیم‌پژوهی وجود داشته باشد، از طرفی یکی از موانع ارتباط دانشگاه و صنعت همین شتاب است.

توفیقی گفت: در نهاد‌های آموزش عالی برخی کشورها برای تفکر، تأمل و آینده پژوهی نوعی ثبات حاکم است؛ دانشگاه‌های آن‌ها از سیاست فاصله گرفتند و به ثبات و آرامش رسیدند. دانش‌های عمیقی در حوزه مدیریت آموزش عالی شکل گرفته است و درباره چهره ۵۰ سال آینده آموزش عالی صحبت و کار می‌کنند. علم برنامه‌ریزی درسی به طور کامل متحول و مدل‌های جدیدی درباره ارتباط دانشگاه و صنعت تعریف شده است.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت بیان کرد: چرا بازار دانش، انجمن‌های علمی و رجوع به نخبگان در برخی کشورها گرم است؟ چون بحث سیاست پژوهی و سیاستگذاری مبتنی بر دانش رونق گرفته و ارتباط دانشگاه با صنعت مبتنی بر مدل‌ها و سناریو‌های جدید شکل گرفته است. اینکه ما دنباله‌رو می‌شویم به خاطر همین است که یک عده پیش افتاده‌اند. رقابت در خلق ایده‌های جدید و ترسیم آینده‌های مطلوب، تعریفی از عصر جدید است.

انتهای پیام
captcha