امام زمان(عج) امروز هم حاکم بالفعل است/ تمدن غرب؛ بزرگ‎ترین چالش حکومت مهدوی
کد خبر: 3804793
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۵
آیت‌الله اراکی:

امام زمان(عج) امروز هم حاکم بالفعل است/ تمدن غرب؛ بزرگ‎ترین چالش حکومت مهدوی

گروه حوزه‌های علمیه ــ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه تمدن غرب بزرگ‌ترین چالش برای حکومت مهدوی به شمار می‌آید، زیرا رابطه خصمانه را در زندگی بشر حاکم کرده است، گفت: امام زمان(عج) امروز هم حاکم بالفعل هستند. گرچه دایره اثر ایشان به اندازه پذیرش مردم است.

امام زمان(عج) امروز هم حاکم بالفعل است / تمدن غرب؛ بزرگترین چالش حکومت مهدویبه گزارش ایکنا، آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، امروز 29 فروردین‌ماه، در مراسم افتتاحیه همایش بین‌المللی دکترین مهدویت در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) در قم با بیان اینکه بزرگ‌ترین حادثه آینده جهان قبل از قیامت، حادثه بزرگ ظهور دولت مهدوی است، گفت: این حادثه بزرگ دگرگونی همه‌جانبه در جامعه به وجود خواهد آورد؛ اگر تعبیر کنیم که تمدن کنونی انسان را وارونه کرده که تعبیر درست و قابل اثبات منطقی هم هست، بزرگ‎ترین چالش دولت مهدوی، این تمدن وارونه‌ساز انسان‌هاست.

وی با بیان اینکه تمدن کنونی بشر، او را به سمت انحطاط اخلاقی و اجتماعی و سیاسی سوق داده است، افزود: بنابراین کسانی که دغدغه مهدوی دارند باید در عرصه فکری و اندیشه‌ای به نقد جدی این تمدن وارونه بپردازند و این تمدن را برای بشریت تبیین و آسیب‌های آن را بر زندگی مردم کنونی بیان کنند، زیرا این تمدن روابط بشر را به  روابطی خصمانه تبدیل کرده است.

جایگزینی رابطه خصمانه به جای محبت‌آمیز

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه تمدن غرب رابطه میان انسان و طبیعت، انسان با انسان و رابطه انسان با خدا را خصمانه و ستیزه‌گرایانه کرده است، اظهارکرد: این موارد از مهم‎ترین تفاوت‌های تمدن اسلامی با تمدن غرب است؛ البته این حرف ما، شعار نیست، بلکه محسوس و مشهود و نشانه‌ آن برای همه قابل مشاهده است.

اراکی با بیان اینکه گاهی برخی افراد از تعبیر «خشم طبیعت» استفاده می‌کنند که برگرفته از تمدن غربی است، افزود: در تمدن غربی رابطه طبیعت و انسان بهم ریخته و وقتی حادثه‌ای رخ دهد آن را خشم طبیعت می‌دانند، در حالی که در تمدن اسلامی رابطه میان انسان و طبیعت و انسان با انسان رابطه‌ای هماهنگ است؛ همان طور که قرآن کریم فرمود: «هُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ ذَلُولًا فَامْشُوا فِي مَنَاكِبِهَا وَكُلُوا مِنْ رِزْقِهِ وَإِلَيْهِ النُّشُورُ؛ اوست كسى كه زمين را براى شما رام گردانيد. پس در فراخناى آن رهسپار شويد و از روزى [خدا] بخوريد و رستاخيز به سوى اوست (۱۵)»(ملک/15).

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه ستیز انسان‌ها با انسان‌های دیگر و همچنین با طبیعت محصول تمدن غرب است، بیان کرد: بشر به ستیز با نظام حاکم بر جهان پرداخته است؛ خداوند جهان را منظم و در خدمت انسان تقدیم کرده و به او فرموده «وَإِلَى مَدْيَنَ أَخَاهُمْ شُعَيْبًا قَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَكُمْ مِنْ إِلَهٍ غَيْرُهُ قَدْ جَاءَتْكُمْ بَيِّنَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ فَأَوْفُوا الْكَيْلَ وَالْمِيزَانَ وَلَا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْيَاءَهُمْ وَلَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلَاحِهَا ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ؛ و به سوى [مردم] مدين برادرشان شعيب را [فرستاديم] گفت اى قوم من خدا را بپرستيد كه براى شما هيچ معبودى جز او نيست در حقيقت‏ شما را از جانب پروردگارتان برهانى روشن آمده است پس پيمانه و ترازو را تمام نهيد و اموال مردم را كم مدهيد و در زمين پس از اصلاح آن فساد مكنيد اين [رهنمودها] اگر مؤمنيد براى شما بهتر است» (اعراف/ ۸۵).

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه پس اصل حاکم بر جهان نظام صالح و هماهنگی است، ولی بشر این نظام را بر هم ریخته و فساد ایجاد کرده است، اظهار کرد: بزرگ‎ترین رکن ستیزجویانه این فساد که نماد بارز آن در تمدن غرب است، پشت پا زدن به نظام ولایتی است؛ در حالی که اساسی ترین مسئله تمدنی معاصر ما حاکمیت ولایت امام زمان است.

وی با بیان اینکه چرا غرب چشم خود را بر حضور خداوند می‌بندد و او را از حاکمیت عزل می‌کند؟ افزود: اساس تمدن غربی دوری خدا از حاکمیت جهان است و اگر نظریه امامت و ولایت و حاکمیت خدا وارد زندگی بشر شود، آن وقت خواهیم دید که چه اتفاقی در عالم می‌افتد.

حاکمیت بالفعل ائمه(ع) در همه ادوار

اراکی با بیان اینکه «لولا الحجة لساخت الارض بأهلها» بیان کرد: ائمه(ع) در طول تاریخ به صورت بالفعل حاکمیت داشته‌اند، ولو اینکه آنان را خانه نشین کرده باشند؛ امام زمان هم امروز حاکم بالفعل است؛ ما انسان و جامعه و حاکمیت رها نداریم، ولو اینکه این حاکمیت در ظاهر باشد و یا علی الظاهر در غیبت باشد؛ این تصور که ائمه در دوره‌هایی دست به سیاست نزده‌اند تصور باطلی است و اینکه اکثریت به حاکمیت آنان تن نداده اند به معنای نداشتن حاکمیت نبوده است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار کرد: غیبت، غیبت امامت نیست؛ غیبت امامت در فرهنگ دینی و شیعی نداریم و محال است امامت، غایب باشد یعنی محال است حکومت بالفعل جاری نباشد؛ امام زمان حاکم بالفعل است در هر دایره ای که این تمکن وجود داشته باشد اعمال حاکمیت می‌کند.

اراکی با بیان اینکه این همه دشمن با نیروی نظامی و اقتصادی و ... به دنبال سرکوب تشیع بوده و هستند ادامه داد: امروز با همه ابزارهای سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و ... گرفته به جنگ با شیعه آمده‌اند ولی چگونه است که این درخت همانند شجره طیبه دائماً در حال گسترش است؛ همان طور که قرآن فرمود: «أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ؛ آيا نديدى خدا چگونه مثل زده سخنى پاك كه مانند درختى پاك است كه ريشه‏ اش استوار و شاخه‏ اش در آسمان است» (ابراهیم/۲۴).

وی تأکید کرد: مگر می‌توان گقت امام خمینی(ره) بدون حمایت امام زمان توانستند مردم را برای دفاع از دین و بیرون راندن طاغوت بسیج کنند، جنگ تحمیلی را هدایت و رهبری کنند و به این تصمیم‌گیری های به موقع برسند؛ مگر می‌شود گفت مقام معظم رهبری در پیچ و خم‌های حساس با اقتدار نظام را اداره و در برابر چالش‌ها این کشور را هدایت و رهبری کرده است و از حمایت امام زمان برخوردار نبوده است؛ آیا بدون نصر ولی عصر این مسائل ممکن است؟ البته معنای نصر این نیست که امام به در خانه کسی برود و بگوید من امام هستم و این کار را بکن و این کار را نکن بلکه این نصر به اذن الهی و به صورت مخفی است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به حمله داعش به عراق و تصرف بخش اعظمی از کربلا افزود: از آیت‌الله سیستانی نقل شده که وقتی داعش بیشتر شهرهای حرمین را گرفتند؛ وی دست به دعا برداشت و از امام زمان(عج) درخواست کرد که از ما کاری ساخته نیست و به دنبال آن ایشان فتوای جهاد دفاعی را صادر کرد و میلیونها نفر اجابت کردند و این کار عظیم رخ داد؛ این کار به لحاظ مادی خارق‌العاده بود و طبق موازین عادی قابل تفسیر نیست، ولی اگر عنایت امام نبود این گونه با اقبال مردم مواجه نمی‌شد و عراق به دست داعش می‌افتاد.

وی تأکید کرد: امام زمان(عج) همین امروز هم حاکمیت خود را اعمال می کند که بستگی به پذیرش ما دارد؛ یکی از مهم‌ترین چالش‌های حکومت مهدوی این است که ما عقیده به حاکمیت بالفعل امام را برای مردم تبیین معقول و محسوس نکنیم؛ جایگاه مالکیت خدا که در سوره ناس بیان شده در فرهنگ امروز جامعه ما کجاست؟ امام به عنوان خلیفه خدا ظهور خواهد کرد و جامعه بشری باید تسلیم آن شود و از قرائن روایی استفاده می شود که قطعا جامعه بشری به این عقلانیت خواهد رسید که تن به حاکمیت الهی بدهد.

امامت درس رسمی حوزه شود

اراکی با اشاره به نقش ما در این زمینه گفت: مسئله ولایت باید تبیین شود؛ در حوزه باید بحث ولایت و امامت به عنوان درس رسمی و اساسی در مقاطع مختلف مطرح شود؛ ابتدا باید در خود حوزه این کار را جا بیندازیم؛ اینکه امام علی درب خیبر را کند خودشان فرمودند که این قدرت الهی بود و نه جسمانی؛ پیامبر فرمود برو و این کار را بکن و او چشم گفت و درب کنده شد؛ آن هم دری که 22 انسان قوی باید آن را تکان می دادند.

وی با اشاره به وعده خدا برای تشکیل حکومت حق تاکید کرد: اگر اطاعت باشد وعده خدا هم قطعی است؛ در قرآن دو وعده به بشر داده شده یکی دنیوی و دیگری اخروی که اخروی همان بهشت است و وعده دیگر دنیوی است و آن فتح و پیروزی برای صادقین است و مقدمه این فتح، اطاعت از خدا و پیامبر و امام داست.

اراکی با بیان اینکه فتح و انتظار هم دو نوع است بیان کرد: اهل کفر و نفاق منتطر پایان کار خود و خفت و خواری هستند و مؤمنان نیز در انتظار ظهور و تشکیل حکومت الهی هستند. لذا تحکیم و تبیین حکومت حضرت ولی عصر(عج) مقدمه ظهور است و جامعه بشری باید این نظریه را بپذیرد از این رو تبیین این نظریه نیازمند حمایت رسانه‌ای و نظریه‌پردازی و علمی و نظامی و سیاسی و ... است.

اراکی تأکید کرد: آماده‌سازی جامعه فکری مهم‎ترین مقدمه برای ظهور است، ولی هنوز در جامعه فکری تشیع هم این نظریه به درستی تبیین نشده؛ گرچه بعد از انقلاب پیشرفت‌های زیادی در این زمینه داشته‌ایم.

انتهای پیام 

captcha