تولید علم دینی به منزله بی‌تفاوتی به تجارب دیگران نیست
کد خبر: 3804628
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵
حجت‌الاسلام پارسانیا:

تولید علم دینی به منزله بی‌تفاوتی به تجارب دیگران نیست

گروه حوزه‌های علمیه ــ حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا گفت: به استفاده از تجربیات دیگران نیازمندیم و البته باید تجربه چگونگی استفاده از آن را هم داشته باشیم تا گزینش بهتر و برخورد فعال‌تری انجام شود.

تولید علم دینی به منزله بی تفاوتی به تجارب دیگران نیستبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا، عضو هیئت امنای دفتر تبلیغات و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، امروز، 28 فروردین، در نشست خبری همایش «علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش» گفت: کارکرد این همایش پاسخی از سوی حوزه به نیازی از نیازهای اصلی آموزش و پرورش است.

وی افزود: نظام آموزش و پرورش و دانشگاه به بهره بردن از علم بومی و متناسب با فرهنگ و تمدن اسلامی نیاز دارند؛ علم اسلامی حداقل علمی متناسب با فرهنگ و فضای جامعه اسلامی است.

پارسانیا اظهارکرد: روشنفکران اسلامی معتقدند که احیای تمدن اسلامی در گرو نگاه به درون در حوزه علوم و به صورت خاص علوم انسانی همراه با شناسایی بنیادهای معرفتی علوم مدرن است و تا این کار انجام نشود حرکت‌ها و اغراض دیگر به موفقیت لازم نخواهد رسید.

وی اظهار کرد: تعیین نسبت علم با هویت دینی جهان اسلام جریانات چندگانه‌ای ایجاد کرده است؛ مسلمین اروپا، آمریکا و آسیای جنوب شرقی و ... جریانات مختلفی ایجاد کرده‌اند. البته انقلاب اسلامی در خیزش تمدنی پیشگام بوده، ولی در ورود به این مباحث همگام با انقلاب فعال شد.

پارسانیا بیان کرد: در دو دهه اخیر حوزه ورود خوبی به این مباحث داشته و نظرات مختلفی شکل گرفته است. البته به لحاظ تاریخی جهان اسلام همواره باید نسبت عقل و نقل و علم و دین را روشن می‌کرده است؛ فیلسوفان و متفکران جهان اسلام در این زمینه مواضع متعددی داشته‌اند؛ فارابی، غزالی، ابن سینا و ابن رشد و ... در این عرصه زبانزدند، اما در 5 دهه اخیر مسئله شکل جدیدی یافته است.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: نیاز به استفاده از تجربیات دیگران داریم. البته باید تجربه چگونه استفاده کردن از آن را هم داشته باشیم تا گزینش بهتر و برخورد فعال‌تری کنیم و صرفاً انفعالی برخورد نکنیم و برنامه‌ریزی برای ما از آن سوی جهان نباشد.

پارسانیا اضافه کرد: رویکردهای مختلفی در زمینه علم دینی از جمله جوادی آملی است که رویکردهای متفاوتی از آن هم بیان شده است؛ هدف ما ارائه الگو و بحث در زمینه علم دینی است. البته فعلاً در مرحله تولید ادبیات هستیم تا آموزش و پرورش بتواند از این مباحث مطلع باشد.

وی با بیان اینکه تاکنون شش پیش همایش با هدف تضارب میان آراء و قرائت‌های مختلف علم دینی در راستای این همایش برگزار شده است اظهار کرد: صد مقاله به همایش ارسال شده که از این تعداد 50 مقاله برتر شدند و 20 مقاله نیز سفارش داده شده است.

انتهای پیام

captcha