لزوم توجه بیشتر به مباحث پژوهشی در حوزه‌های علمیه
کد خبر: 3804652
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹
آیت‌الله دری تاکید کرد؛

لزوم توجه بیشتر به مباحث پژوهشی در حوزه‌های علمیه

گروه معارف - نماینده ولی فقیه در استان مرکزی بر ضرورت پرداختن به مباحث پژوهشی تأکید کرد و گفت: خوشبختانه روند توسعه مطالب پژوهشی رو به رشد و شکوفایی است اما باید این مهم را جدی‌تر گرفت و طلاب باید در امور پژوهش‌محوری با رعایت استانداردها مقالات خوبی ارائه دهند.

لزوم توجه بیشتر به مباحث پژوهشی در حوزه‌های علمیه

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی امروز 28 فروردین در آیین عمامه‌گذاری 60 طلبه استان و تجلیل از برگزیدگان مرحله استانی جشنواره علامه حلی که در مجتمع حوزوی خاتم‌الانبیاء(ص) اراک برگزار شد، از عموم مردم و جامعه روحانیت در کمک به سیل‌زدگان تقدیر کرد و گفت: خوشبختانه در سیل اخیر شاهد همدلی مردم جهت رفع مشکلات مردم آسیب‌دیده بودیم، بارش‌هایی پیش‌رو داریم که امید است با همراهی و تدبیر مسئولان شاهد اتفاقات تلخ روزهای گذشته نباشیم.
وی با اشاره به اظهارات ترامپ مبنی بر تروریست خواندن سپاه، تصریح کرد: سپاه پاسداران روز به روز بین ملت، ملت‌های منطقه و آزادگان جهان با شکوه و اقتدار بیشترعزیزتر می‌شود لذا اگر ترامپ از ما و سپاه حمایت کند باید به فعالیت‌‌های انجام شده شک کرد.
آیت‌الله دری نجف‌آبادی در ادامه از برگزیدگان جشنواره علامه حلی تقدیر کرد و افزود: امروز 60 نفر از طلاب حوزه‌های علمیه استان در بخش پژوهش مورد تجلیل قرار می‌گیرند، جشنواره علامه حلی نامی شاخص برای اشاعه پژوهش در عرصه‌های مهم دینی است. امید است بین خواهران و برادران نیز چندین علامه حلی تربیت شود و نسبت به شرایط و وظیفه خود همان نقش علامه حلی که حدود 700 سال قبل ایفا کرده است را به منصه ظهور برسانند.
نماینده ولی فقیه در استان بیان کرد: طلاب امروز باید همچون علامه حلی بدرخشند و با الگوقرار دادن بزرگانی همچون علامه حلی که حق بزرگی بر گردن تشیع ایران دارد تراز، الگو و خدمتگزار باشند. قبل از انقلاب نویسندگی فارسی در کشور محدود بود و بعد از شهریور 1320 امام راحل دست به قلم شده و نسبت به پاسخگویی به شبهات اسرار هزار ساله کتاب«کشف‌الاسرار» را در سال 22 یا 23 نوشتند و همین عامل زمینه‌ای برای نگارش کتاب‌های دیگر همچون«اربعین» شد و بعد از مدتی نیز افرادی همچون آیت‌الله مکارم و دیگران در تجلی مکتب اسلام اقدام کردند.
وی ادامه داد: سال‌های قبل از انقلاب میدان گسترده برای فعالیت‌های نویسندگی، تألیف و ... به ویژه نویسندگی کتب دینی وجود نداشت، آثار فارسی در سال‌های قبل از انقلاب بسیارمحدود است اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی آثار گران‌بهایی به زبان فارسی در حوزه‌های مختلف شعر و ادبیات دینی، کتب تفصیلی، ترجمه قرآن، صحیفه سجادیه، اصول کافی و نهج‌البلاغه وجود دارد.
آیت‌الله دری نجف‌آبادی بر ضرورت پرداختن به مباحث پژوهشی تأکید کرد و گفت: خوشبختانه روند توسعه مطالب پژوهشی رو به رشد و شکوفایی است اما باید این مهم را جدی‌تر گرفت و طلاب باید در امور پژوهش‌محوری با رعایت استانداردها مقالات خوبی ارائه دهند.
امام جمعه اراک با بیان اینکه گذراندن سطوح ابتدایی حوزه علمیه هدف غایی برادران نیست و آنان می‌توانند تاجایی پیش روند که علامه حلی و ... شوند، اضافه کرد: آنان می‌توانند رشته‌های تخصصی همچون علم کلام، حدیث، خطابه، تفسیر را دنبال کرده و از افراد متخصص باشند، هرچه رشته‌های تخصصی تقویت شود به نفع همگان است.
آیت‌الله دری نجف‌آبادی افزود: مقاله‌نویسی، تمرین سخن‌وری، تمرین منبر و ... نیز زمان ما هم در حوزه‌های علمیه مرسوم بود اما به صورت جزیره‌ای بود، اما این برنامه‌ها امروز در قالب برنامه همه‌جانبه و منسجم و فراگیر انجام می‌شود. لازم است همه خواهران و برادران طلبه در انعکاس مطالب علمی، پژوهش، کتابت، پاسخ به شبهات فعال باشند.
وی بیان کرد: اساس کار آل سعود 75 سال قبل با تأسیس دانشگاه مدینه، ام‌القری و ریاض این بود که دانش‌آموزان کم سن و سال را به خدمت گرفته و با تزریق اندیشه و تفکر وهابیت ضدیت با تشیع را به آنان آموزش دهند و به جامعه تزریق کنند، در کتابفروشی‌های بزرگ مدینه حتی یک کتاب به نفع تشیع یافت نمی‌شود.
آیت‌الله دری نجف‌آبادی به سخن محمدبن‌سلمان که گفته اگر وهابیت را ترویج کردیم به خاطر حمایت و نظر امریکا در برابر شوروی سابق است اشاره کرد و افزود: ما در برابر امریکا و آل سعود وظیفه سنگینی داریم و با استفاده از نگارش کتب شیعی می‌توانیم در برابر آنان ایستادگی کنیم، تسلط به زبان‌های زنده دنیا نیز می‌تواند ما را در برابر دشمنان قوی‌تر کند.
وی در بخش دیگر از سخنان خود اظهار کرد: طلاب جوان تاکنون لباس رسمی نداشتند لذا تکلیف رسمی هم برعهده نداشتند، با معمم شدن تکالیف رسمی شده و باید جدی‌تر در این حوزه قدم بردارید. فرد طلبه با ملبس شدن به لباس روحانیت نشانه‌دار شده و به گونه‌ای پرچمی برای امام حسین(ع)، سرباز امام زمان(ع) و پرچمی برای اردوگاه امام و رهبری است.
آیت‌الله دری نجف‌آبادی بابیان اینکه معمم شدن بار سنگینی از وظایف همچون اعتماد مردم را بردوش طلاب می‌گذارد، اظهار کرد: طلاب با ملبس شدن به لباس روحانیت اعلام می‌کنند ما سربازان امام زمان(ع) بوده و اماده دفاع، ارشاد، تبلیغ و دعوت به حق هستیم چراکه رسالت تشریعی کار پیامبر(ص) بوده و رسالت تبلیغی کار روحانیون است.
وی تصریح کرد: لباس علامت است و اساس آن به اهداف، قانون و محتواست. برای درک درست مفاهیم دینی، عمل به مفاهیم، تعلیم مفاهیم، تبلیغ مفاهیم دینی و پاسداری از قرآن اسلام، اهل بیت(ع)، انقلاب اسلامی با همه وجود آماده باشیم و اگر افرادی هنر این کار را ندارند پوشیدن این لباس را نپذیرند.
امام جمعه اراک ادامه داد: ملبس شدن به لباس روحانیت در راه خدمت‌گذاری به اسلام و قرآن، خلأ سلمان، اباذر و مالک اشتر را پر کردن، خلأ مطهری، علامه عسگری و شهید محلاتی را جبران کردن است از طرف دیگر در عصر حاضر بار مسئولیت طلاب با توسعه فضای مجازی و فعال شدن شبکه‌های ماهواره‌ای بیشتر از قبل است.
وی اخلاص برای خدا، تلاش و فداکاری را از رموز و شرایط موفقیت دانست و اظهار کرد: افرادی که خود را وقف این شرایط کنند موفق می‌شوند، باید هم خودمان به موفقیت برسیم و هم اینکه دیگران را به این سمت هدایت کنیم.
انتهای پیام

captcha