رساله‌های دانشگاهی تقاضامحور‌می‌شوند/ اجرای سازوکار تخصیص اعتبار پژوهشی
کد خبر: 3804642
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۲
برومند:

رساله‌های دانشگاهی تقاضامحور‌می‌شوند/ اجرای سازوکار تخصیص اعتبار پژوهشی

گروه دانشگاه ــ معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در اجلاس سراسری کارگروه‌های تخصصی برنامه‌ریزی و گسترس وزارت عتف با بیان اینکه مفهوم تقاضامحوری باید در رساله‌ها شکل بگیرد و سطح این‌ها با نیاز‌های جامعه ارتقاء پیدا کند، گفت: سازوکار تخصیص اعتبار پژوهشی (ستاپ) به دستگاه‌ها در اجرای رساله‌های پژوهشی اجرا می‌شود.

رساله‌های دانشگاهی تقاضامحور‌می‌شوند/ اجرای سازوکار تخصیص اعتبار پژوهشیبه گزارش ایکنا؛ مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در اجلاس سراسری کارگروه‌های تخصصی برنامه‌ریزی و گسترش این وزارتخانه با بیان اینکه بخش عمده کار دانشجو آموزش و یادگیری است، اظهار کرد: آموزش در پژوهش ورود می‌کند و از آن طرف پژوهش وارد آموزش می‌شود. رویکرد نوین این است که به سمت آموزش با روش‌های مبتنی بر پژوهش پیش برویم و دانشجو در روند پژوهش و آموزش یاد بگیرد و بتواند مشکل و چالشی را حل کنند.

وی با طرح این پرسش که گفته می‌شود آیا نباید وزارت علوم در نوع نگاه و ساختار‌ها بازنگری داشته باشد، ادامه داد: از جمله پرسش‌های اساسی ذیل این سوال این است که آیا چیزی به نام رشته و دوره در حال تحول اساسی نیست؟ آیا فکر نمی‌کنیم پایه‌های درسی و آموزشی ما خیلی شبیه به یکدیگر هستند؟ برای پاسخ به این پرسش‌های اساسی ما در وزارت علوم کارگروه‌های تخصصی در دو حوزه آموزش و پژوهش داریم و از اساتید در حوزه دروس و نیز درباره قطب‌های علمی و پژوهشی نظر می‌خواهیم.

وی گفت: این در حالی است که باید انتظار داشته باشیم آیین‌نامه از طرف معاونین آموزشی و پژوهشی گاهی اوقات در تضاد هم باشند و این‌طور نباشد که سیاست یکسانی داشته باشند.

برومند با بیان اینکه در حوزه‌های آموزش و پژوهش نیازمند یک همبستگی و انسجام هستیم، افزود: در راستای توسعه این همبستگی، دفاتر پژوهشی‌ای به دانشگاه‌ها واگذار می‌شود تا در مورد دروس و برنامه‌ریزی‌های متناسب با زمان، شرایط و مقتضیات سازمانی خودشان در داخل دانشگاه برنامه‌ریزی و‌تصمیم‌گیری کنند.

وی گفت: از همین‌رو انطباق فعالیت این دفاتر و رضایت ذی‌نفعان جامعه باید حفظ شود. ما نیز می‌بایست از فعالیت‌های دانشگاه بیرون بیاییم و به سمت سیاستگذاری متناسب با تحولات دنیا پیش برویم و تنها از کارگروه‌ها که زیاد هم هستند نظرخواهی صورت بگیرد. نوع نگاه هم وقتی از کارگروه‌ها نظرات تخصصی و کارشناسی دریافت می‌شود، باید منسجم باشد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم همچنین با بیان انتظارات معاونت پژوهشی این وزارتخانه از کارگروه‌ها، گفت: اگر بپذیریم که همه ما باید به سمتی برویم که باید پاسخگوی نیاز ذی‌نفعان جامعه باشیم، باید مفهوم تقاضامحوری در رساله‌ها شکل بگیرد و سطح این‌ها با نیاز‌های جامعه ارتقا پیدا کند. باید تلاش کنیم منابع پژوهشی دستگاه‌ها با ایجاد گرنت پژوهشی در دانشگاه‌ها توسعه یابد تا محقق بتواند از این منابع هم برای تأمین زندگی خود استفاده کند و هم با کار پژوهشی خود پاسخی به نیاز بخش‌ها و دستگاه‌ها بدهد و ما بتوانیم نقشی در تولید علم داشته باشیم. جمع کردن این‌ها کار سختی نیست.

وی افزود: گرنت‌های پژوهشی باید وارد سیستم شوند. در همین راستا سازوکار تخصیص اعتبار پژوهشی (ستاپ) به دستگاه‌ها در اجرای رساله‌های پژوهشی اجرا می‌شود. در همین راستا نیازمند گروه‌هایی هستیم که در طی فرایند با ما باشند و مطابق با هدایت‌گری معاونت پیش بروند.

انتهای پیام
captcha