برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن از غرب تا شرق آسیا
کد خبر: 3804702
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن از غرب تا شرق آسیا

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ از جمله رویدادهای قرآنی این هفته‌ می‌توان به برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در ایران، کویت و مالزی، دیدار متسابقان سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن با رهبر معظم انقلاب اسلامی و انتشار خبر آغاز ثبت‌نام هشتمین دوره اعطای گواهینامه به قاریان و مدرسان از اول اردیبهشت‌ اشاره کرد.

برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن از غرب تا شرق آسیابه گزارش ایکنا؛ هفته‌ای که گذشت، سی‌و‌ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد و به همین دلیل رویدادهای دیگر تحت‌الشعاع این مسابقات قرار گرفته و برنامه‌های قرآنی چندان زیادی در کشور رخ نداد.
سی‌و‌ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از 21 تا 25 فروردین‌ماه جاری در محل مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار شد که مهمترین اتفاق آن کسب رتبه دوم رشته قرائت مسابقات، توسط مهدی غلام‌نژاد، نماینده جمهوری اسلامی ایران بود که با واکنش و اعتراض وی به نتایج مسابقات روبه‌رو شد البته غلام‌نژاد با وجود اینکه به رأی داوران مسابقات تمکین کرد، با انتشار بیانیه‌ای از حضور مجدد در مسابقات بین‌المللی انصراف داد. همچنین، محمدجواد مرادی، نماینده کشورمان در رشته حفظ کل قرآن این دوره از مسابقات توانست رتبه اول را به خود اختصاص دهد.
البته همزمان با برگزاری سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، ششمین دوره مسابقات بین‌المللی دانش‌آموزان جهان اسلام، چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی نابینایان، سومین دوره مسابقات بین‌المللی طلاب، سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان و دوازدهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی نیز برگزار شد.
همچنین، طی هفته‌ای که گذشت و بلافاصله پس از برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در جمهوری اسلامی ایران، مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کشور مالزی نیز آغاز شد که هم‌اکنون نیز ادامه دارد. البته دهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کویت نیز طی هفته گذشته برگزار شد که حمیدرضا مقدسی، نماینده جمهوری اسلامی ایران در این مسابقات توانست به مقام چهارم در رشته قرائت تحقیق دست پیدا کند.
برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن ایران
مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در بخش بزرگسالان(دو رشته قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن)، دانش‌آموزان پسر(رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن)، نابینایان(رشته حفظ کل قرآن) در مصلای امام خمینی(ره) و همچنین دانش‌آموزان دختر و بانوان(رشته‌ حفظ کل قرآن) در هتل همای تهران، مسابقات طلاب علوم دینی و همایش پژوهش‌های قرآنی در قم برگزار شد.
ادای احترام به بنیانگذار انقلاب
شرکت‌کنندگان و داوران سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، یکشنبه، ۲۵ فروردین‌ماه، در حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضور پیدا کردند.
قاریان، حافظان و اعضای هیئت داوران همراه با برخی از مسئولان و اعضای ستاد اجرایی این دوره از مسابقات با حضور در حرم مطهر امام خمینی(ره) و اهدای تاج گل و قرائت فاتحه به مقام شامخ بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ادای احترام کردند.
برگزاری محفل انس با قرآن با اجرای تعدادی از قاریان و حافظان قرآن یکی دیگر از برنامه‌های امروز بود که در جوار حرم مطهر امام خمینی(ره) انجام شد.
تجلیل از «احمد دباغ» در اختتامیه
مراسم تجلیل از احمد دباغ، حافظ روشندل کل قرآن در آیین اختتامیه سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
در این مراسم که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، خادم‌القرآن عباس سلیمی، مشاور قرآنی سازمان اوقاف، احمد ابوالقاسمی، مدیر شبکه رادیویی قرآن و جمعی از اعضای هیئت داوران این دوره از مسابقات برگزار شد، از زحمات و تلاش‌های این حافظ روشندل تقدیر شد.
برگزاری شصت و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی
شصت و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی شامگاه دوشنبه ۲۶ فروردین ماه با برگزاری مراسم افتتاحیه رسماً آغاز ‌شده و تا روزهای پایانی فروردین‌ماه ادامه خواهد یافت.
بر همین اساس، در این دوره از مسابقات که در دو بخش بانوان و آقایان و در رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن برگزار می‌شود، شرکت‌کنندگانی از کشورهای مختلف از جمله ایران حضور دارند.
هادی موحدامین، قاری جوان کشورمان در رشته قرائت تحقیق، به نمایندگی از کشورمان در این مسابقات حضور یافته است. در مسابقات مالزی فقط یک نماینده از ایران دعوت می‌شود و در رشته حفظ و بخش بانوان از ایران از کسی دعوت به عمل نیامده است.
هادی موحدامین سال گذشته در چهل و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشورمان پس از «مهدی غلام‌نژاد» و «حمیدرضا مقدسی» رتبه سوم و ممتاز را به دست آورد و با توجه به اینکه بالاترین نمره صوت و لحن را به دست آورده بود، به عنوان نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی معرفی شد. وی پیش از این و در سال ۱۳۹۵ در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کرواسی حائز رتبه نخست شده بود.

وی شب گذشته، 29 فروردین‌ماه تلاوت خود را اجرا کرد و باید منتظر بود تا دید در روز اختتامیه چه رتبه‌ای را کسب می‌کند.
کسب رتبه چهارم نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کویت
حمیدرضا مقدسی، نماینده جمهوری اسلامی ایران در دهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کشور کویت توانست تا رتبه چهارم رشته قرائت تحقیق این مسابقات را از آن خود کند.
حمیدرضا مقدسی متولد ۱۳۶۷ در اصفهان است، او سال گذشته و در چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن که در اراک برگزار شد، از استان قم در مسابقات حضور یافت. او پس از کسب رتبه در مسابقات کشوری به عنوان نماینده ایران در دهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کویت معرفی شد.
در این دوره از مسابقات کویت، محمدیوسف درویشی، ۱۱ساله از قزوین در رشته حفظ کل نوجوانان در کنار مقدسی، نمایندگان ایران بودند که درویشی توانست مقام ششم را از آن خود کند. در رشته حفظ کل مسابقات کویت رتبه‌های اول تا پنجم تجلیل می‌شوند. البته رضا گلشاهی نیز باید در این رقابت‌ها حضور می‌یافت که از حضور در مسابقات بازماند.
دیدار متسابقان سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن با رهبر انقلاب
مراسم پایانی سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم صبح روز دوشنبه، 26 فروردین‌ماه با شرکت اساتید برجسته و قاریان بین‌المللی، همچنین قرآن‌پژوهان و میهمانان شرکت‌کننده در این مسابقات در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شد.
رهبر انقلاب اسلامی در این مراسم، فهم قرآن و عمل به آن را تأمین‌کننده سعادت بشر در دنیا و آخرت دانستند و با تأکید بر اینکه بسیاری از مشکلات و گرفتاری‌های امت اسلامی و بشریت به علت عمل نکردن به معارف قرآنی است، گفتند: امروز به لطف الهی در جمهوری اسلامی، اقبال مردم به ویژه جوانان به معارف قرآنی و تمسک به این معارف روز به روز در حال گسترش است و همین تمسک به قرآن مایه سعادت، قوت و عزت نظام اسلامی خواهد بود.
حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای با قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن، تلاوت و انس با آن را مقدمه فهم و معرفت قرآنی، همچنین تعمیق معنویت در قلب و ذهن انسان برشمردند و افزودند: بسیاری از کج‌روی‌ها، بدفهمی‌ها، ناامیدی‌ها، خیانت‌ها، دشمنی‌ها و تسلیم شدن در برابر طواغیت، به‌علت دوری از قرآن، معنویت و معرفت ناشی از آن است.

آغاز ثبت‌نام هشتمین دوره اعطای گواهینامه به قاریان و مدرسان از اول اردیبهشت‌

نشست خبری هشتمین دوره ارزیابی و اعطای گواهینامه تخصصی به قاریان و مدرسان قرائت قرآن از ساعت ۱۱ روز چهارشنبه، ۲۸ فروردین‌‌ماه، با حضور سیدعلی سرابی، قائم‌مقام شورای عالی قرآن و دبیر شورای ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن و علی قاسم‌آبادی، مدیر برنامه‌ریزی و اجرایی دبیرخانه ارزیابی قاریان و مدرسان، برگزار شد.
در ابتدای این نشست و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، سیدعلی سرابی، دبیر شورای ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن، طی سخنانی با بیان اینکه ثبت‌نام هشتمین دوره ارزیابی و اعطای گواهینامه تخصصی به قاریان و مدرسان قرائت قرآن از ابتدای اردیبهشت‌ماه سال جاری آغاز می‌شود و تا پایان اردیبهشت‌ماه نیز ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: طی ۱۰ ماه پس از ثبت‌نام نیز ارزیابی جامع از شرکت‌کنندگان در آزمون‌ها چه در بخش‌های مهارت‌های قرائت و تدریس قرآن و چه در بخش توانمندی‌ها و دانش نظری ایشان انجام می‌شود.
برگزاری المپیاد راسخون ۲۰ جزء ویژه دوره تخصصی یک‌ساله جامعه‌القرآن
المپیاد قرآنی ـ علمی راسخون ۲۰ جزء قرآن کریم ویژه حفاظ دوره تخصصی یک‌ساله ۹۷-۹۸ مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت جامعةالقرآن الکریم و اهل‌البیت(ع) شعب استان تهران و البرز طی هفته‌ای که گذشت و با سه روز فرصت مطالعاتی و آزمون‌‌ها طی سه روز ۱۰ جزء اول و اجزاء ۱۱ تا ۱۵ جزء طی روزهای ۲۶ و ۲۸ فروردین‌ماه برگزار شد. همچنین، اجزاء ۱۶ تا ۲۰ جزء، ۲۶ اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود.
این المپیاد به منظور تعیین سطح کیفی محفوظات حفاظ دوره یک‌ساله، همچنین آگاهی حفاظ از میزان تسلط بر محفوظات و همچنین ارزیابی عملکرد اساتید و اطلاعی برای والدین به دو صورت شفاهی و کتبی برگزار می‌شود. همچنین، بخش کتبی آن طی ۲۷ اردیبهشت‌ماه به صورت متمرکز ویژه شعب بانو و آقا استان تهران از ساعت ۹:۳۰ در مکانی که متعاقبا اعلام می‌شود، برپا خواهد شد.
سطح علمی مؤسسات قرآنی استان تهران به‌روزرسانی می‌شود
نمایندگان شعب اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی ـ فرهنگی قرآن و عترت استان تهران در جلسه گردهمایی بر به‌روزرسانی سطح علمی مؤسسات قرآنی استان تهران و پیگیری تخصیص اعتبارات به مؤسسات قرآنی تأکید کردند.
جلسه نمایندگان شعب اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی ـ فرهنگی قرآن و عترت استان تهران، یکشنبه، ۲۵ فروردین‌ماه در محل اتحادیه برگزار شد.
پس از تلاوت آیاتی از قرآن هر یک از نمایندگان به بیان نقطه نظرات خود پرداختند و مشکلاتی با موضوعات بیمه، مالیات و مکان مؤسسات را بیان کردند و سپس به ارائه پیشنهادات پرداختند. سپس مرتضی طلایی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه گفت: مواردی که توسط مدیران شعب مطرح شد سرفصل بحث مفصلی است که باید به عقبه آن نگاه کنیم تا بدانیم در آینده چه باید کرد.
وی با اشاره به اینکه متأسفانه از زمان تشکیل اتحادیه مدغم در استان تهران تاکنون نتوانستیم مدیرعامل قوی‌ای انتخاب کنیم، اظهار کرد: اما امیدواریم با انتخاب صالحی‌متین، به عنوان مدیرعامل اتحادیه، فعالیت‌های اتحادیه با تلاشی مضاعف انجام گیرد و این امر منشأ تحولات خوبی در ساختار تشکیلات قرآنی استان تهران شود. همچنین با کمک و حمایت‌های مدیران شعب امید است که بتوانیم راه پیشه‌رو را ترسیم به نقطه مطلوب دست پیدا کنیم.
کرسی تلاوت آستان‌ها و بقاع ایران اسلامی برگزار می‌شود
به همت اداره قرآن و نماز مسجد جمکران و در آستانه برگزاری جشن نیمه شعبان،‌ اولین کرسی ملی تلاوت آستان‌های مقدس و بقاع ایران اسلامی شامگاه ۳۰ فروردین‌ماه در محل صحن جامع امام مهدی(عج) جمکران برگزار می‌شود.
در این محفل قرآنی که از ساعت ۱۸ روز ۳۰ فروردین‌ماه و با اجرای عباس سلیمی آغاز می‌شود، برنامه‌های مختلفی همچون تفسیر آیات مهدوی توسط حجت‌الاسلام حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، ارائه محفوظات قرآنی توسط احمد دباغ، حافظ کل قرآن کریم، تلاوت قرآن کریم توسط قاری نوجوان سینا فتحی از مشهد، اجرای تواشیح توسط گروه معراج قم، قرائت زیارت آل یاسین توسط حجت‌الاسلام شجاع اجرا خواهد شد.
انتهای پیام

captcha